- tor 20 aug 2015, 23:25
Har mera med profil att göra än fälgstorlek. Jag kör 2.8bar i mina vinterpuckar 215/65-16 utan att vara stötigt, dra onödigt bränsle eller slita däck i onödan. Sommartid är det 3.2bar i 235/45-19 som fungerar utan att vara stötigt men med perfekt slitagebild sålänge bilens hjulupphängning är fräsch så hjulvinklar kan bibehållas inom specen.
Jag utgår efter denna lista och sen laborerat med tryck tills slitaget är perfekt för resp. fordon och då optimerat även bränsleförbrukning på köpet likväl som minimerat risken för att fälgar slås skeva pga lågt däcktryck på usla svenska vägar som är av normalt eftersatt underhåll då det ofta lyser med frånvaro utöver rena budgetmetoder med lim och bergskross utan att fixa orsaken till att vägen blir dålig:
Profil - Bar
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1
Viktigast är dock att ha egen tryckmätare man alltid använder då mackars kan visa allt mellan himmel och jord och då fyylla på på olika ställen ger felatigt tryck då det aldrig blir samma.
Skräpet som man ödslat färg till och är tryck i bla tanklocket/dörrstolpe mm och inte minst bilens minst lästa dokumentation är mera för att kunna sälja extra mycket däck då det enbart leder till onödigt däckslitage.
Ett modernt däck ger samma felaktiga slitagebild vid för lågt tryck som vid för högt tryck, dvs överdrivet slitage på mitten då den vid högt tryck pressas ut för mycket och vid lågt tryck slungas ut.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..