Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sylanaa
Det är en motor från en 940 tror jag men den har fördelaren bak på motorn.
sen blir det jobbigt eftersom jag inte har någon plint under askfatet... hur ser denna plint ut så jag kanske kan leta efter den? :???:
jag tror de jag ska göra i morgon är att följa anslutning nr 30 och se ifall jag kan leda mig till plinten eller annat fel.

kan jag för att se ifall det är bristen på ström till Nr 30 som är problemet, göra en ny "nr 30" och dra den från ett separat batteri och sen se ifall problemet försvinner?

tack för Tabellen! guld värt
Användarvisningsbild
av lennarte
Säkrings och reläcentralen gällde ju Volvo 7/900, var det sitter på 240 vet jag inte (vänster dörrstolpe tror jag). På BMW har jag ingen aning. Men om elsystemet till motorn är från en 240 så borde säkringarna sitta "på vägen" någonstans eftersom det är ett "eget" system. Där är jag tyvärr inte "riktigt hemma" så om någon annan vet mer om detta vore det bra med hjälp. Du bör ha ett elschema till hands om du ska börja "rota runt" med kablar.
Volvo insprutning 940 LTT.gif
Volvo insprutning 940 LTT.gif (122.99 KiB) Visad 227 gånger
Detta är hur det ser ut på en 940 (turbo) med dubbla pumpar, men det var vad jag hittade i en hast. En deldetaljer finns inte på motorer utan turbo (t.ex nr 76, 376) . Om du kollar på http://www.volvotips.com/ finns det massor till Volvo. Visserligen på engelska, men det brukar inte vara några problem för dagens ungdom. Som du ser matas i princip hela insprutningssystemet med en säkring (nr 1 i Volvos central), så om du lyckas lokalisera den i BMW 'n så kanske du kommit en bit på vägen. Du kan helt klart ta en ny kabel direkt från batteriet, men även om det är provisoriskt, bör du säkra den. 25A tror jag det ska vara.

Mvh
Lennart
av sylanaa
tack igen för svar och är otroligt tacksam för all hjälp jag kan få!

elsystemet är från en volvo 7/900 serie tror jag inte 240, för fördelaren sitter bakom motorn typ "på" topplocket.
el schema är just det som är det svåra, hade jag haft ett sådant så skulle nog allt bli lättare. dock är elen dragen väldigt lik den som ska vara på volvo och efter ett par gissningar är man oftast rätt :lol:

ska testa om detta är problemet och har en säkringshållare som jag kan göra om till en provisorisk kabel med säkring.
jo säkring nr 1 hade varit bra att hitta, men om den har volvos säkring eller bmw eller hemmagjord det är frågan.

dock har jag för mig att jag har någon sorts hemmagjord säkring som går till bränslereläet bland annat.
ska kolla runt lite och mäta lite till, återkommer!

mvh martin
Användarvisningsbild
av lennarte
sylanaa skrev:elsystemet är från en volvo 7/900 serie tror jag inte 240, för fördelaren sitter bakom motorn typ "på" topplocket.
Fördelaren sitter bak på toppen om det är 7/900. Vad jag menade med elsystemet är att det är mycket lättare att ta en kabelhärva från en 240 för den "ligger för sig själv". du kan plocka ut hela kabelhärvan utan att få med kablarna till resten av bilen. På 7/900 går kablarna tillsammans med övrig el så det är mycket svårare att "dela upp" kablarna för "bara" motorn. Motorn är samma på 2/7/900, förutom då att fördelaren sitter i motorblocket på 240
sylanaa skrev:el schema är just det som är det svåra, hade jag haft ett sådant så skulle nog allt bli lättare
Bilden jag skickade i förra inlägget är elschema till en 940 Turbo. Det är i princip samma som FB motorn förutom några saker som bara turbon har. Om du följer den länken jag skickade kan du hitta ett elschema som kanske passar bättre.

Mvh
Lennart
av sylanaa
Nu har jag testat att dra separat el till nr 30 i reläet, ingen lycka.
utan sekundärt batteri till nr 30 så har vi endast 1-2V , även på 31B har vi ström (S) den ska väll vara en jord?

vi får inte ens 12V till soppapumpen när vi kopplar 12v till nr: 30, det klickar dock i reläet.
kan det vara någon av styrboxarna som har fått spatt?

ska man sälja bilen till viking line som bottensänke?

mvh martin
Användarvisningsbild
av lennarte
Det räcker inte med 12V på 30 på reläet för att få ström till pumpen, motorn måste gå runt också så att boxen kan jorda reläet men som jag skrev innan, om du har 12V på 30, då ska du lägga en kabel mellan 30 och 87/2 och då ska pumpen gå. Du kan ändå inte starta motorn men du vet att det är helt mellan reläet ock pumpen. Om du har spänning på jorden så tyder det på att det är dålig kontakt i andra änden. Kolla om du kan hitta jordpunkter till jorden i säkringscentralen. Det kan även vara dålig kontakt i elcentralen. Eftersom du inte har en Volvo kan jag inte hjälpa dig där, men om du följer den bruna kabeln (det är nästan alltid en brun kabel till jord), den kan vara flerfägad, så hittar du en anslutning mot karossen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Du kan ju försöka identifiera alla kablar som tillhör bränsle och tändsystemet och märka upp dom så du vet vilket som är Volvo. Dom båda boxarna arbetar tillsammans och har vissa givare gemensamt. Försök att kolla upp alla jordkablar och att själva motorn är ordentligt jordad mot karossen. Där är vissa jordpunkter som brukar "krångla", bl.a dom som sitter i skruvarna som håller fast railsen på insugningsröret. Lika så jordkablarna till spridar/radioavstörnings relät och tänd/förstärkar modulen till tändspolen. Om du kan "isolera" alla kablar och reläer/boxar som tillhör Volvomotorn så bör du hitta alla både + och - kopplingspunkter. Ska se om tiden räcker till idag så ska jag se om jag hittar rätt elschsema till din motor. Måste ju "lägga" en del timmar för dom som betalar ut min lön också.... :(

Mvh
Lennart
av sylanaa
har kollat igenom och mätt många jordar (många egna byggda sådana) och de mesta ser bra ut. kan inte lägga lika mycket tid idag eller kommande vecka på bilen då skolan börjar idag :cry: blir varje eftermiddag men jag uppdaterar när nyheter eller frågor kommer upp! kollar tråden dagligen.

tack igen Lennart för all hjälp, ovärderligt i lägen som detta :D
Användarvisningsbild
av lennarte
Hittat en länk till ett elschema du kan skriva ut. Det är till alla motorerna, men först ligger till B230 FB (heter LH-Jetronic 2,4) (sidan 2 när du skrivit ut det) sedan kommer "komponentplaceringssidan" (sidan 3). Sidorna 4 - 7 handlar om Turbo och Regina så dom kan du hoppa över. Sidan 8 och 9 är elschema och "komponentplacering" på tändsystemet (heter EZ 116 K) Sidorna 14 - 17 är "ritningsnummer" och namn på artiklarna (alla i hela elschemat). Alltså inte bara för bränsle och tändning. Som exempel heter Tänd förstärkaren 4/15 (Power Amplifier EZ-K)
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm
Det är lite "rörigt" om man inte är van vi det och ännu värre om man har en BMW.... Komponenterna är inte alla gånger placerade där bilderna visar att dom ska vara, men alla måste finnas där någonstans. När du ser utskruften i datorn så står "överskriften" överst på sidan i blå text men på utskriften från skrivaren kommer nästa sidas överskrift underst på föregående sida. Sida 1 blir alltså tom, förutom överskriften. Amerikansk sidbrytning....

Mvh
Lennart
av sylanaa
hej, har nu kollat igenom alla jordpunkter som jag har hittat och alla kablar ingående till bränslereläet. börjar bli lite trött nu och vill ut och köra.

finns det någon chans att det kan vara någon av databoxarna som har fått spatt? eller är det absolut inte troligt med problemen jag har?

mvh martin

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]