Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja att handla från Volvo är inte direkt något som känns kul, när man förhoppningsvis endast kommer använda det en gång.

Kollade igenom Haynes manualen men hittade endast beskrivning för kamaxel låsning bak samt verktyg för att hålla emot när man drar åt kamdreven. Alltså inget om någon vevaxeltolk?? I boken verkar de gå efter ögonmått? ?:-/
Lucif3r skrev:Nej du har helt rätt, det står inget i haynes om vevlåsningen :???: Och givetvis kan jag inte hitta sidan där jag läste om förlängare till spärrskaft.
Men här ser du hur den ser ut iaf: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... vo-191450/
Det är den lilla guldfärgade pinnen som är vevlåsningen.

Jaha då var det gjort efter konstens alla regler och bilen lät/gick bättre efteråt, lita hackigt som ev. kan bero på bränslefiltret.

Så jag tog bilen till verkstan för att göra ett avgastest men då visade det sig att bilen är i värre skick än de trott. Vid ordentlig urvarvning bolmade det riktigt ordentligt med en fin doft av olja :( ... Mecken kollade runt lite och förklarade att det på nåt sätt måste tryckas in olja i förbränningskammarna som t.o.m. trycker ren olja in i avgassystemet( :cry: ??:-/ ). Kassa kolvringslager lr nåt?

Några tips/råd på fortsättning? Hur mycket tid/kostnad för att fixa kolvarna? Byta motor? Skrota :cry: ?

Har ju inte kostat nåt att införskaffa bilen, den har lite rost vid nåt hjulhus och bakluckan annars bra i lacken och underredet och som ny inuti i klädseln.

Tacksam för alla råd och tips hittills och tackar på förhand för alla som kanske kommer in.
Jadu, kan ju vara nått med ventilerna eller kassa kolvringar. Ventilerna vet du ju vad det innebär för jobb.
Kolvringarna kräver av naturliga skäl att "hela motorn" plockas ned. Men är det fel på kolvringarna så bör det synas med ett komp prov tycker jag...

Personligen vetetusan om jag skulle orka lägga ner så mycket tid på en 144hk. Tyckte jag om bilen skulle jag nog satsat på ett motorbyte istället, annars sälja/skrota och leta reda på ett nytt objekt.
Men det är ju upp till var och en hur man vill göra.
Lucif3r skrev:Jadu, kan ju vara nått med ventilerna eller kassa kolvringar. Ventilerna vet du ju vad det innebär för jobb.
Kolvringarna kräver av naturliga skäl att "hela motorn" plockas ned. Men är det fel på kolvringarna så bör det synas med ett komp prov tycker jag...

Personligen vetetusan om jag skulle orka lägga ner så mycket tid på en 144hk. Tyckte jag om bilen skulle jag nog satsat på ett motorbyte istället, annars sälja/skrota och leta reda på ett nytt objekt.
Men det är ju upp till var och en hur man vill göra.
Ja, det har väl blivit lite av en grej att lyckas och "vinna" över bilen :lol: . Så jag får väl se hur jag gör, känns väl lite roligt att ta isär mer än tidigare och lära sig lite till, problemet är bara att bilen är den enda vi har och behöver användas, blir nog att jaga annan bil också.

Jag känner dock en del frågetecken kring problemet än, som du kanske kan hjälpa med :) .

Komp resultaten står i mitt första inlägg och de jag frågat säger att de ser bra ut??
Hur egentligen oljan tar sig in i avgassystemet, vad jag förstått så sker det när trycket ökar vid högre varvtal??
Kan en täppt vevhusventilation stå för nåt av detta? Har gjort rent oljeseparatorn och något vid trottelhuset(tomgångsluftstyrningen kanske :oops: ), men det ryker fortfarande mycket upp ur oljemätstickan, stopp i oljekanalerna?

Tack än en gång :)
av rid54
Om kompressionen är såpass bra som den verkar vara på din motor, så är det osannoliokt att det är usla kolvringar som spökar. Om ventiltätningarna är bytta så återstår bara insugningssystemet, dvs om det kommer olja i insuget från vevhuset pga trassel med oljefälla/flamskydd eller vad det kallas numera, så lär det ju ryka en del. Är vevhusventilationen OK?
För att göra rent vevhusventen ordentligt måste du ner med insuget, bort med oljefällan, göra rent eller helst byta oljefällan och samtliga slangar, samt kontrollera att det inte är stopp i någon av kanalerna i blocket. Är det det så måste du ner med tråget för att göra rent ordentligt.

Du har ingen olja i vattnet eller vatten i oljan?
rid54 skrev:Om kompressionen är såpass bra som den verkar vara på din motor, så är det osannoliokt att det är usla kolvringar som spökar. Om ventiltätningarna är bytta så återstår bara insugningssystemet, dvs om det kommer olja i insuget från vevhuset pga trassel med oljefälla/flamskydd eller vad det kallas numera, så lär det ju ryka en del. Är vevhusventilationen OK?
Såhär i efterhand så vill jag minnas att jag vid bytet av ventiltätningarna såg svart i varje rör av insugsröret... Tänkte inte på det då.
Flamskydd finns ej, läst att det inte riktigt behövdes?

Jag har gjort rent oljeseparatorn och nåt som sitter under trottelhuset, så där flödar allt vad jag vet fritt. Det jag inte gjort är väl att ha kontrollerat ordentligt hur det är med kanalerna i motorn, körde in ståltråd där oljeseparatorn sitter och märkte inte av några stopp, visste dock inte då hur kanalerna går inuti och att leta efter stopp längre in?

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]