Först bör jag säga att jag älskar 900-serien.
... Men komforten går inte ens jämnföra. 940 känns ungefär som en gammal T-ford i jämnförelse mot x70.
Är man ute efter en bekväm bruksbil så är x70 svårslagna. Dessutom är ju T5 "lite" roligare än 940'ins B230FT/FK om vi tittar på största motorvalen till dom olika modellerna.
Inredningen är det samma visa med, 940 ser ut som en 70-tals bil, medans x70 fortfarande håller sig relativt modern tycker jag. Skillnaden mellan inredningen i en -15 och x70 97-00 är inte lika stor som skillnaden mellan 7/900(och till viss del 800)-serien och x70.
940 har ju dock en sak x70 saknar.... bakhjulsdrift :) Och sork-drivning som x70 har är riktigt deprimerande på vintern :|
Förutom den detaljen så tycker jag nog faktiskt x70 är bättre på alla punkter. Många säger att framhjulsdrivna volvo, dvs 85x70 och frammåt, är sååååå svårmekade... Vilket är rent skitsnack. Visst, öppnar man huven och bara TITTAR så kan det SE ut att vara svårare, men allt är fasen så mycket mer genomtänkt på 85x70 än t ex 940. Det enda som är svårare på sorkarna är allt som kräver att växellådan ska plockas ner... Det är ett riktigt grisgöra till skillnad mot RWD-bilarna...
Meeen om du ska totalrenovera en bil, varför inte kika på en 940 91-92, byt till multilänk bakvagn och hinka ner en T5a i? :)
Då har du ju rolig motor, bättre komfort än en vanlig 940 och bakhjulsdrift

-)