Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om du nu ska ta isär hela bilen och bygga upp den igen så spelar det inte så stor roll vad som inte funkar och det som inte funkar finns säkert på någon skrot att få tag på :)

Får man fråga varför du vill ta isär hela bilen? :)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Nu kommer jag väl å få pisk här men skitsamma :). Varför inte försöka få tag i en fin 945 istället mycket bättre o skruva med på
de flesta sätt byta koppling styrväxel komma åt ac kompressorn byta kamrem tex. Och den är inte felhjuls driven.
Ja det är ju bara vad jag tycker.
av Angie
Det är för att vara säker på att bilen är rostfri. Tänker blästra karossen. Vill lacka underredet. :D
Vill inte lägga massa pengar på bilen och så e de rost när den är klar. :???:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Angie skrev:Det är för att vara säker på att bilen är rostfri. Tänker blästra karossen. Vill lacka underredet. :D
Vill inte lägga massa pengar på bilen och så e de rost när den är klar. :???:
Nä rost är aldrig roligt har bara ett ställe på bilen min som jag ska rostlaga sen så är den så gott som rostfri :)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Angie skrev:Gillar det du skriver, gubbstrut.... Är det skillnaden mellan v70 & 945?
Ja det är väl huvud biten en 940 är mera lätt att laga.
940in känns lite mindre modern att köra än S70 V70 el fel kan det bli på dem med tex.
Sen har jag sett fler rostiga 940 än tex v70 men du ska ju helrenovera karrosen. Visst jag har sett S/V70 som inte varigt så värst fina under med
har en bekant som har bilverkstad.
Väg hållningen måste man fixa till på 945 o enl min åsikt även på sv70 bilarna om man vill åka fort i krokarna.
En 940 är ju mer kul på vintern :mrgreen: medans en sv70 tar sig fram jävligt bra på vintern men fan så trist med framhjulsdrift.
En vs70 GLT är piggare än en 940 men det finns ju 945 med turbo med men personligen brukar jag hålla mig i från allt med turbo när det handlar
on bensin bilar.
Detta är ju bara va en sur gubbstrutt tycker som helst skruvar Amazon :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag skruvat hellre med min V70 än 740 in. Tycker det är enklare meka V70.
Enda som är enklare är kopplingsbyte och så annars är det inga problem skruva V70 :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Först bör jag säga att jag älskar 900-serien.
... Men komforten går inte ens jämnföra. 940 känns ungefär som en gammal T-ford i jämnförelse mot x70.
Är man ute efter en bekväm bruksbil så är x70 svårslagna. Dessutom är ju T5 "lite" roligare än 940'ins B230FT/FK om vi tittar på största motorvalen till dom olika modellerna.
Inredningen är det samma visa med, 940 ser ut som en 70-tals bil, medans x70 fortfarande håller sig relativt modern tycker jag. Skillnaden mellan inredningen i en -15 och x70 97-00 är inte lika stor som skillnaden mellan 7/900(och till viss del 800)-serien och x70.

940 har ju dock en sak x70 saknar.... bakhjulsdrift :) Och sork-drivning som x70 har är riktigt deprimerande på vintern :|
Förutom den detaljen så tycker jag nog faktiskt x70 är bättre på alla punkter. Många säger att framhjulsdrivna volvo, dvs 85x70 och frammåt, är sååååå svårmekade... Vilket är rent skitsnack. Visst, öppnar man huven och bara TITTAR så kan det SE ut att vara svårare, men allt är fasen så mycket mer genomtänkt på 85x70 än t ex 940. Det enda som är svårare på sorkarna är allt som kräver att växellådan ska plockas ner... Det är ett riktigt grisgöra till skillnad mot RWD-bilarna...

Meeen om du ska totalrenovera en bil, varför inte kika på en 940 91-92, byt till multilänk bakvagn och hinka ner en T5a i? :)
Då har du ju rolig motor, bättre komfort än en vanlig 940 och bakhjulsdrift :-)-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
nja komfort ja har du åkt T ford nångång?.
Om vi tar vatten pumpen på v70 sitter ju på ett helt sjukt ställe är den lättare o byta?.
Vad är mer genomtäkt?.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]