Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zpyke
Har läst en del om automatlådor (div fel på dom) ja har själv alltid kört manuel låda, men är så nöjd med automat just nu. Finns det nått man ska tänka på när man kör med automatlåda, tex vid rödljus ska man lägga i neutralen eller går det stå på "D" läge en längre tid?..... Ge mig lite tips om vad som e bra o inte bra me dom...

MVh peter
av Addekarlsson
Ska jag stå still längre än en stopplikt, så lägger jag i parkeringen. Orka trampa på bromsen, när man inte behöver. :-D

Hmm, speciella råd för en automat? Vet inte om det finns så många råd att ge.

Bromsa inte kvar bilen, om du märker att den inte orkar spinna lös. Man bränner oljan nämligen om man står och "börnar" i form av en så kallad "lamellbörn". Nu är det ju inte en lamellbörn i den bemärkelsen, men beteendet är det samma.

Vet du inte när oljan är bytt i lådan, så kolla. Ska vara klarröd, inte lukta bränt. Är den brun, så byt.
Finns en "guide" här på forumet nånstans om hur man i så fall spolar en automatlåda.

Annars är det väl bara vanligt sunt förnuft som råder tror jag. :-D
Dra i handbromsen lite nu och då, även om du har automat. För handbromsen kärvar ihop om man inte använder den alls, och det gillas ju som bekant inte på besiktningen. :-D

Nu får andra fylla på med saker som jag missat.

Mvh/ Adde
av Zpyke
Addekarlsson skrev:Ska jag stå still längre än en stopplikt, så lägger jag i parkeringen. Orka trampa på bromsen, när man inte behöver. :-D

Hmm, speciella råd för en automat? Vet inte om det finns så många råd att ge.

Bromsa inte kvar bilen, om du märker att den inte orkar spinna lös. Man bränner oljan nämligen om man står och "börnar" i form av en så kallad "lamellbörn". Nu är det ju inte en lamellbörn i den bemärkelsen, men beteendet är det samma.

Vet du inte när oljan är bytt i lådan, så kolla. Ska vara klarröd, inte lukta bränt. Är den brun, så byt.
Finns en "guide" här på forumet nånstans om hur man i så fall spolar en automatlåda.

Annars är det väl bara vanligt sunt förnuft som råder tror jag. :-D
Dra i handbromsen lite nu och då, även om du har automat. För handbromsen kärvar ihop om man inte använder den alls, och det gillas ju som bekant inte på besiktningen. :-D

Nu får andra fylla på med saker som jag missat.

Mvh/ Adde

Tack tack för tipsen!!!... Ska kolla om ja hittar någon guide för o spolar en automatlåda.

Mvh peter
S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]