Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#9659
Ta av båda trummorna (bara det kan vara ett litet helvete) men plocka isär backarna på en sida i taget. Då kan du tjuvkika på andra sidan hur det sitter ihop.
Självjusteringen är en liten arm som ska skruva på en sågtandad mutter, tryck isär backarna med ett par skruvmejslar så ska armen ta nytt tag och vrida muttern ett hack när du släpper.

Vajern sitter på en arm på den bakre backen, antagligen är den fastrostad.
Lyft på damaskerna på cylindrarna, ska vara rent och torrt innanför. kolla så kolvarna rör sig.

Har du inte skruvat trumbroms förut ska du helt klart ha en bok att titta i, det är lite pilligt. Var beredd på att leta efter fjädrar som sprätter iväg! :)

Trumman kan vara svår som sagt, det blir en kant innanför backarna. Slipa ur den innan du sätter tillbaka dom.
av patriz
#9765
Tog loss bromstrumman och såg att mekaniken såg trög ut. Dessutom drar bromsbackarna lite åt sidan istället för utåt vilket inte var fallet med fotbromsen som fungerade bra.

Får dock inte dit bromstrumman igen. Funderar på att lämna in bilen.
Undrar bara på hur det är med bromsverkan när inte bromstrummen sitter på ena hjulet. Är det riskabelt att köra en kortare sträcka?
av patriz
#9849
Någon som vet hur det är med bromsverkan när inte bromstrummen sitter på ena hjulet. Är det riskabelt att köra en kortare sträcka?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#9975
Rör inte bromspedalen när trumman är av!
Kolvarna ramlar ur cylindern.

Skruva in justeringen så får du på trumman.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]