- fre 24 jul 2015, 20:38
Bilden som DayDreamer visar, är en orificer-system där '30' är "burken" (receivern) jag efterfrågar - men på denna ser jag inga extrauttag för pressostat etc.. Hur jag än tittar på ritningen så ser jag inte lågtryckspressostaten inkopplad (högtryckpressotaten 20 var lätt att identifiera) , det är möjligen det som är betecknat 36 i så fall om det går ut kablar därifrån. Det är denna som i så fall spökar och drar man av kontakten på denna bör kompressorn stanna. Finns ingen lågtryckspressostat alls så är '2' en god kandidat att vara termistorn som känner av temperaturen efter evaporatorn . Men mycket beror på hur den i verkligheten är placerad.
---
Jag tror inte så mycket på överfyllnad - överfyllnad ger en kondensor fylld med kondensat, mindre aktiv kylyta, temperaturen stiger för att det inte kan avge värme och trycket ökar och resulterar att fläkten går på högfart även när det inte är så varmt ute och motorn varvar lite - är det en större överfyllnad så kan trycket bli så hög att högtryckspressostaten bryter strömmen till kompressorns magnetkoppling och det kan börja slå på och av fort - det klapprar, men då är det väldigt mycket överfyllt och trycken mycket höga (> 20 Bar) - detta gäller dock främst bilar med TXV-systemen.
Bilar med oricifer som ritningen så kan en överfyllnad istället ge att receiverburken blir ganska full med köldmedie... - men det blir inte kallare av det.
Om du har påfyllningskitet kvar och den har manometer på sig - lufta ut slangen med lite av köldmediegasen innan anslutning, anslut (läckfritt!!) och starta och sedan studera trycket på manometern - går den en bit under 2 Bar övertryck (< 30 PSI) och rören (mellan punkt 15 och 13 - 16 är själva orificern/strypningen) är så kalla att det börja frysa och frosta utan att kompressorn stannar så är det problem med lågtryckspreosstaten (36), alternativt termostaten som känner temperaturen i evaporatorn.
Är trycket över 2 Bar och trots detta börja frysa på röret mellan punkterna 15 - 13 så är det för mycket propan i gasblandningen (vilket kan kompenseras med tillsatt extra ren isobutan). När Envirosafe är utblandad med mer eller mindre stor andel kvarvarande R134a så ökar trycket lite - för det har nämligen den egenskapen att när man blandar propan/butan med R134a så ökar trycket lite högre än när man kör ren 134a eller ren Envirosafe-blandning i anläggningen. Detta "är så" när man blandar HC och R134a tillsammans då båda gaserna i flytande form inte riktigt gillar varandra (polär gas (134a) resp opolär gas (HC)) och försöker stöta ifrån varandra i blandningen vilket resulterar i lite högre tryck över den flytande blandningen) .