NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Orfeous skrev:Jag ska börja med att höra med volvo om dom kan titta på det. Men dom vill väl som vanligt ha 1000000kr i betalt :)

eurocarparts var ju intressant.. men ändå mycket pengar för min börs i dagsläget.
Biltemas ok är med största sannolikhet ett alldeles utmärkt val ändå men själv resonerar jag som så att delar från utlandet där jag VET att det är bra märke inte är så farligt mycket dyrare. Biltema har ju inte direkt någon egen fabrik för bromsok. Det är helt enkelt en brembo, TRW, ATE, Pagid osv i biltemaförpackning men grejen är ju att man inte vet och då blir man ju osäker eller hur? Just detta kvartal kanske de råkat fått tag på en upplaga billiga ok som är slarvigt renoverade med taskiga tätningar.
Men oket kommer inte explodera utan i värsta fall läcka och många är ändå nöjda med biltemas bildelar. De som är skeptiska är ofta de som aldrig provat själva. Jag har köpte biltemadelar tidigare och alltid varit nöjd.
Och det finns ju garanti på grejerna som täcker de två åren du tänkt ha bilen kvar.
Orfeous skrev:
vad har du använt för fett och hur har du gått till väga?
verkar som att bromsslangar kan trilskas alltså att få loss.. ?
Jag använde vanligt universalfett som jag köpt på biltema till mekanismen för handbromsen men jag vet inte. Detta fett drar ju åt sig smuts så kanske finns bättre alternativ. Silikonfett till glidpinnarna är i alla fall vad du ska ha.

Det beror på hur pass angripen din bil är av rost och vilka verktyg du har hemma. Min var nog rätt extrem och jag fick till och med gå loss med vinkelslipen på en av bromsokshållarna... Jag bytte skivor också så därför var jag tvungen att montera bort dessa.
Men mitt garage var rätt begränsat då. Inga luftdrivna mutterdragare. Ingen gas. Bara en vanlig biltema hylsnyckelsats och vanliga nycklar.
Nu har jag kostat på mig lite boschprylar, kompressor, vinkelmutterdragare, gas etc etc så jobbet skulle troligtvis gå mycket smidigare idag..

Hur man monterar bort ok på våra bilar:

Efter detta är det bara att sätta en klämma på bromsslangen, be en bön och försöka skruva loss den från oket. Och så loss med handbromsvajern såklart.

Mycket 5-56 ska man alltid använda på allt som kanske fastnat. Vänta minst 15 minuter.

Ihopmontering i omvänd ordning och lufta. Egentligen ett ganska enkelt straight forward job.

Du kommer behöva ett specialverktyg för att pressa in kolven på det nya oket.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000019405/

Denna billigare passar INTE utan modifikation
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000023846/

Jag tog med mig ett gammalt ok till biltema och testade den billigare först men det blev att köpa den dyrare...
Senast redigerad av 2 tdeimos, redigerad totalt 0 gång.
Sökte efter gilla-knappen på ditt inlägg men hittade ingen.. så får skriva det i text istället.. "jag gillar ditt inlägg" hehe.
Tycker det var ett vettigt resonemang. Jag chansar på ett feltema-ok. Kan ju ändå inte vara sämre än det jag har tycker jag eftersom det jag har verkar jävlas och kärvar med mig.
Som du säger.. i värsta fall kanske det läcker men då finns det ju garanti och jag kan förhoppningsvis på en annan som kanske är bättre.. vem vet? :)

Feltema har ju varierad kvalitet. Det beror ju lite på vad man köper. Som en bekant sa.. han köpte en stötdämpare för en tredjedel av originalpriset skulle vara.. så han sa att han kan ju köpa tre stycken istället för en. Alltså om en går sönder kan han ju köpa en ny.. och en ny igen.. visserligen blir de ju massa jobb men det där fixade han lätt som en plätt.

Eftersom jag inte har tänkt behålla bilen i t.ex 10år så känns det inte som att vilket ok jag köper spelar någon större roll. Vet inte hur lång garantitid det är på ok? 1år? 2år?

Frågan är om oket som jag hittat passar min bil? det står ju som ingen info riktigt. Står ju bara att det passar till chassinummer: blablbla..
sen typ att de även passar ford focus.. blabla..
tdeimos skrev: Silikonfett till glidpinnarna är i alla fall vad du ska ha.
Jag har volvos verkstadsprogramvara och enligt den så ska man inte applicera något fett på glidpinnarna utan bara på okens gliddelar alltså där beläggen ska gå fritt.
Fanns en bild med glidpinnarna och en tub med ett rött kryss över.. sen nästa bild var en tub intill okets glidgrej.. :)
Jag kallar delarna lite med egna namn men hoppas du förstår ändå. Är inte så bilteknisk och bilterminologisk lagd
tdeimos skrev: Jag använde vanligt universalfett som jag köpt på biltema till mekanismen för handbromsen men jag vet inte. Detta fett drar ju åt sig smuts så kanske finns bättre alternativ. Silikonfett till glidpinnarna är i alla fall vad du ska ha.

Det beror på hur pass angripen din bil är av rost och vilka verktyg du har hemma. Min var nog rätt extrem och jag fick till och med gå loss med vinkelslipen på en av bromsokshållarna... Jag bytte skivor också så därför var jag tvungen att montera bort dessa.
Men mitt garage var rätt begränsat då. Inga luftdrivna mutterdragare. Ingen gas. Bara en vanlig biltema hylsnyckelsats och vanliga nycklar.
Nu har jag kostat på mig lite boschprylar, kompressor, vinkelmutterdragare, gas etc etc så jobbet skulle troligtvis gå mycket smidigare idag..

Hur man monterar bort ok på våra bilar:

Efter detta är det bara att sätta en klämma på bromsslangen, be en bön och försöka skruva loss den från oket. Och så loss med handbromsvajern såklart.

Mycket 5-56 ska man alltid använda på allt som kanske fastnat. Vänta minst 15 minuter.

Ihopmontering i omvänd ordning och lufta. Egentligen ett ganska enkelt straight forward job.

Du kommer behöva ett specialverktyg för att pressa in kolven på det nya oket.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000019405/

Denna billigare passar INTE utan modifikation
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000023846/

Jag tog med mig ett gammalt ok till biltema och testade den billigare först men det blev att köpa den dyrare...
Jo, som du säger.. fett drar ju till sig smuts som sedan kryper ner i håligheter.. fast klart.. fett är väl bättre än ingenting.
Har sett på youtube på folk som använder någon typ av fett på spray. Någon rödfärgad.
brukar ju följa med en liten tub silikonfett till glidpinnarna har ju jag också sett då jag va o mekade med en kompis gamla bmw.

av vad jag själv kan se så tycker jag inte att det ser ut att vara så värst jättemycket rost på grejer. Men man vet ju aldrig.
Man kan ju testa med polygripen. Besiktningen har då inte anmärkt något på slangar, bromsrör, skivor eller belägg.
Fick anmärkning på belägg förut men dom byttes ju givetvis :) ett enkelt jobb.
Hade inte tänkt byta skivor.. visserligen skulle det också kanske behövas men. Har inte dom pengarna nu.
Beläggen bak har jag nog runt 9mm på skulle jag tro. Var ett par år sedan jag bytte dom nu. Bromsar inte speciellt mycket utan försöker
köra mycket ECO :) blir så när man är utbildad yrkeschaufför. Man sparar en del bränsle och slitage på det viset. Man kan rulla långt utan att bromsa ;)
Hur man monterar bort oken vet jag ju. Vi hade ju i princip loss allting idag förutom bromsslangen.
Tog loss vajern, fjädern, beläggen, clipset.

Kolven pressar vi tillbaka med en tving och en polygrip. Funkar bra.

Uppskattar länkar till videofilmer och dina tydliga eller ERA tydliga instruktioner på hur man ska gå tillväga. Det kanske hjälper någon annan också med samma lika fel.
Men eftersom jag verkligen inte är någon som kan meka så använder jag mig av snälla kompisar som hjälper mig. Jag är mer som ett moraliskt stöd, håller i och ger verktyg :)
Jag skulle säkert kunna själv men grejen är väl lite den att jag inte vågar. För jag vill inte bli stående där o inte riktigt veta hur jag ska lösa problemet.

Men 5-56 är bra grejer det ska man som du säger använda rikligt och låta det verka. Om inte annat någon form av gassvets och använda värmen. Men då får man ju vara försiktig
så man inte eldar på någon gummidammask eller gummipackning.
Orfeous skrev:
Jag har volvos verkstadsprogramvara och enligt den så ska man inte applicera något fett på glidpinnarna utan bara på okens gliddelar alltså där beläggen ska gå fritt.
Fanns en bild med glidpinnarna och en tub med ett rött kryss över.. sen nästa bild var en tub intill okets glidgrej.. :)
Jag kallar delarna lite med egna namn men hoppas du förstår ändå. Är inte så bilteknisk och bilterminologisk lagd
Jag läste också i vadis att man inte skulle återanvända bultarna till bärarmarna när jag bytte dessa sist. Glad i hågen åkte jag till Bilia för att köpa nya Bultar. "Äsch, det gör vi aldrig kör på med de gamla om de ser bra ut" Fick jag till svar från verkstadskillen där..
Saken är den att jag alltid använt silikonfett på alla rörliga delar i oken och kommer nog fortsätta med det tills någon kommer med ett bra argument att inte göra det :P
Ja, man får kanske använda lite sunt bondförnuft när det gäller sånt där. Man behöver inte alltid följa boken om grejerna ser schyssta ut.
Man får göra på sitt eget sätt.

Men silikonfett är ju bra till glidpinnarna där hur som helst.
Vet inte varför det skulle va ett rött kryss över det? är det för att
fettet samlar upp smuts och detta gör att bultarna KAN kärva? eller vad?
kanske är det inbyggt "fett" i dom där gummirören man drar bulten genom?
Orfeous skrev:Ja, man får kanske använda lite sunt bondförnuft när det gäller sånt där. Man behöver inte alltid följa boken om grejerna ser schyssta ut.
Man får göra på sitt eget sätt.

Men silikonfett är ju bra till glidpinnarna där hur som helst.
Vet inte varför det skulle va ett rött kryss över det? är det för att
fettet samlar upp smuts och detta gör att bultarna KAN kärva? eller vad?
kanske är det inbyggt "fett" i dom där gummirören man drar bulten genom?
Ja nått sånt kanske. Men jag ger mig tusan på att tittar du bakom ryggen på en volvomek när han smörjer upp oken så kommer han i 9 fall av 10 smörja glidpinnarna också. "För det har han alltid gjort"
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?