Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Till att börja med ska jag väl erkänna att detta egentligen är ett I-landsproblem.

Vecka 21 beställde jag en XC90 Inscription.
Preliminär leverans vecka 31/32 enligt Min Volvo.
Slutligen bokades att jag skulle hämta den i mitten av vecka 33.
Vecka 32 går Volvo ut med nyheten att det är problem med konsol/airbag i D-stolparna.
Hör inget nytt från min återförsäljare så jag börjar tro att min kan hinna åtgärdas innan.
Dessvärre blir det inte så utan 26 timmar innan jag skall hämta den får jag besked om att den inte får lämnas ut.

Nu är vi i slutet av vecka 35 och jag vet fortfarande inte vad som händer.
Tror inte heller min återförsäljare vet det.
De hör inte av sig utan jag får själv söka kontakt med dem.
Har även kontaktat Volvo centralt på olika sätt men utan att få någon återkoppling.

Någon annan som har drabbats av leveransstoppet och som har fått besked eller vet mer om Volvos tidplan för åtgärder.
Nu är det löst sig och troligen beror del av strulet på semester och ledighet hos återförsäljaren.
Kryddat med att kommunikationen mellan Sälj och Verkstad inte verkar har fungerat.

Kan dock ha synpunkter på hur Volvo centralt har agerat, eller rättare sagt inte har agerat.
Det kan visserligen vara så att de överlåter till respektive återförsäljare att föra dialogen med kund.
Dock kan det vara bra om de åtminstone gav det svaret istället för att bara möta med tystnad.

Men åter igen, det är ett I-landsproblem.
Av mikroskopisk betydelse sett till överfulla båtar på Medelhavet och allt annat elände vi ser på nyheterna....

Ser fram emot premiärturen måndag morgon. Höstens "bekymmer" blir att bestämma vad bilen ska få för "vinterskor".
Ja hade jag beställt en bil i den prisklassen, hade jag förväntat mig att bli behandlad som en "premiumkund", dvs få uppdaterad aktuell information om något påverkar leveransen i antingen ett mail eller samtal. Hur man blir behandlad av verkstad, säljare etc är för mig minst lika viktigt som att själva bilen är premium.

Fick i alla fall ett julkort av säljaren när jag köpte en ny XC60 för 350000 kr :) Dock var verkstaden helt värdelös, innan bilen ens hade hunnit gå 100 mil hade jag fått en sidoruta repad (hur man nu lyckas med det, såg ut som om någon hade tagit en oljig tumme, doppat i grus och sen gnuggat en 2x2 cm2 stor yta tills det blir helt dimmigt av repor), repat sönder förardörrens insida på både lädret OCH lacken och sen när man snackar med dem blir man idiotförklarad och de LOOOVAR att de minsann inte hade gjort något. Bilden hade dessutom i samma veva varit på lack för att de hade repat sönder A-stolpen med en borrmaskin när de skulle åtgärda en list som satt snett. Kanske var det lackfirman som hade repat den, men det är inte mitt bekymmer. Nu löste det sig efter ett snack med säljaren, men ibland blir man trött...

Enklast är att ha en gammal skrotbil som man inte behöver oroa sig för. Jag hade alltid hjärtat i halsgropen varje gång jag lämnade in bilen på service därefter...

/H
Brainys V60

Du är långt ifrån den förste[…]

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]