- tis 25 aug 2015, 13:55
#999032
När jag räknar på vad en bil kostar så räknar jag endast på vad månadskostnaden är. Vad utgiften per månad är egentligen oviktigt. Jag löste en gång ett billån med mer än 100.000:- kvar. Månadsutgiften var den månaden 103.000. Kostnaden var ca 4000. På samma sätt kan du minska din månadsutgift genom att betala av på lånet under lång tid. Med det gör inte kostnaden lägre, utan snarare tvärt om eftersom du kommer att ha en högre räntekostnad.
Det som är svårast att berkäkna är värdeminskningen. Ett riktvärde på "normala" bilar vid "normala" miltal per år är att bilen halveras i värde på tre år.
Utan att veta så tror jag att det är fullt möjligt att köra en ny Volvo för 2500:- mer i månaden.
OM vi räknar med halvering i värde på tre år för bägge alternativen så behöver du ha 700:- lägre kostnad per månad på den nyare bilen för att det ska gå jämt ut. Med vagnskadegaranti, lägre bränsleförbrukning, lägre servicekostnad och lägre reparationskostnader är det fullt möjligt att du får så pass mycket lägre kostnader.
Om allting håller på din gamla, du gör servicen själv och du kör med trafikförsäkring torde den dock vara billiagare.
Det som är svårast att berkäkna är värdeminskningen. Ett riktvärde på "normala" bilar vid "normala" miltal per år är att bilen halveras i värde på tre år.
Utan att veta så tror jag att det är fullt möjligt att köra en ny Volvo för 2500:- mer i månaden.
OM vi räknar med halvering i värde på tre år för bägge alternativen så behöver du ha 700:- lägre kostnad per månad på den nyare bilen för att det ska gå jämt ut. Med vagnskadegaranti, lägre bränsleförbrukning, lägre servicekostnad och lägre reparationskostnader är det fullt möjligt att du får så pass mycket lägre kostnader.
Om allting håller på din gamla, du gör servicen själv och du kör med trafikförsäkring torde den dock vara billiagare.
