Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elspermelino
Hej,

Ska man ha ECO som är 2.6 (vilket låter jävligt högt) eller 2.10 fram och 2.30 bak?
Är ECO för bränslesnål körning? Vad räknas som bränslesnål körning isåfall? Tycker det hela är förvirrande :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
Gabriel skrev:Med högre tryck rullar däcken lättare vilket leder till bränslebesparing, men å andra sidan så blir det lite stötigare.
Dock ger det marginell skillnad:

Bild
Användarvisningsbild
av js1
Kan du inte fotografera tidningen så den går att läsa? (Det gick att få upp den större, intressant läsning)
Användarvisningsbild
av ThomasT
mattish skrev:Dimensionen på fälgen + 11 har jag fått som riktlinje och det tycker jag funkar rätt bra. Extrema lågprofil får man pumpa hårdare.

16" dvs. 2,7 bar.
Var nog inte ens korrekt på 80-talet när det säkert yppades för första gången...

.
Användarvisningsbild
av ER
Har mera med profil att göra än fälgstorlek. Jag kör 2.8bar i mina vinterpuckar 215/65-16 utan att vara stötigt, dra onödigt bränsle eller slita däck i onödan. Sommartid är det 3.2bar i 235/45-19 som fungerar utan att vara stötigt men med perfekt slitagebild sålänge bilens hjulupphängning är fräsch så hjulvinklar kan bibehållas inom specen.
Jag utgår efter denna lista och sen laborerat med tryck tills slitaget är perfekt för resp. fordon och då optimerat även bränsleförbrukning på köpet likväl som minimerat risken för att fälgar slås skeva pga lågt däcktryck på usla svenska vägar som är av normalt eftersatt underhåll då det ofta lyser med frånvaro utöver rena budgetmetoder med lim och bergskross utan att fixa orsaken till att vägen blir dålig:

Profil - Bar
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1

Viktigast är dock att ha egen tryckmätare man alltid använder då mackars kan visa allt mellan himmel och jord och då fyylla på på olika ställen ger felatigt tryck då det aldrig blir samma.
Skräpet som man ödslat färg till och är tryck i bla tanklocket/dörrstolpe mm och inte minst bilens minst lästa dokumentation är mera för att kunna sälja extra mycket däck då det enbart leder till onödigt däckslitage.

Ett modernt däck ger samma felaktiga slitagebild vid för lågt tryck som vid för högt tryck, dvs överdrivet slitage på mitten då den vid högt tryck pressas ut för mycket och vid lågt tryck slungas ut.
Användarvisningsbild
av ThomasT
ER skrev:Har mera med profil att göra än fälgstorlek. Jag kör 2.8bar i mina vinterpuckar 215/65-16 utan att vara stötigt, dra onödigt bränsle eller slita däck i onödan. Sommartid är det 3.2bar i 235/45-19 som fungerar utan att vara stötigt men med perfekt slitagebild sålänge bilens hjulupphängning är fräsch så hjulvinklar kan bibehållas inom specen.
Jag utgår efter denna lista och sen laborerat med tryck tills slitaget är perfekt för resp. fordon och då optimerat även bränsleförbrukning på köpet:

Skräpet som man ödslat färg till och är tryck i bla tanklocket/dörrstolpe mm och inte minst bilens minst lästa dokumentation är mera för att kunna sälja extra mycket däck då det enbart leder till onödigt däckslitage.
Och där kom internets mest seglivade lista...

Tycker du själv att det låter logiskt att tex 205/45-15 86V och 305/45-22 118V ska ha samma däcktryck bara för att däcken har samma procentsats av bredden? Två identiska däck som sitter på olika bilar behöver olika däckstryck för att fungera optimalt.

Det är klar foliehatts varning på alla som tror att biltillverkare/däckstillverkare/journalister mm har en hemlig sammansvärjning som går ut på att få sälja så många däck som möjligt...

3.2bar... jag hoppas du pratar varmtryck för annars ligger du troligtvis väldigt däckets rekommenderade maxtryck... (och även då ligger du i den absoluta översta delen av däckets arbetsområde)
ThomasT skrev:...pratar varmtryck...
Där kom en annan viktig punkt. Det gäller att man har kompressor och sånt hemma, för ska man köra några kilometer till verkstad/mack innan man kan prova, då har trycket redan ökat några tiondels bar. I så fall får man räkna om värdet igen.

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]