Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av caradioa
#99658
Just därför tycker jag att grejen med partikelfilter är rena bondfångeriet ekonomiskt sett om man inte blir premierad för det. Innan kunde man klara sig med den högre dieselskatten på bilar då dieseln låg på högst 7 kr litern, men du ska statsfanskapet fortsätta suga ut en ÄNNU mer! Ska det löna sig att köra diesel så får man skaffa fram den på olagligt vis för att det ska vara lönsamt så därmed kan man vackert fortsätta köra med bensin. Min kommande Volvo får väl blir med 2.4/2.5t alternativt så lägger man D5 åt sidan.... SUCK!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#99747
caradioa skrev:Just därför tycker jag att grejen med partikelfilter är rena bondfångeriet ekonomiskt sett om man inte blir premierad för det. Innan kunde man klara sig med den högre dieselskatten på bilar då dieseln låg på högst 7 kr litern, men du ska statsfanskapet fortsätta suga ut en ÄNNU mer! Ska det löna sig att köra diesel så får man skaffa fram den på olagligt vis för att det ska vara lönsamt så därmed kan man vackert fortsätta köra med bensin. Min kommande Volvo får väl blir med 2.4/2.5t alternativt så lägger man D5 åt sidan.... SUCK!
Visst fan är det så.

V70 D5 med och utan filter har nästan samma skatt.

Eftersom filtret ger lite lägre effekt, högre förbrukning och högre servicekostnad så kostar det MER i slutändan att vara köra miljövänligt.
av klabban
#99748
Rabatten på 6000:- är ju till stor del till för att täcka merkostnaden för själva partikelfiltret. Tack vare den vill ju ingen köpa en ny diesel som saknar filtret.
av klabban
#99749
Rabatten på 6000:- är ju till stor del till för att täcka merkostnaden för själva partikelfiltret. Tack vare den vill ju ingen köpa en ny diesel som saknar filtret.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#99923
klabban skrev:Rabatten på 6000:- är ju till stor del till för att täcka merkostnaden för själva partikelfiltret. Tack vare den vill ju ingen köpa en ny diesel som saknar filtret.

Det är ju det som är så sjukt.

Man betalar TOKHÖG skatt för en diesel släpper ut mer partiklar osv, OK, jag håller med.

Med kattar och partikelfilter släpper man INTE ut mer än bensinare, men får bara rabatt FÖRSTA året.

Tanken är alltså alla partikelfilter kommer att paja den dagen bilen blir två år och så får man betala lika hög skatt som utan filter.

Kan det tolkas annorlunda.
av klabban
#99934
Den högre skatten sägs väl vara befogad eftersom skatten på dieselbränsle är lägre än på bensin? Själv tycker jag att straffskatten på dieselbilar skall tas bort samtidigt som skatten på diesel och bensin blir lika.
av dali
#99987
Det finns massor med märkligheter i skattesystemet och statens s k "miljövänlighet":

- En dieselbil med partikelfilter som körs 100 mil per år måste fortfarande betala en skyhög vägskatt. En bensinbil som körs 15.000 mil per år (och som generellt sett släpper ut mer koldioxid per mil än en dieselbil) betalar ungefär en tredjedel i vägskatt. Miljövänligt?

- En E85-bil klassas som "miljöbil", men fn körs de flesta på blyfri 95 av ekonomiska skäl. Om miljöintresset hade varit högsta prioritet så skulle bränslet E85 klassats som miljövänligt, inte bilen. En miljöintresserad stat skulle skatta E85 så att det alltid är billigare att köra på det än på bensin och ha samma vägskatt på E85-bilar som på alla andra, då uppnår man miljöeffekt på riktigt. Folk som inte kör E85-bilar skulle också börja tanka E85. Ännu större positiv miljöeffekt.

- De mest miljövänliga bilarna på svenska vägar, de som körs på naturgas, slutar tillverkas av bl a Volvo. Anledningen är att det saknas infrastruktur, det finns helt enkelt för få tankstationer i Sverige och resten av världen. Tänk om det hade funnits en intressent med (nästan) obegränsat med pengar som subventionerade uppbyggandet av gastankstationer, för miljöns skull?

Varför gör då staten inte det uppenbara? För att det kostar pengar, skatteintäkterna är mer intressanta än miljön. Bilismen är en kassako för staten och kommer alltid att vara det.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#100000
dali skrev:Det finns massor med märkligheter i skattesystemet och statens s k "miljövänlighet":

- En dieselbil med partikelfilter som körs 100 mil per år måste fortfarande betala en skyhög vägskatt. En bensinbil som körs 15.000 mil per år (och som generellt sett släpper ut mer koldioxid per mil än en dieselbil) betalar ungefär en tredjedel i vägskatt. Miljövänligt?

- En E85-bil klassas som "miljöbil", men fn körs de flesta på blyfri 95 av ekonomiska skäl. Om miljöintresset hade varit högsta prioritet så skulle bränslet E85 klassats som miljövänligt, inte bilen. En miljöintresserad stat skulle skatta E85 så att det alltid är billigare att köra på det än på bensin och ha samma vägskatt på E85-bilar som på alla andra, då uppnår man miljöeffekt på riktigt. Folk som inte kör E85-bilar skulle också börja tanka E85. Ännu större positiv miljöeffekt.

- De mest miljövänliga bilarna på svenska vägar, de som körs på naturgas, slutar tillverkas av bl a Volvo. Anledningen är att det saknas infrastruktur, det finns helt enkelt för få tankstationer i Sverige och resten av världen. Tänk om det hade funnits en intressent med (nästan) obegränsat med pengar som subventionerade uppbyggandet av gastankstationer, för miljöns skull?

Varför gör då staten inte det uppenbara? För att det kostar pengar, skatteintäkterna är mer intressanta än miljön. Bilismen är en kassako för staten och kommer alltid att vara det.

Angående naturgas (CNG) bilar, OM trädkramar politikerna & alla andra hycklande politiker hade brytt sig om miljön så hade vi kunnat haft det utbud av gastankställen som hade behövts omgående IFALL man hade öronmärkt ALLA de pengar vi bilister betalar in via väg, trafik & bränsle skatt, det hade räckt till & blivit över......men, nä nä.....de pengarna dras in till stadskassan o används till......?!?!

Istället för att gynna/uppmuntra människor att köpa en miljö klassad bil så får man som miljöbilsägare ett slag på käften (eller rättare sagt plånboken) av våra kära folkvalda politiker.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]