Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr H
Jensen skrev: Att man skulle ha bilar som stått i över 2år i lager stämmer inte.
Jo, ibland gör det faktiskt det! Märkligt nog.... Kan ju knappast vara speciellt ekonomiskt att ha kapital bundet så länge. Kan kanske till och med löna sig att sälja en sådan bil med förlust bara för att få "rotation" på utbudet, och kapitalet.

Jag känner dessutom till en handlare i småland som har bilar som stått bra mycket längre än två år och samlat damm. Ingen i den trakten förstår vad han lever på eftersom han "aldrig säljer några bilar" som en bekant sa en gång. Roade mig, för något år sedan, med att kolla upp en av hans bilar som bokstavligen stod längst in i hörnet och den hade firman ägt i 7 år! :shock: Avställd dessutom sedan förvärvsdatumet! Har alltså inte ens rullat i "firmans tjänst"....
Så nog finns det "långliggare" ute i bilhallarna, även om det inte är så speciellt vanligt.
av Volvo_S60
Jensen skrev: Att man skulle ha bilar som stått i över 2år i lager stämmer inte.
Jo dom hade det. Fattar inte det heller,men så var det. Låg till och med ett datumstämplat testprotokoll kvar i bilen på när den var intagen, servad, tankad, mm.
av nj22ah
Jensen skrev:Tråkigt att så många har så dåliga erfarenheter.
Det mesta som skrivs här tror jag är personliga erfarenheter och inte en riktig bild på hur det verkligen ser ut.
ursäkta????

här redovisar vanliga svenssons sin riktiga bild på hur det VERKLIGEN sett ut för dom och du förolämpar oss genom att säga att verkligheten inte är sån.

Den är sån för alla de som skrev och den är så för mig med.
Kom dit finskor, rock och stil. Väntade i lugn och ro och när jag efter några minuter lade märke till nonchalering, så gick jag runt och tittade på bilarna själv och sen drog jag...

Verklighet: sånt som händer människor i det verkliga livet.
av Christian_m
Jensen skrev:Det mesta som skrivs här tror jag är personliga erfarenheter och inte en riktig bild på hur det verkligen ser ut.
Jag skulle vilja vända på det och faktiskt påstå att det är din personliga erfarenhet som skiljer sig från den verklighet alltför många möter när de ska köpa bil.

Att du inte tror att det generellt ser ut som de flesta skrivit här i tråden beror sannolikt på att du själv jobbar på en avdelning som faktiskt funkar som de flesta andra borde fungera, det vet jag av egen erfarenhet eftersom jag traskar runt på Bilia Haga Norra rätt så ofta själv.

Inte alltför långt ifrån er så kan man hitta en återförsäljare där verkligheten är en helt annan. På Audi vid Järva Krog kan man utan problem gå runt i 1,5 timme om man skulle vilja utan att en säljare visar något som helst intresse, oavsett om lokalen är fylld av folk eller om man i stort sett är ensam där. Detta trots att säljarna sitter utspridda i lokalen och inte i egna kontorsrum. Samma känsla hade jag för några år sedan på er nybilsavdelning men där har man bättrat sig avsevärt.

En sak till förresten, det där med bilar som inte står i lager i 2 år. 2005-05-09 bytte jag in min S60 hos er, den är fortfarande i er ägo så om det nu inte är så att ni håller bilar i två år så får ni skynda er att sälja den ;-) Om den nu inte är kvar i er ägo för att någon testpilot krockat rejält med den och att den är kvar i väntan på ombyggnad :D
Användarvisningsbild
av camaro69
nj22ah skrev:
Jensen skrev:Tråkigt att så många har så dåliga erfarenheter.
Det mesta som skrivs här tror jag är personliga erfarenheter och inte en riktig bild på hur det verkligen ser ut.
ursäkta????

här redovisar vanliga svenssons sin riktiga bild på hur det VERKLIGEN sett ut för dom och du förolämpar oss genom att säga att verkligheten inte är sån.

Den är sån för alla de som skrev och den är så för mig med.
Kom dit finskor, rock och stil. Väntade i lugn och ro och när jag efter några minuter lade märke till nonchalering, så gick jag runt och tittade på bilarna själv och sen drog jag...

Verklighet: sånt som händer människor i det verkliga livet.
:lol:

Härligt med några justa finskor. Jag föredrar blondiner. :wink:
Lite rock´n roll är inte fel.
Lordi går inte av för hackor, heller.
Klart att det ska vara stil.

:lol:
Användarvisningsbild
av Jensen
Jag försöker inte att förolämpa någon, jag står fast vid att dom flesta kunderna är nöjda med servicen man får.
Tyvärr så är detta något som kan jämföras med kunder som är missnöjda med verkstan, det skrivs sällan om hur nöjd man varit utan endast när man blivit blåst ,lurad mm.
Då vi årligen säljer ca 3000 beg bilar om året så skulle jag vilja påstå att 98% av kunderna är nöjda med den service man får vid köpet utav bil.

Christian m:
Om du ger mig reg nr på din gamla bil så skall jag kolla om det du skriver stämmer, men så vitt jag vet så har vi inga bilar som stått så länge i lager som du påstår.

Under en vanlig arbetsdag hos oss så händer det flera ggr att man ofta samlas vid kaffeautomaten och står och snackar lite skit, jag vill förtydliga att detta inte har något med nonchalans att göra, utan det är helt enkelt lugnt i hallen.
Detta är ungefär som när man jobbar på ett kontor och det inte finns nåt att göra, jag är helt övertygad om att man då står och snackar skit med nån kollega el surfar på nätet el nåt liknande.

Tyvärr så finns det även en sorts kunder som ofta kommer in och skall spela tarzan och försöka framstå som seriösa kunder.
Dom vill man ju inte hjälpa.
Jag förmodar att ingen här är av den sorten.
av Christian_m
Jensen skrev:Christian m:
Om du ger mig reg nr på din gamla bil så skall jag kolla om det du skriver stämmer, men så vitt jag vet så har vi inga bilar som stått så länge i lager som du påstår.
Perfekt, jag har själv funderat på varför den inte sålts vidare, och istället ställts av. Hoppas min gamla pärla mår bra :D

SZX350
av OrsonGbg
Så hur göra nu då när jag hittar en intressant bil på bilia?

Maila/ringa en säljare och boka besök?
Parkera min nytvättade bil utanför entren, så att det klart och tydligt framgår att jag inte kör någon gammal surhäck? ha med registerutdrag från vägverket som säger att bilen saknar restskuld? Ta med senaste deklarationen? Kanske en kopia från VPC?

Nä, jag är den förste att säga att servicen jag får på biliaverkstaden är förstklassig. Säljarna däremot i bilhallen har då aldrig lagt någon energi på att hjälpa mig.

Några exempel:

När jag letade bil så fick jag efter mycket om och men tag på en säljare. Jag sa att jag letade efter en T5:a eller 2.5T, gärna med helskinn och stora stereon, fanns det dessutom RTI var jag mycket intresserad. Den serviceinriktade försäljaren la då på sin mest överlägsna attityd och förklarade att sådana bilar fanns ej utan då var det bara till att handla nytt. Det begrep jag väl att ingen lade till så mycket utrustning?

Nämnde för samma säljare att en kollega till dem på en annan biliafilial tipsade om att jag skulle kika på bil hos dem. Säljaren blev irriterad och undrade om jag skulle köpa av dem eller av han, för han tänkte minsann inte sälja några bilar åt någon annan biliafilial minsann.

Jag kanske besöker bilia för ofta? Jag är väl där ungefär en gång i månaden, en sådan person kan ju inte vara intresserad av att köpa bil?

På volvobil klev jag in, hittade min bil och en säljare frågade om jag ville prova den. Var ute en halvtimme och slog sen till dagen efter.

Det lustiga är också att det är inte bara på bilia man blir behandlad som luft. Samma situation uppstår på Audi. Kommer man däremot ut till Citroen, oj det är nästan som att de tvingar ut en i en C5:a eller liknande. Ja för att inte tala om Toyotacenter, där går det inte att gå in utan att bli mött av en trevlig säljare. Även hos Beköbil har jag alltid blivit väl bemött på ett trevligt sätt.

En gång hade väl inte varit något att bry sig om men när det alltid är på samma vis tycker jag det är lite tråkigt. Volvo är ju mitt märke och det jag vill köra, har alltid lagt ner mycket pengar på mina volvobilar och har för avsikt att göra så i framtiden också, ifall nu någon från bilia vill sälja en bil till mig :wink:
Användarvisningsbild
av Jensen
KÖP EN CITROEN DÅ.
av JSVARD
Jensen skrev:KÖP EN CITROEN DÅ.
Hehe, faktiskt var just Citroën just det stället som jag tyckte var trevligast och med bäst bemötande. Tyvärr var inte bilen lika kul (trots upprepade försök), och det är ändå den jag ska umgås med i några tusen mil. :)

Jag fick förresten prata med en mekaniker på bilbolaget eftersom säljarna var iväg den dagen. Han var en uppklädd man kring, eller över 65, fåordig och saklig. En knäpp på nosen kanske - att man hänvisar till mekanikern vid köpet. :D
.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]