Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Literary skrev:
joel80 skrev:Skulle dom ägt fordon är det väl nån som gnäller på att dom inte lever som dom lär.. Fast å andra sidan är det väl kanske så att dom har bil i familjen men den står på sambon/maken..

Höja köttskatten är det väl snack om också just för att det är en rätt så stor utgiftspost miljömässigt.. Inte lika stor som biltrafiken, men ändå..
Åsas familj är goda (inga fordon).

Dock har Karins man Henrik en VOLVO 945 FRÅN 1994 :twisted: Miljöbil?
"Miljöbil" är ett begrepp som egentligen inte säger nåt alls. Politiska beslut anger vad som är en "miljöbil" och kraven är beroende på nån sorts verklighetsuppfattning hos berörda politiker. All personlig transport äter energi, i någon form. Fossilbränsledrivna bilar är inte en hållbar lösning, men vi lever med ett samhälle som är beroende av att dessa fordon finns. Eldrivna bilar måste också få sin energi och all el är inte "miljövänlig", så all elbilskörning är inte "grön". Att just en 945 skulle vara mindre miljöbil än en 2,5 tons MercaSUV, tillexempel, bara för att Volvon är 21 år äldre är rent nys och samma sak gäller alla jämförelser mellan fossilbränsledrivna bilar. Den bil som drar minst bränsle för en viss körsträcka är minst miljöskadlig. Så om jag haft kvar min Fiat Uno 1990, som drog 0,55 l/mil hade den varit lika mycket miljöbil som en sprillans Suzuki Swift eller liknande. Det som är vårt stora problem är koldioxiden (just nu) och det är ett rent matematiskt samband mellan bränsleåtgång och koldioxidutsläpp för alla förbränningsmotorer oavsett ålder, nyare är inte alltid bättre, liksom. Snålast är minst dåligt, oavsett fordonets ålder. Och "snålast" är inte en statisk egenskap hos en bil, det beror till stor del på hur man kör...
joel80 skrev:Skulle dom ägt fordon är det väl nån som gnäller på att dom inte lever som dom lär.. Fast å andra sidan är det väl kanske så att dom har bil i familjen men den står på sambon/maken..
Privatekonomiskt är det säkert bättre att åka taxi för våra skattepengar än att äga en egen bil.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13054021.ab
Sedan slipper man ju träffa pöbeln också, det får räcka att träffa den när det är valår :roll:
Så länge det anses vara avundsvärt och fräsigt bland folk att åka till andra sidan jordklotet för att bada och sola så tänker jag fortsätta att både äta kött som vanligt och köra bil med gott samvete. Nu pratar jag inte om överdriven köttkonsumtion såsom vissa trendiga dieter förespråkar eller onödig nöjeskörning. Jag behöver vettig mat och jag behöver kunna ta mig till jobbet smidigt. Åka på nöjesresor med flyg behöver man inte. Det finns oändligt mycket annat vi kan skala bort innan vi skall lägga någon jävla miljöskatt på hederlig mat. Det finns på tok för många människor som inte har riktiga jobb och som kör sig en karriär på en massa saker som kostar pengar i koldioxidens heliga namn
Köttskatt.. . Vi har framställt +70.000 atombomber sedan 1940 och lägger 1.500.000.000 kr per timme för upprusta ytterligare. :-O)

Känns som det kan bli bra mera skadligt för miljön att dra av dessa om man jämför med att äta köttbullar på Ikea nu till helgen.
VolvoB20 skrev:Köttskatt.. . Vi har framställt +70.000 atombomber sedan 1940 och lägger 1.500.000.000 kr per timme för upprusta ytterligare. :-O)

Känns som det kan bli bra mera skadligt för miljön att dra av dessa om man jämför med att äta köttbullar på Ikea nu till helgen.
Nu har vi ju inte smällt av dessa kärnvapen än och förhoppningsvis så kommer de inte smällas av heller. Det är först då de utgör ett problem för miljön. Just nu gör de inte det. Dina köttbullar är dock redan både apterade, osäkrade och detonerade. Köttbullar på Ikea är nog ändå något av det lindrigaste man kan äta då jag misstänker att de är ganska utblandade. Däremot så kan man ju kraftigt ifrågasätta sådana där modedieter där många frossar i sig stora mängder kött istället för att äta lite lagom av allt. Detta gärna i kombination med att åka och bada i Thailand och byta telefon och andra elektronikprylar så ofta som möjligt.
llesrof skrev:Nu har vi ju inte smällt av dessa kärnvapen än och förhoppningsvis så kommer de inte smällas av heller. Det är först då de utgör ett problem för miljön.
Mängden avfall producerat och utsläpp av radioaktivt material under produktionen av 70.000 atombomber är inte försumbar och mera byggs för fullt i detta nu. Och vad gör vi med de uttjänta.

Kärnkraftverk byggs för att vara vara minimalt explosiva och förstöra minimalt, ändå smäller de av lite nu och då.

Atombomber byggs för att vara maximalt förstörande, självklart kommer det att hända grejer, med vilje eller som olycksfall. Säg det idiotsäkra system som aldrig fallerat, eller utsatts för terrorister.

Att sitta och ha ågren för att man sitter och äter köttbullar på IKEA när vi samtidigt lägger enorma belopp på att bygga system som kan utplåna jordens befolkning 1000 ggr om känns som väldigt fel prio.
Bäst är då kanske att vi delar upp alla utsläpp per person.. 9 miljarder smådelar... då blir det så små summor per person att det inte har någon betydelse om vad någon gör. Så har vi löst hela klimatkrisen... Smart.
Smälla av alla de där kärnvapnen är kanske enda lösningen snart.
En riktig atomvinter borde väl kunna kompensera upp för den globala uppvärmningen... :twisted:
Literary skrev:Höj köttskatten istället, en människa behöver inte tortyrslaktat kött för att fungera i alla fall.
WORD!

Hade en liten diskussion om detta på lunchen idag. Ett par kollegor satt och pratade om djur rent allmänt, och att de tyckte det var så hemskt hur folk kunde behandla dem illa.
Jag kontrade med "Men att döda och äta upp dem, det är inga problem?" och så var första stenen kastad... :wink:
Det finns dock få argument för billig blandfärs så den diskussionen slutade rätt snart med att den ena kollegan tyckte det skulle vara kul att testa vegetariskt en vecka, medan den andra menade att joo.. Vi äter ju alldeles för mycket kött egentligen.

Sen kan ju personligen tycka att kött inte är något större problem. Tycker själv inte att det är gott, men ser inga problem med vilt t.ex..
Eller för all del småskalig djurhållning med naturliga råvaror så att säga.
Så för all del ät och grilla djurdelar, men se till så att det är schyssta grejer och att du helst har varit delaktig i processen. :)
D.v.s. satt ett snyggt lungskott på älgen med din studsare - eller kanske klappat om kossan en sista gång innan du avfyrat bultpistolen och sen fortsatt med att skära av halspulsådern, ta ur inälvorna, flå och stycka kroppen.
volvo244gle skrev:
Sen kan ju personligen tycka att kött inte är något större problem. Tycker själv inte att det är gott, men ser inga problem med vilt t.ex.
Man kan ju alltid resonera så, att det man själv kan avstå kan även alla andra avstå. Jag resonerar lite så kring de där badresorna till andra sidan jorden folk mer ön gärna hänger sig och och sedan skryter med på Facebook. De som är vana vid att pka kollektivt och älskar att trängas med främlingar tycker ju att jag borde göra som dem och inte åka ensam i min bil till och från jobbet.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Idag har bilden varit på service, under 3K h[…]

Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.