Självklart, men det förändrar inte det faktum att dagens Passat inte direkt har något gemensamt med någon Audi utom möjligtvis A3:an då.
Och självklart sitter det snarlika motorer i dem. 2.0 TDI sitter väl i typ allt dom tillverkat.
Men Passat och A4 av senare snitt är ungefär lika mycket "samma bil" som S40 och V70.
Och jag skulle vilken dag som helst i veckan välja en Passat 4Motion före en Subaru. Vet inte hur situationen är i Sverige men här i Finland är det dåligt med delar och sällsynt med märkesverkstäder. Boxerdieseln är heller inget att skryta med, såvitt jag förstått det.
Sen finns ju det tjeckiska svaret på XC70 också, Octavia Scout. :) Jag skulle ju begå tjänstefel om jag inte tipsade om den här.
Innerutrymmena är ungefär lika bra som V70N, förutom att Skodan har märkbart bättre benutrymme bak. Bra lastutrymme också. Minus för smal kupé, man sitter inte gärna tre i bredd någon längre sträcka. Den är inte heller lika ombonad som en Volvo, men med tanke på prisskillnaden (baspris vs. baspris) är det kanske inte så konstigt.
Den finns även som fyrhjulsdriven utan "scout"-paketet, och då ibland med "dålig väg"-paketet som höjer markfrigången till ungefär samma nivå som Scouten. Den ser dock ganska egendomlig ut med den höga markfrigången utan tillhörande plaststyling.

Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)