Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dagon
Volvo 850 GLT -92

Jag har ej kollat av felkoderna på länge. Men senast jag tittade igenom dessa antydde den att det är fel på kamaxelgivaren vilket låter märkligt iom att bilen bara dog medans jag körde, av vad jag förstått skall inte givaren kunna stänga av bilen medans den är igång, utan endast förhindra starten. Givaren är redan bytt för övrigt.

Det går ej att, uppenbart, dra igång bilen. Vilket innebär att bilen är flyttad medans den har varit död.

Bränslepumpen kickar igång när man vrider på tändningen, så inget ens misstänkt fel där hittils.

Och tro mig, jag har försökt leta igenom i hela forumet på ett svar angående mitt problem och vore för evigt tacksam om jag fick lite ljus i tunneln här av er.

Blir det inte löst snart gör jag om bilen till ved inför 1 Maj. :roll:

Och jag har varit medlem tidigare, bara var dum nog att använda en e-postsom jag hade på mitt gamla arbete. :lol:
av *pettson*
Dagon skrev:Volvo 850 GLT -92

Jag har ej kollat av felkoderna på länge. Men senast jag tittade igenom dessa antydde den att det är fel på kamaxelgivaren vilket låter märkligt iom att bilen bara dog medans jag körde, av vad jag förstått skall inte givaren kunna stänga av bilen medans den är igång, utan endast förhindra starten. Givaren är redan bytt för övrigt.

Det går ej att, uppenbart, dra igång bilen. Vilket innebär att bilen är flyttad medans den har varit död.

Bränslepumpen kickar igång när man vrider på tändningen, så inget ens misstänkt fel där hittils.

Och tro mig, jag har försökt leta igenom i hela forumet på ett svar angående mitt problem och vore för evigt tacksam om jag fick lite ljus i tunneln här av er.

Och jag har varit medlem tidigare, bara var dum nog att använda en e-postsom jag hade på mitt gamla arbete. :lol:
Jag ska ta och vidarebilda dej på området..

Turbo.. alltså motronic systemet.. utifall kamaxelgivaren går sönder..

Går bilen.. stannar den.
Bilen går INTE att starta..

GLT alltså LH systemet.. utifall kamaxelgivaren går sönder..

Går bilen stannar EN DEL det beror på programvaruversion.
Bilen går INTE att starta..

SE modellen alltså Fenix systemet..

Går bilen fortsätter den att gå men märkbart sämre.
Bilen går att starta med rätt miljö så att säga. Den är alltså väldigt svårstartad.

Men du har bytt givare så då får vi väl utesluta denna. Fungerar vevaxelgivaren?
av Dagon
*pettson* skrev:
Dagon skrev:Volvo 850 GLT -92

Jag ska ta och vidarebilda dej på området..
Tack, uppskattar det, för jag är en total novis.

Vevaxelgivare, är inte bytt.
Ska gå ut be någon kunnigare peta på den :wink:
av Dagon
När jag och min (tydligen far) bökar med detta skulle jag vilja veta (av någon vänlig här, eller bli visad var jag hittar) possibla fel till att bilen inte får gnista. Givarna verkar ju vara det första man pratar om. Fördelare, rotor etc då?
av *pettson*
Dagon skrev:När jag och min (tydligen far) bökar med detta skulle jag vilja veta (av någon vänlig här, eller bli visad var jag hittar) possibla fel till att bilen inte får gnista. Givarna verkar ju vara det första man pratar om. Fördelare, rotor etc då?
fördelare och rotor kan visst sluta att fungera dock väldigt osannolikt. Men bilen brukar ändå lyckas göra en hostning eller feltändning om det inte är helt krisigt..
Att man letar efter givare är för att man går efter sannolikhet i felsöknings stegen.
Om vevaxelgivaren slutar fungera får du ingen gnista..

Om startmotorn drar för mycket ström alternativt inte har tillräckligt bra jord sänker du systemspänningen till startmotorn. Där hämtas en kvittens spänning till styrboxen om att slå till tomgångsmotorn och slå på spridarna samt ge 12 volt till tändspolen.Den uteblir..
Därför får du heller ingen gnista. Precis det som händer om man får jordfel på startmotorn..
S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]