Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Har fått fel på bilen. Den dog vid ett rödljus. När det slog om (jag rullade lite sakta mot ljuset) och jag gasade så ryckte bilen till och stendog. Därefter vägrar den konsekvent starta. Bilen är nyservad på auktoriserad Volvoverkstad och kamremen är nybytt. Tyvärr har verkstaden också pajat sockeln för tändsystem i felkodsenheten, så jag får inte ut felkoder där. Bränslesystemet visar inga felkoder alls.

Bytt utan resultat:

Bränslepumpsrelä (det gamla var sönder, men inte ens fabriksnytt hjälper).
Säkring bränslepump
Tändspole

Tänddelarna skall vara friska också.

Ett ljudklipp från startförsök:

Vissa säger att soppapumpen är kass, vissa snackar om diverse givare. Själv börjar jag få slut på idéer. Att soppapumpsreläet var sönder är märkligt, eftersom det inte ens fungerar efter byte. Vilket innebär att två saker har gått sönder på bilen samtidigt, vad är oddsen?

Nå, jag behöver bilen på söndag. Och är inte jättesugen att byta delar på måfå tills den startar, det blir väldigt dyrt för en så pass gammal bil. Någon idé?
av Adamp
Vet du vad du har för motor kod? ska stå på kamrems skyddet på samma sida som fläktremmen. Hör du pumpen gå? Det är många relä på min som klickar till och sen hör jag ett svagt vinande ljud och det är pumpen som går. Jag tycker den låter konstigt när den rotera kan var det du spel in med. En annan sak som leder till många problem är fördelaren och rotorn som är svarta på in sidan som gör att gnistan inte når tändstiften. De är saker man aldrig byter tillräckligt ofta. Kolla så kablarna sitter på tändstiften och säg till att dom som sitter lite någorlunda åtdragna (tändstiften).

Så kolla följande till en början hör du pumpen? Hur ser fördelaren och rotorn ut? Kolla välske nivå för kylar vatten och motor olja bara för att var säker.
Användarvisningsbild
av js1
Det låter konstigt när du kör på starten. Något har kanske hänt med kamremmen efter bytet. Tag bort kåpan och kontrollera, det är lätt gjort.
av SEpaket
Adamp skrev:Vet du vad du har för motor kod? ska stå på kamrems skyddet på samma sida som fläktremmen. Hör du pumpen gå? Det är många relä på min som klickar till och sen hör jag ett svagt vinande ljud och det är pumpen som går. Jag tycker den låter konstigt när den rotera kan var det du spel in med. En annan sak som leder till många problem är fördelaren och rotorn som är svarta på in sidan som gör att gnistan inte når tändstiften. De är saker man aldrig byter tillräckligt ofta. Kolla så kablarna sitter på tändstiften och säg till att dom som sitter lite någorlunda åtdragna (tändstiften).

Så kolla följande till en början hör du pumpen? Hur ser fördelaren och rotorn ut? Kolla välske nivå för kylar vatten och motor olja bara för att var säker.
B5252S. Nej, jag hör inte pumpen gå, tror jag. Men borde inte trasig pump generera felkod? Jag skall kolla en gång till, på 940 som jag hade förut så hördes pumpen mycket mer distinkt, kanske är det så att jag inte lyssnat tillräckligt.

Jag skall kolla fördelaren och rotorn, vet att det blivit bytt ganska nyligen, men man vet ju aldrig. Kylarvätska och olja var det första jag kollade när bilen stannade och det var bra nivåer på båda. Jag har kört 40 mil sedan service, så allt annat vore anmärkningsvärt.

Till saken hör, om det nu kan hjälpa, att bilen ställdes av april 2013 och stod sedan (varmkördes dock regelbundet) fram till juni i år, så den har stått still i två år, om det hjälper diagnostiken något.
js1 skrev:Det låter konstigt när du kör på starten. Något har kanske hänt med kamremmen efter bytet. Tag bort kåpan och kontrollera, det är lätt gjort.
Ja, det skulle väl vara typiskt det. Jag byter kamrem på auktoriserad verkstad eftersom jag vill ha det riktigt gjort och sedan går den nya av och bilen blir skrot. Men jag har tittat och den ser ut som den skall, verkar rätt spänd och allting.

Att det låter konstigt när jag kör på starten... Ja, det håller jag med om. Vet inte om det är samma sak du reagerar på, men startmotorn byttes någon vecka innan bilen dog eftersom den gamla packade ihop. Och det är en helt ny startmotor i, dock piratdel. Så det kanske påverkar ljudet.
av SEpaket
Kan nämnas också att bilen står i ett betonggarage som ger ett visst eko när man spelar in. Om det sätter er på villospår.
av Adamp
Okej.... gör så lyssna noga när nyckeln är på läge två jag skulle inte hålla bromspedalen nere då på min bil slår den till "låter endel" om den är nertryckt. Våra bilar ska ha samma motor.

Kolla en annan grej också innan du försöker starta den för mycket har bilen soppa i tanken om inte kan Pumpen bränna och sluta fungera!!!!! Givaren kan har rostat och ev fastnat i ett läge och ger inte intryck att bilen har soppa torsk.

Om du inte hör bensinpumpen surra testa göra det fler gånger slå av bilen helt och upprepar några gånger. om inget den inte hörs, gå ut och öppna motor huven kolla på fual railen som är silver färgad och sitter med två bultar på insugsröret. Följe den längs med mot batteriets sida där ska ett svart lock sitta över gas vajern sitter med en torx. sen kommer man åt en koppling så bör sitta ett lock för en koppling för att kolla bränsle tryck tryck in ventilen lite försiktigt med en liten skruv mejsel.

Ha en trasa nära och under den så att du inte får bensin överallt tryck in ventilen och det bör spruta ut soppa om inte får vi kolla närmare på pumpen. Om det går så här långt börja det "jobbiga" då måste ta ut massa saker från bagageutrymmet tillväga gångs sätt beror på kombi eller sedan. När du kommer åt kontakterna på bensin pumpen kolla så att den har full jord och få batteri ström om ja och pumpen inte gå är nog snarlikt nog pumpen död.
av rid54
Prova med startgas? Det bör den ju starta på. Stannar den sedan direkt så är det nåt med bränslet. Om den inte startar så är det rätt säkert tändningen eller att kamdrev/kamrem förskjutit sig (om detta är möjligt med drevet på denna motor).
av SEpaket
Då har vi kört med startgas och bilen startade, gick någon minut och dog sedan tämligen omgående som en bil brukar vid soppatorsk. Alltså sitter felet i bränsletillförseln. Pumpen går inte igång.

Enligt min bedömning (svårt när man är själv) så klickar reläet. Alltså är soppapumpen kass. Vilket resulterar i verkstadsräkning på en 4-5 000. Men sedan lär den väl fungera.

Tack för alla era tankar!
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]