Igår roade jag mig med att köra några km med mätarhuset på bänken 8)
Börjar få kläm på hur signalerna fungerar osv, vilket tog en bra stund ... Sen att VIDA uppger åt h-e fel information om hur huset fungerar gör ju inte saken lättare direkt...
.
20150822_050417_resize.jpg (68.42 KiB) Visad 577 gånger
Kört 13.7km på bänken

-)
På bild leker jag med varv-räknaren dock, då jag inte vill ställa om mätarställningen för mycket(kan ju inte backa den!) :lol:
Måste dock säga att kontrollern/MCU'n instrumenthuset använder sig utav är
riktigt seg. Temp. och tankmätaren tar ungefär 10sek på sig att ändra sig när värdena ändras... Inga precisionsmätare direkt :roll:
Lyckligtvis kan jag sno signaländringar betydligt snabbare än 'huset gör, så jag kan få betydligt högre precision än mätarhuset.
Jag tycker inte om hur huset hanterar temp. mätaren dock. Den jobbar med frekvens mellan 40Hz och ~16Hz. 40Hz = mätaren i botten(kall motor, 20C, enligt VIDA), ~22-20Hz = arbetstemp(90C enligt VIDA?). Vid 16Hz är mätaren i topp, VIDA uppger inte vad det ska föreställa vara i grader... Vid 15Hz och lägre tvärdör mätaren.
Så då har vi alltså ett spel på ~20Hz mellan ~20C och ~90C, men bara ett spel på ~4-6Hz mellan 90C och max(vad nu det är, en bra bit över 100C iaf). Det kommer inte bli roligt att försöka mappa den signalen när den är så fruktansvärt ojämn i sin kurva... Lutar åt att jag drar nya kablar och snor signalen direkt ifrån givaren istället, då den är av NTC-typ och linjär. Eller så köper jag en 'riktig' tempmätare och monterar... Nåja, det är ett mindre beskymmer just nu.
Slutligen har jag inte en susning om hur jag ska montera displayen heller... Där jag hade tänk att ha den går inte, då motorerna till visarna än i vägen :| Ska kolla lite närmare på det senare...
Ska även kolla upp möjligheten att ersätta trippmätaren, om man på något sätt kan sno mätarställningen... Det vore ju helt klart den smidigaste placeringen av nya displayen.
Frågan är hur bes. skulle reagera på det... Tycker ju inte att dom skulle gnälla något om att displayen är utbytt, så länge tripp-räkneriet stämmer någorlunda(det kan dom ju se på föregående protokoll...). Jag har ju varken intresse eller anledning till att fiffla med mätarställningen - tvärtom, jag VILL att mätaren stämmer och existerar.