Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
När jag räknar på vad en bil kostar så räknar jag endast på vad månadskostnaden är. Vad utgiften per månad är egentligen oviktigt. Jag löste en gång ett billån med mer än 100.000:- kvar. Månadsutgiften var den månaden 103.000. Kostnaden var ca 4000. På samma sätt kan du minska din månadsutgift genom att betala av på lånet under lång tid. Med det gör inte kostnaden lägre, utan snarare tvärt om eftersom du kommer att ha en högre räntekostnad.

Det som är svårast att berkäkna är värdeminskningen. Ett riktvärde på "normala" bilar vid "normala" miltal per år är att bilen halveras i värde på tre år.

Utan att veta så tror jag att det är fullt möjligt att köra en ny Volvo för 2500:- mer i månaden.

OM vi räknar med halvering i värde på tre år för bägge alternativen så behöver du ha 700:- lägre kostnad per månad på den nyare bilen för att det ska gå jämt ut. Med vagnskadegaranti, lägre bränsleförbrukning, lägre servicekostnad och lägre reparationskostnader är det fullt möjligt att du får så pass mycket lägre kostnader.

Om allting håller på din gamla, du gör servicen själv och du kör med trafikförsäkring torde den dock vara billiagare. :wink:
Användarvisningsbild
av Bosse78
Jag räknar vad det kostar i månaden vad som sen är intressant är mellanskillnaden hur mkt bilen är värd efter 3 år och hur mkt jag har kvar i lån eftersom jag tänkt byta då. Vad bilen är värd eller kostar i sin helhet är egentligen inte relevant.

Möjligt att jag tänker konstigt men det är så jag ser på det.

PS måste va en bra deal dock eftersom Bilia inte ens kan matcha den.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag köper aldrig förbrukningsvaror, typ bilar, om jag inte kan betala. Då blir förstås kapitalkostnaden (utebliven avkastning som jag annars kunde fått på pengarna) också en kostnad för bilägandet.
av Lövet
Det som gör att många räknar bort sig är att det är tämligen lätt att räkna månadskostnad på sin nya bil men ganska svårt på sin gamla. Framförallt reparationskostnader är närmast omöjligt att räkna på. De kan mycket väl vara 0kr under ett år eller 30.000kr. Den osäkerheten kanske är värt en del att få bort men inte hur mycket som helst. En begagnad bil i bra skick är sannolikt billigast i de flesta fall.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Är inte privatleasingen kanon då 3-5000 per månad punkt. Med försäkring o service. 3 år inga skulder?
Användarvisningsbild
av joel80
Privatleasing blir så gott som alltid dyrare än om man köper bilen på annat sätt.. Sen har man ofta en gräns på körsträcka som är rätt låg.
Enda anledningen till privatleasing som jag ser det är om man har svårt att hosta upp kontantinsatsen.. Fast då kanske det egentligen är så att man kollar på för dyr bil...
av Malmstroem
Allt annat lika så är privatleasing dyrare. Nu är inte alltid allting annat lika, så det är inte alls säkert att privatleasing blir dyrare:
- Det garanterade restvärde som ges i privatleasing kan mycket väl vara högre än vad du kan sälja din privatägda bil för.
- Den inbakade försäkrings- och service-kostnaden kan vara lägre än vad du får betala för en privatägd bil.
- En del av de subventioner (kampanjer) som ges till privatleasing är bättre än den rabatt du kan få vid privatköp.

Med nuvarande låga räntenivå är det inte alls säkert att privatleasing är en dålig ide. Vid hög ränta och avdragsrätt för ränta så blir det dock svårt att få privatleasing konkurrenskraftigt. Jag skulle i alla fall räkna på hur det slog för mig innan jag valde bort det -- och jag har råd att köpa den bil jag vill ha kontant. :wink:
av AndS
Bosse78 skrev:Jag räknar vad det kostar i månaden vad som sen är intressant är mellanskillnaden hur mkt bilen är värd efter 3 år och hur mkt jag har kvar i lån eftersom jag tänkt byta då. Vad bilen är värd eller kostar i sin helhet är egentligen inte relevant.
Risken här är att man bygger på lånebeloppet vart 3:e år så skulle det hända något framöver så står man med en bil som är värd betydligt mindre än vad lånet är, dvs man får betala vidare på något som inte finns längre. Med hög inflation så kan det värdet ätas upp, men det var länge sedan det förhållandet gällde. Rent generellt gäller att man ska betala av konsumtionsvaror snabbare än värdeminskningen, men även här finns ju undantag, t.ex. skulle man kunna ha bundet kapital som man längre fram kan få tillgång till och då kan lösa in ett lån.

Sedan en fundering, citat "intressant är mellanskillnaden hur mkt bilen är värd efter 3 år och hur mkt jag har kvar i lån". För mig är inköpspris ny bil minus nuvarande bils värde vad som är intressant, dvs hur mycket nya pengar krävs. Självklart påverkar sedan också kvarvarande lån då de ska läggas till den nya bilens månadskostnad.
av Linqid
joel80 skrev:Privatleasing blir så gott som alltid dyrare än om man köper bilen på annat sätt.. Sen har man ofta en gräns på körsträcka som är rätt låg.
Enda anledningen till privatleasing som jag ser det är om man har svårt att hosta upp kontantinsatsen.. Fast då kanske det egentligen är så att man kollar på för dyr bil...
Det där stämde kanske för ett par år sedan och gäller nog än idag på lite större bilar, men flera av biltillverkarna har ju riktigt vassa erbjudanden på småbilar idag. Typ Polo för 1 995 kr/mån inkl service och försäkring och 1 500 mil, hade jag nappat på direkt om jag var ute efter en bra småbil. Inga oväntade kostnader, bara tuta och köra.. Pengarna jag "sparar" på att inte behöva köpa kan ligga kvar på börsen i tre år istället.
av Tobson01
Jag har valt att ta privatleasing på min nästa bil. När jag har räknat på det så blir det i mitt fall inte dyrare med privatleasing, både service och försäkring ingår ju i månadsavgiften. Sedan är det KU skönt att slippa hosta upp ca 70 000 kr som du aldrig kommer att se igen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Tyvärr inte. Släcker motorlampan då[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Motorn tappar tomgången när den bö[…]

Tror Volvo glömde betala fakturan så h&[…]