Lucif3r skrev:Jadu, kan ju vara nått med ventilerna eller kassa kolvringar. Ventilerna vet du ju vad det innebär för jobb.
Kolvringarna kräver av naturliga skäl att "hela motorn" plockas ned. Men är det fel på kolvringarna så bör det synas med ett komp prov tycker jag...
Personligen vetetusan om jag skulle orka lägga ner så mycket tid på en 144hk. Tyckte jag om bilen skulle jag nog satsat på ett motorbyte istället, annars sälja/skrota och leta reda på ett nytt objekt.
Men det är ju upp till var och en hur man vill göra.
Ja, det har väl blivit lite av en grej att lyckas och "vinna" över bilen :lol: . Så jag får väl se hur jag gör, känns väl lite roligt att ta isär mer än tidigare och lära sig lite till, problemet är bara att bilen är den enda vi har och behöver användas, blir nog att jaga annan bil också.
Jag känner dock en del frågetecken kring problemet än, som du kanske kan hjälpa med :) .
Komp resultaten står i mitt första inlägg och de jag frågat säger att de ser bra ut??
Hur egentligen oljan tar sig in i avgassystemet, vad jag förstått så sker det när trycket ökar vid högre varvtal??
Kan en täppt vevhusventilation stå för nåt av detta? Har gjort rent oljeseparatorn och något vid trottelhuset(tomgångsluftstyrningen kanske

), men det ryker fortfarande mycket upp ur oljemätstickan, stopp i oljekanalerna?
Tack än en gång :)