Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#997142
'kay, efter mycket diagnoserande så tror jag jag nu vet varför hela skiten fick tokspel när turbomätaren kopplades in... Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket RAM för att utföra kalkylerna samtidigt som displayen drivs...

Så det som händer nu är att jag kommer köpa en atmega2560 istället för 328P'na jag använder nu...
Fördelen med 2560'in är att den har 4ggr så mycket RAM och nästan 10ggr så stort lagringsutrymme(256KB vs 32KB), samt har en "shit load" av in/utgångar.
Nackdelen är att den kostar 5ggr så mycket som en 328P, och är fysiskt mycket större än dessa 328P jag köpte, vilket betyder att monteringen kommer bli lite mer omständig.

Ytterligare en nackdel är att hela projektet mer eller mindre kommer stå still i flera veckor tills leveransen kommer...
Nåja, så kan det vara när man överskattar hur mycket en 328P klarar av när man börjar "multi-taska" med dom :P Men skam den som ger sig :-)-)


Edit: Jaja, i brist på annat kan jag ju visa lite otroligt tråkiga bilder på menyn och dess inställningar så här långt. Tryck på varje bild för att se dom lite större ;)

Turbo-mätare ikopplad. Övre högre ikon är ej länkad till mätvärdena ännu pga. alla minnes-problem.
20150816_230026_resize.jpg
20150816_230026_resize.jpg (188.5 KiB) Visad 571 gånger
.

Huvudmeny.
20150816_231932_resize.jpg
20150816_231932_resize.jpg (76.74 KiB) Visad 571 gånger
.

(Set Time) Klock-inställning.
20150816_230208_resize.jpg
20150816_230208_resize.jpg (180.88 KiB) Visad 571 gånger
.


(Select items) Position.
20150816_231954_resize.jpg
20150816_231954_resize.jpg (112.01 KiB) Visad 571 gånger
.

(Position) Item.
20150816_232018_resize.jpg
20150816_232018_resize.jpg (98.64 KiB) Visad 571 gånger
.

(Select Item -> Center -> Clock) Klocka på huvudskärmen. :)
20150816_230426_resize.jpg
20150816_230426_resize.jpg (177.21 KiB) Visad 571 gånger
.

Så, ja, ungefär så långt har jag kommit innan RAM minnet tog totalt slut i MCU'n. Så nu när jag lägger till något nytt måste jag (tillfälligt)ta bort något annat för att skiten inte ska crasha :roll:
Senast redigerad av 1 Lucif3r, redigerad totalt 0 gånger.
#997229
Hur mycket mer är 5x mer än den du hade då? Klart imponerande projekt så hade ju varit tråkigt att begränsa sig (typ vilka funktioner du kodar in) för att minnet inte räcker. Är det någon form av arduino eller vad bygger den på? Och det är jag är mest nyfiken på är placeringen. Minns inte exakt hur V70:s mätarhus ser ut men om du får med typ tripp-/vägmätare på displayen kanske man kan låna originalodometerns plats = ser original ut = 5-7 år nyare förarmiljö!
#997261
Yes, det är arduino jag bygger på. Hade ju såklart varit roligare med något mer avancerat, men arduino har ju den fördelen att dom är billiga, samt startar upp på mindre än 1sek till skillnad mot t ex RPi. Och sen är jag så dålig på att koda att arduino kändes som det enklaste valet, då jag har erfarenheter av det. :P
Har väl tanke på att i framtiden även ha något liknande som RPi som "stereo" och GPS och lite sånt.

Placeringen tänkte jag hålla lite för mig själv än så länge :P Dels för att jag inte vet exakt om det funkar att ha den där jag tänkt :roll:
Men jo, mätarhusen i x70 har digital tripp/mätarställning(http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p817781), men den vill jag gärna ha kvar(plus att jag vet inte om huset skulle få tokspel om den displayen saknades. Tvivlar på det, men man vet ju aldrig).
Annars var det ju faktiskt inte så tokig idé att ha den där. Vem vet, jag kanske ändrar mig :) Visar sig när jag plockar isär huset.

Mina 328P gav jag typ.. 17kr/st för, atmega2560 går lös på runt hundringen på ebay. "Äkta" mega2560 i sverige brukar väl ligga på ca 400-450kr, och äkta "Uno" 328P runt 140-150.
En hundring är ju fortfarande typ inga pengar, men ändock dryga 5x mer än 328P'na - det går ju inte komma undan hur man än vänder och vrider på det :roll:


update; Mjahapp, lagom irriterande... Är klar med istortsett allt, bara inkoppling och konvertera lite signaler kvar. Menyn fungerar helt som den ska nu(så länge det inte är fler än 6 menyval, inte programmerat något sidbyte hehe), skiten har slutat tvärdö när jag kopplar in turbomätaren också(dock dör den lite random fortfarande..).
Tämligen slut på lagringsminnet nu också :P "Binary sketch size: 30 600 bytes (of a 30 720 byte maximum)"

Så ptja... Nu får jag väl försöka hitta på nå annat skoj att göra medans man väntar på mega2560'n :roll:
#998428
Igår roade jag mig med att köra några km med mätarhuset på bänken 8)
Börjar få kläm på hur signalerna fungerar osv, vilket tog en bra stund ... Sen att VIDA uppger åt h-e fel information om hur huset fungerar gör ju inte saken lättare direkt...

.
20150822_050417_resize.jpg
20150822_050417_resize.jpg (68.42 KiB) Visad 581 gånger
Kört 13.7km på bänken :-)-)
På bild leker jag med varv-räknaren dock, då jag inte vill ställa om mätarställningen för mycket(kan ju inte backa den!) :lol:

Måste dock säga att kontrollern/MCU'n instrumenthuset använder sig utav är riktigt seg. Temp. och tankmätaren tar ungefär 10sek på sig att ändra sig när värdena ändras... Inga precisionsmätare direkt :roll:
Lyckligtvis kan jag sno signaländringar betydligt snabbare än 'huset gör, så jag kan få betydligt högre precision än mätarhuset.

Jag tycker inte om hur huset hanterar temp. mätaren dock. Den jobbar med frekvens mellan 40Hz och ~16Hz. 40Hz = mätaren i botten(kall motor, 20C, enligt VIDA), ~22-20Hz = arbetstemp(90C enligt VIDA?). Vid 16Hz är mätaren i topp, VIDA uppger inte vad det ska föreställa vara i grader... Vid 15Hz och lägre tvärdör mätaren.
Så då har vi alltså ett spel på ~20Hz mellan ~20C och ~90C, men bara ett spel på ~4-6Hz mellan 90C och max(vad nu det är, en bra bit över 100C iaf). Det kommer inte bli roligt att försöka mappa den signalen när den är så fruktansvärt ojämn i sin kurva... Lutar åt att jag drar nya kablar och snor signalen direkt ifrån givaren istället, då den är av NTC-typ och linjär. Eller så köper jag en 'riktig' tempmätare och monterar... Nåja, det är ett mindre beskymmer just nu.


Slutligen har jag inte en susning om hur jag ska montera displayen heller... Där jag hade tänk att ha den går inte, då motorerna till visarna än i vägen :| Ska kolla lite närmare på det senare...
Ska även kolla upp möjligheten att ersätta trippmätaren, om man på något sätt kan sno mätarställningen... Det vore ju helt klart den smidigaste placeringen av nya displayen.
Frågan är hur bes. skulle reagera på det... Tycker ju inte att dom skulle gnälla något om att displayen är utbytt, så länge tripp-räkneriet stämmer någorlunda(det kan dom ju se på föregående protokoll...). Jag har ju varken intresse eller anledning till att fiffla med mätarställningen - tvärtom, jag VILL att mätaren stämmer och existerar.
Senast redigerad av 1 Lucif3r, redigerad totalt 0 gånger.
#998474
White skrev:Det där är rena raketforskningen för mig! :P Men det verkar spännande att hålla på med! :-)-)
Tror inte du är ensam om att tycka det :roll:

--------

Och jag är ju lite småtrög i huvudet tydligen, även om frekvensomfånget på temp mätaren är ~6hz mellan "90" och "max", så är det ju fortfarande lika stor skillnad på impulserna som mellan "20" och "90". mao, impulserna är ju visst linjära (PO)
Mappar jag 40Hz == 20C och 16Hz == 120C(jag TROR det är 120 som är max) så får jag en linjär kurva med en upplösning av 5C.

Skillnaden på mätaren mellan 105C(19Hz) och 110C(18Hz) är rätt sjuk... 105c är knappt över mitten, medans 110C sjuter upp mätaren till precis under det röda :roll:

105C/19Hz:
20150822_223414_resize.jpg
20150822_223414_resize.jpg (122.16 KiB) Visad 581 gånger
.

110C/18Hz:
20150822_223513_resize.jpg
20150822_223513_resize.jpg (119.37 KiB) Visad 581 gånger
.

:lol:

update:
Sådärja, hastighet konverterad och stämmer.
Följande bild är dock på RPM-mätaren, men det är exakt samma princip, skillnaden är att hastigheten har ett frekvensomfång av 0-2000Hz(0-260km/h), medans RPM har ett omfång av 0-270Hz(0-8000rpm).
rpm.jpg
rpm.jpg (86.83 KiB) Visad 581 gånger
.

magin bakom det hela är "map(aktuellFrekvens, minFrekvens, maxFrekvens, minRPM, maxRPM)".. Väldigt avancerat :lol:
Senast redigerad av 2 Lucif3r, redigerad totalt 0 gång.
#998639
Att tank och tempmätare inte ändrar sig direkt efter att du ändrat insignalen är antagligen för att det sitter filter på signalerna i huset så att de inte står och fladdrar när t.ex. bensinen rör sig i tanken.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 54
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]