Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Har du kvar diagnostikboxen??. Har du det kan du få ut felkoder på bränsle och tändsystemet som hjälp. Den "ingår" i den elhärvan om man tar elsystemet från en 240 och sitter på alla bilar (Volvo i alla fall) med LH2,4 insprutningssystem. Är det "hemmakopplat" kanske den är "bortrationaliserad" av någon anledning. Om det är BMW's "grejer" kanske BMW har något liknande system för felkoder, det kan ju vara så att BMW'n hade samma system som Volvo.

Mvh
Lennart
av sylanaa
Jag har en diagnostikbox, och har teatat att felsöka med den.... lampan på den lyser/blinkar inte och det är inget liv i den.

Men som sagt, är det värt att byta någon av boxarna?

Kostar inte överdrivet mycket och om de kan vara en chans att de är dom så byter jag gärna dom

Mvh martin
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du inte har ström på på 30 på bränslerelät har du heller ingen ström till bränsleboxen. Då spelar det det ingen roll hur många boxar du byter. Om du sätter en kabel med ström på 30 på bränslerelät så är det ju ändå ingen ström till boxen. Du måste ha ström till säkring 1 om du ska kunna få igång den. Det jag beskrivit innan är ju att kolla om pumpen fungerar, men det är ju mer som ska fungera. Kollar du på schemat så ser du att strömmen går från säkring 1 till ingång 3 (30) på relät och i relät till en brytare överst på relät, men den går också som manöverström till det andra relät i bränslerelät som är en typ av systemrelä för insprutningsboxen. Det går även en kabel från säkring 1 via kontaktstycke "A" till ingång 4 på bränsleboxen. Sedan om bränsleboxen jordar reläts utgång 4 (86/1) via ingång 21 på boxen och utgång 5 (86/2) via ingång 20 då, och först då blir det ström till LMM, spridarrelä, tomgångsmotor, bränslepump m.m. Och ström till dessa blir det om boxen "känner" via signal från impulsgivaren vid svänghjulet att motorn går runt. Så kolla detta först. Köp en bok om Bosch insprutning i allmänhet och LH2,4 i synnerhet så går det lättare. Studera elscheman och lär dig hur det "hänger ihop" så ska du se att du får fart på den. Det är inget bra "nybörjarprojekt" du har, men det är ju den du har, och då för du börja med den.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
sylanaa skrev:Jag har en diagnostikbox, och har teatat att felsöka med den.... lampan på den lyser/blinkar inte och det är inget liv i den.
Det beror säkert på att du inte har ström till bränsleboxen. Jag tror att hittar du felet med att det inte är ström till säkring 1 eller om där är det varför där inte är ström från säkring 1 till relät, så löser du problemet

Mvh
Lennart
av sylanaa
Efter ett till par försök att hitta felet har jag kommit fram till absolut ingenting. (R) jag har sprättat upp kabelhärvor och följt nr: 30 och den leder till en kontakt som i sin tur försvinner iväg igen. ska kolla var den går i morgon då skolan har börjat och tiden inte räcker till.
vilken säkring menar du med säkring Nr: 1 lennart ?

Det är inte någon som känner en volvotok i sthm området som vill tjäna en slant på att kolla runt i epa el?

eller kan de börja bli värt att lämna in till någon kunnigare? (problemet är att elen är så hemmagjord att ingen "vanlig" mekaniker skulle våga sig på de)'

felsökning fortsätter och är tacksam för alla svar
mvh martin
av sylanaa
har felsökt vidare och har kommit fram till att "plattan" som bränslereläet sitter på har fel nummer på sig.... den jag trodde var 30 var jord :-(O) (kollade på det nya reläet jag köpte och då stod det de riktiga). jag har mätt upp allt vid bränslereläet och allt mäter upp bra.

som jag har förstått det går det en signal från bränslereläet till ett annat relä som i sin tur ger el till soppapumpen.
87/2 går till 85 --> pumpen. jag har även bytt bränslebox då jag fick tag i en billig sådan (ingen tur).

eftersom detta är en lh2.4 har den vevaxelgivare. Men även om denna vore trasig borde väll pumpen bygga upp tryck i andra nyckel läget, eller skulle pumpen vara tvärdöd med en trasig vevaxelgivare?

finns det andra fel som skapar detta som jag inte har tänkt på tex den andra databoxen? eller reläet som kommer efter bränslepumpsreläet?

mvh martin
Användarvisningsbild
av lennarte
Fick ditt mail. Nej den startar inte med ström på 30 på reläet. Det var för att testa om pumparna går med en överkoppling mellan 30 och 87/2. Har du strömkabel framme vid relät så kan du sätta strömmen direkt i 87/2 så ska pumparna gå. För att starta måste du ha ström till boxen, LMM tänd.boxen o.s.v. 11,6V på 30 vid reläet är Ok men inte riktigt bra. Beror på batterispänningen, kolla där också det ska inte skilja så mycket. Fungerar inte vevaxelgivaren fungerar inget annat heller. Den ger signal till boxen att motorn går runt och då först jordar boxen 86/1 och 86/2. Det i sin tur ger ström till dom andra. Här är ett kopplingsschema för B230F med LH2.4.
insprutning LH2,4.gif
Elschema insprutning LH2.4
insprutning LH2,4.gif (128.76 KiB) Visad 213 gånger
Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
sylanaa skrev:har felsökt vidare och har kommit fram till att "plattan" som bränslereläet sitter på har fel nummer på sig...
Är det kanske från en äldre Volvo, det skiljer på dom med eller utan katalytasor (E eller F motor).
sylanaa skrev:som jag har förstått det går det en signal från bränslereläet till ett annat relä som i sin tur ger el till soppapumpen.
Det sitter bara ett relä och det ska vara vitt. Det är ett dubbelrelä så där är 2 spolar i det. En spole "drar" när boxen får signal från vevaxelgivaren och ger då ström till spolen som "drar" relädelen till utgång 87/2 till Bränslepumpen som i sin tur ger ström till Lambdasonden. Men den ger samtidigt ström via utgång 87/1 till LMM, tomgångsmotorn, bränsleboxens andra +ingång, spridarreläet. Så du får kolla noga att alla kablarna i relä hållaren går åt rätt håll.

Mvh
Lennart
av sylanaa
Ska ta en närmare titt på vilka kablar som går var i morgon. Kanske värt att införskaffa en vevaxelgivare och testa ifall det skulle kunna vara boven.
Men jag är nästan 100 på att mellan bränsle reläet och pumpen finns ett svart relä som heter "radio suppression Relay" eller går den till något helt annat?

Eftersom den började glappa i ett tag har jag inte misstänkt vevaxelgivaren men är det så att de skulle kunna vara den. Känns ju inte som att den skulle vara trasig då den inte ger signal när motorn inte snurrar och då ska pumpen ändå gå i typ 2s för att bygga tryck.

Tack för svar
Mvh Martin
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]