Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja! Första inlägget här och skall försöka hålla det på en seriös nivå. Jag har en V70 2.5 T årsmodell 1999 och skulle plocka ner motorn för kolvringsbyte mm då en topplocksbult gick av halvvägs ner i blocket... Bestämde mig för att lyfta ur motorn och köpa nytt block och köpte en 2.5 T motor från 1997 (ej komplett, bara block med tråg vevar kolvar kvar). Märkte när jag börja plocka isär att motorerna skiljer sig på ett par punktet,bla har mina kolvar ej urfräsäningar för ventlierna(?) och oljefiltret är i metall på den motorn jag hämta samt nån extra oljeledning finns på tråget.
Nu till frågan: Kommer det funka att ta min topp mm och sätta på 97:ans motor? Kommer jag behöva flytta över kolvar med isåfall?(om ja måste det vara perfekt passform?) Kan jag plocka med mitt tråg med eller kommer vevhusventilationen bli kaos? Kan skaffa fram nummer på blocket om det hjälper någon. Går annard i tankarna att åka till skroten och plocka ytterligare ej motor fast med rätt årsmodell isåfall.
Tacksam för svar! Bifogar bilder på tråget. Den äldre modellen till vänster.
Hej.

En avdragen topplocksskruv brukar inte vara omöjligt. (Om det inte är en bottendragen pinnskruv)
Borra försiktigt ett litet hål i skruven, och knacka i ett torxbits.
Sen drar du ur skruven.

Det finns också borrar för ändamålet som går åt "fel hål".
Då drar den upp skruven, när det börjar gå tungt.

Skruven sitter ju inte hårt fast, eftersom den inte är bottendragen.
När den är av, är den ju "lös". Det svåra är att få grepp i den.

Micke.
Det är ju sträckbultar till toppen, så utan topplocket och skallen på bulten så sitter dom inte speciellt hårt i blocket/gängorna.

-97 och -99 skiljer sig en hel del, men det är främst allt ovanför blocket(topp, kammar, osv) och kringutrustningen(insug osv) som skiljer. Jag är rätt säker på att man utan större problem kan ta bottendelen ifrån en -97a och sen montera topp osv från -99an på -97an, och sen hinka ner motorn i bilen.

Det går ju även att använda -97ans topp, men det är väldigt mycket överkurs och inget man bör ge sig på om man inte kan dessa motorer utan och innan.
Tack alla för era svar! Jag plockade isär blocket och tog med den till verkstaden där jag har pelarborr. Svetsade två brickor på ett borr och slipade in brickorna så de passade perfekt i hålet. Sen tog jag ingen torx utan grispigg och blev förvånad över hur lätt den gick upp! Nu återstår bara att montera alla nya lager och få ihop skiten... Tack för hjälpen grabbar!
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]