NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av o0kungen0o
Min morbror har en c30 2.0d.
Den förbräning en som den bilen gör går den att koppla bort eller nåt. Den pumpar in för mycket extra
Bränsle så den ringer ner i oljan.
Nån som vet?
av dongan
Menar du dieseln som tillsätts när bilen försöker rena partikelfiltret?
Tillsätts det för mycket kanske det är problem med dpf.
Kolla så det finns additiv och att dpf inte är igensatt.
av ptrj
Har ni fyllt på med adBlue istället för eolys så är det nog bara att byta partikelfilter tyvärr. Antar att det inte går att rädda då filtret förmodligen är allt för igenslammat. adBlue är vattenbaserat medans eolys är oljebaserat.
Att oljan blandas ut med diesel är antagligen för att filtret är fullt och insprutningen skjuter in mer bränsle för att höja temperaturen i filtret. Men med adBlue i tanken så blir det motsatt effekt.

Tänker inte ge en rekommendation om att ta bort partikelfiltret heller.
Detta med den extra bränslet som går ner i oljan är ett mycket känt fel och det står ju överallt. Det jag tycker är att det borde gå att stänga av så motorn inte ger en massa extra. Han jobbar där dom renoverar dessa filter åt volvo och det gamla var inte i gen slammat. Det är inga felkoder och det är knappt något mottryck i filtret.
Den beror på ett felaktigt körmönster. Har man köpt dieselbil får man sedan se till att köra därefter.
Som tidigare sagt. Har ni fyllt i adblue får ni dränera tank och skölja ledningar, och byta partikelfilter.
Eolys är fotogen och cerium.
Han kör 1h motorväg till och från jobb. Så snacka inte om att man ska köra där efter. Men det är ett känt fel på desa motorer att dom matar in för mycket bränsle. Nä jag som mena fel. Är inte ad blue i.
av Lövet
Det är INTE ett vanligt att fel att motorn sprutar in för mycket bränsle om filtret är bytt korrekt. Däremot är det vanligt att den gör det om man gjort FEL vid bytet. Exempelvis tvättat filtret istället för att byte, monterat piratfilter eller inte nollställa motorstyrningen korrekt vid bytet.

Vem har bytt filtret? Är bytet gjort rätt så kommer motorn inte spruta in extra bränsle. Den gör det bara när filtret ska regenereras vilket inte ska behövas så ofta (var 100e mil ungefär) om filtret är nytt. Framförallt inte vid din morbrors körmönster som är perfekt för dieselbil.
Han har haft mekonomen verkstad många år så han gjorde det själv och fick ett tilter på jobb där dom renoverar filter till volvo som dom säljer som nya i sina butiker. Den går mycket bättre efter bytet. Men som sagt kan sprickan i röret ha gjort detta ?

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]

Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]

V70N 2004 strular

Tjena. Bilen började helt plötsligt g&ar[…]

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns ö[…]