- tor 06 aug 2015, 07:53
Tja! Första inlägget här och skall försöka hålla det på en seriös nivå. Jag har en V70 2.5 T årsmodell 1999 och skulle plocka ner motorn för kolvringsbyte mm då en topplocksbult gick av halvvägs ner i blocket... Bestämde mig för att lyfta ur motorn och köpa nytt block och köpte en 2.5 T motor från 1997 (ej komplett, bara block med tråg vevar kolvar kvar). Märkte när jag börja plocka isär att motorerna skiljer sig på ett par punktet,bla har mina kolvar ej urfräsäningar för ventlierna(?) och oljefiltret är i metall på den motorn jag hämta samt nån extra oljeledning finns på tråget.
Nu till frågan: Kommer det funka att ta min topp mm och sätta på 97:ans motor? Kommer jag behöva flytta över kolvar med isåfall?(om ja måste det vara perfekt passform?) Kan jag plocka med mitt tråg med eller kommer vevhusventilationen bli kaos? Kan skaffa fram nummer på blocket om det hjälper någon. Går annard i tankarna att åka till skroten och plocka ytterligare ej motor fast med rätt årsmodell isåfall.
Tacksam för svar! Bifogar bilder på tråget. Den äldre modellen till vänster.
Nu till frågan: Kommer det funka att ta min topp mm och sätta på 97:ans motor? Kommer jag behöva flytta över kolvar med isåfall?(om ja måste det vara perfekt passform?) Kan jag plocka med mitt tråg med eller kommer vevhusventilationen bli kaos? Kan skaffa fram nummer på blocket om det hjälper någon. Går annard i tankarna att åka till skroten och plocka ytterligare ej motor fast med rätt årsmodell isåfall.
Tacksam för svar! Bifogar bilder på tråget. Den äldre modellen till vänster.