Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Måste få fråga. Varför inte en V70 AWD eller XC70? I mitt tycke slår den Passaten & Subban alla dagar i veckan! Sen tycker jag att AWD är mycket bra! Den hjälper till när man drar släp eller vad som på vintern! Du kommer säker ångra att du valde bort det, om du gör det!
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Kommer att bo i Luleå så risken för snö finns definitivt :)

Sedan när man lämnar byvägen så ska man upp på E4 från stillastående så vill inte halka runt där innan jag får upp farten. Samma när sambon ska köra, vill att hon får upp farten även om det är spårigt och halt.
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Xc70 känns så likt xc90 att det blir lite för mkt gemensamt. Speciellt negativa delar som ekonomin, dvs försäkring, skatt och bränsle. Annars hade jag mer än gärna kompletterat med en till Volvo :)
Fahlekorv, då bor du vackert! & drivning på alla fyra är så klart viktigt! Visst är XC70 lite dyr i försäkring. Förbrukningen är mindre än XC90, skatten för XC70 5253kr & XC90 vi hade innan betalade vi 7024. Båda D5. Men jag tycker att Volvo är mer kvalité än Subba & Passaten, viktigt i en andra bil också!
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Känns som alla sorts bilar med dom kraven är dyra att driva runt på. :wink:

Sen vet jag inte om jag tycker att XC70 är så dyr i drift jämfört med liknande bilar, men automat drar upp ägandekostnaderna också. 6325 kostar min XC70 i skatt.

En vanlig v70 -07 borde passa bra, en D5 AWD manuell för att hålla ner ägandekostnaderna, finns flera under 100, har för mig att V70 Awd är en aning höger en den vanliga, bra bränsleekonomi har den också 0,73 blandad körning. Och skatten 4927kr.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:Jag personligen hade sneglat på audi, en bättre bil helt enkelt. A4 når 4 av 5 i rostskydd samtidigt som säkerheten är likvärdig med Passat(delar säkert plattform och motor inom VAG-koncernen).
Nej, det gör den inte. Audis "stora bilar" dvs A4 och uppåt delas inte med någon annan bil inom VAG. Passat har t.ex. tvärställd motor och haldexfyrhjulsdrift, A4 har torsendrift och rakställd motor.

Det finns undantag dock, bäst att dra dem här så ingen rättar mig. ;)

Seat Exeo som kom 2008 är egentligen en Audi A4. När man förnyade A4:an år 2008 flyttade man helt enkelt produktionen av den gamla till spanien och döpte om den till Seat. Men Exeon finns inte med fyrhjulsdrift och heller inte med fler än fyra cylindrar. Den får ju inte konkurrera för mycket med A4.

Passat 1996-2004 delar också plattform med första A4:an från 90-talet.
av Lövet
De delar en hel del under skalet. Som motorer exempelvis. Plattform är inte heller en fysisk del utan en samling kompontenter som passar ihop med varandra.
Användarvisningsbild
av Perc
Självklart, men det förändrar inte det faktum att dagens Passat inte direkt har något gemensamt med någon Audi utom möjligtvis A3:an då.
Och självklart sitter det snarlika motorer i dem. 2.0 TDI sitter väl i typ allt dom tillverkat.
Men Passat och A4 av senare snitt är ungefär lika mycket "samma bil" som S40 och V70.

Och jag skulle vilken dag som helst i veckan välja en Passat 4Motion före en Subaru. Vet inte hur situationen är i Sverige men här i Finland är det dåligt med delar och sällsynt med märkesverkstäder. Boxerdieseln är heller inget att skryta med, såvitt jag förstått det.

Sen finns ju det tjeckiska svaret på XC70 också, Octavia Scout. :) Jag skulle ju begå tjänstefel om jag inte tipsade om den här.

Bild

Innerutrymmena är ungefär lika bra som V70N, förutom att Skodan har märkbart bättre benutrymme bak. Bra lastutrymme också. Minus för smal kupé, man sitter inte gärna tre i bredd någon längre sträcka. Den är inte heller lika ombonad som en Volvo, men med tanke på prisskillnaden (baspris vs. baspris) är det kanske inte så konstigt.

Den finns även som fyrhjulsdriven utan "scout"-paketet, och då ibland med "dålig väg"-paketet som höjer markfrigången till ungefär samma nivå som Scouten. Den ser dock ganska egendomlig ut med den höga markfrigången utan tillhörande plaststyling.

Bild
Användarvisningsbild
av Fahlekorv
Perc jag har faktiskt haft en octavia 06. Riktigt bra med bil och utrymme för pengarna men den kändes som en väldigt liten bil när jag körde den. Väghållning känns svajigt och skulle inte vilja sitta i en sån i en krock.

Provkörde en passar i samma veva som vi köpte Skodan och det kändes verkligen att den var en storlek större.

Hellre en superb då men budgeten blir ett problem. Vet inte hur det är med 4-hjulsdrivet heller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]