Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Tror inte den har varit trimmad, men inte det lättaste att veta heller.
Är ingen typisk ungdomsbil iallafall med sportluftfilter och massa blåa siliconslangar under huven. ;)
Allt ser väldigt original ut.

Men för att göra en lång historia kort: Nu fungerar biljäkeln!!! :D

Ny DiCE-läsare blev införskaffad så dags att läsa ut koder.
Det här blev resultatet:

BCM-0100 Kommunikation mellan styrenheter Kommunikationsproblem med ECM
CCM-0021 Luftkvalitetssensor Internt fel
CEM-1A62 Kommunikation med ECM-styrenhet Signal saknas
ECM-9540 Gaspedallägesgivare, digital signal - Felaktig signal
CEM-1D04 ECM, programvara Felaktig signal
CEM-E000 Kommunikation styrenhet Felaktig kommunikation

Dessa fick jag ut direkt efter att motorn hade stannat, denna gång parkerad på tomgång.

Något var uppenbart galet kring motorstyrdonet/ECM.

Här är en film på vad som hände när jag väntade med tändningen på samt försökte starta igen.
Notera hur mätarna hoppar och hur tempmätaren inte börjar fungera förrän det klickar till och motorlampan tänds.

Försökte ta loss ECM för att kunna inspektera kontakterna men det lät sig inte göras utan specialverktyg.

Gav mig på säkringscentralen i motorrummet och reläerna som satt där. Vis av erfarenheten med krånglande system/pumprelä på 2/7/900-serien så testade jag byta plats på relä FMA2 (ECM) och FMA4 (startmotor)...
fr_584_size640.jpg
fr_584_size640.jpg (137.95 KiB) Visad 2021 gånger
Nu tändes motorlampan direkt med tändningen men startmotorn gick inte runt! Hmm...
Lånade snabbt ett relä från -02:an och motorn spann igång! :-)-)

Det var alltså detta skitrelä som orsakade alla problem!
fr_586_size640.jpg
fr_586_size640.jpg (134.24 KiB) Visad 2027 gånger
Öppnade upp reläet. Den inringade anslutningen i matningen till spolen var glapp - måndagsex med misslyckad svetsning av ledaren så vitt jag både kunde se och mäta mig fram till.
fr_587.jpg
fr_587.jpg (85.55 KiB) Visad 2029 gånger
Lätt fixat med lödning, men för de 8 spänn som skroten vill ha för ett beg. relä så lutar det faktiskt åt delbyte snarare än reparation denna gång. ;)

Problemet med den blinkande motorlampan återstår dock, och kanske har det funnits där ett bra tag utan att man tänkt på det.
Ny avläsning gav två koder.
Luftkvalitetssensorn som vanligt men även denna:

ECM-1100 Yttertemperaturgivare - För låg signal

Kan detta orsaka den blinkande lampan? Får antagligen forska mer i den saken, men som det verkar nu så pekar allt på att reläet var boven i dramat och orsaken till de slumpmässiga motorstoppen. :)
Självklart fortsätter jag skriva på forumet, men reläet lär väl Volvo vilja ha flera hundra spänn för misstänker jag? ;)

Bilen har gått utan problem flera dagar och i ganska många mil så jag sätter ett "löst" på den här tråden nu. Tack för all input! :)

Läste felkoder nyss och fick dessa från motorstyrningen:

ECM-1100 Yttertemperaturgivare - För låg signal
ECM-130A Luftläckage insug

Motorlampan blinkar fortfarande.

Går man in på bilkommunikation i VIDA och kikar på parametrarna för ECM så ser man detta:
Motortemperatur 27 C
Lufttemperatur inlopp 26,25
Yttertemp C 26,25

Känns lite misstänkt att de två sista värdena är identiska, men läste någonstans att ECM använder värdet från inloppet om den inte får någon data från yttertempen.
Temperaturen visas dock korrekt i DIM (20 C) - om de nu använder samma givare.

Blir en rejäl service nu med filter, olja, stift samt kolla upp vakuumslangar o.s.v.. så får vi väl se vad det ger.
Återkommer med en ny tråd om/när det blir aktuellt med ytterligare felsökning. :)
Hej!

Jag är från 10 år i framtiden. Jag skapade ett konto bara för att säga tack!

Det var relät 9441158 på FMA2 (engine system relay) som gjorde att min motor på min v70 2005 140hk också dog flera gånger under färd. Jag fick upp meddelandena “el. startspärr. se manual” och “anti-sladd tillf. avstängd”.

Mvh,
Björn

volvo244gle skrev: Det var alltså detta skitrelä som orsakade alla problem!
fr_586_size640.jpg

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]