- tor 16 jul 2015, 00:41
#989525
Tror inte den har varit trimmad, men inte det lättaste att veta heller.
Är ingen typisk ungdomsbil iallafall med sportluftfilter och massa blåa siliconslangar under huven. ;)
Allt ser väldigt original ut.
Men för att göra en lång historia kort: Nu fungerar biljäkeln!!! :D
Ny DiCE-läsare blev införskaffad så dags att läsa ut koder.
Det här blev resultatet:
BCM-0100 Kommunikation mellan styrenheter Kommunikationsproblem med ECM
CCM-0021 Luftkvalitetssensor Internt fel
CEM-1A62 Kommunikation med ECM-styrenhet Signal saknas
ECM-9540 Gaspedallägesgivare, digital signal - Felaktig signal
CEM-1D04 ECM, programvara Felaktig signal
CEM-E000 Kommunikation styrenhet Felaktig kommunikation
Dessa fick jag ut direkt efter att motorn hade stannat, denna gång parkerad på tomgång.
Något var uppenbart galet kring motorstyrdonet/ECM.
Här är en film på vad som hände när jag väntade med tändningen på samt försökte starta igen.
Notera hur mätarna hoppar och hur tempmätaren inte börjar fungera förrän det klickar till och motorlampan tänds.
Försökte ta loss ECM för att kunna inspektera kontakterna men det lät sig inte göras utan specialverktyg.
Gav mig på säkringscentralen i motorrummet och reläerna som satt där. Vis av erfarenheten med krånglande system/pumprelä på 2/7/900-serien så testade jag byta plats på relä FMA2 (ECM) och FMA4 (startmotor)... Nu tändes motorlampan direkt med tändningen men startmotorn gick inte runt! Hmm...
Lånade snabbt ett relä från -02:an och motorn spann igång!
-)
Det var alltså detta skitrelä som orsakade alla problem! Öppnade upp reläet. Den inringade anslutningen i matningen till spolen var glapp - måndagsex med misslyckad svetsning av ledaren så vitt jag både kunde se och mäta mig fram till. Lätt fixat med lödning, men för de 8 spänn som skroten vill ha för ett beg. relä så lutar det faktiskt åt delbyte snarare än reparation denna gång. ;)
Problemet med den blinkande motorlampan återstår dock, och kanske har det funnits där ett bra tag utan att man tänkt på det.
Ny avläsning gav två koder.
Luftkvalitetssensorn som vanligt men även denna:
ECM-1100 Yttertemperaturgivare - För låg signal
Kan detta orsaka den blinkande lampan? Får antagligen forska mer i den saken, men som det verkar nu så pekar allt på att reläet var boven i dramat och orsaken till de slumpmässiga motorstoppen. :)
Är ingen typisk ungdomsbil iallafall med sportluftfilter och massa blåa siliconslangar under huven. ;)
Allt ser väldigt original ut.
Men för att göra en lång historia kort: Nu fungerar biljäkeln!!! :D
Ny DiCE-läsare blev införskaffad så dags att läsa ut koder.
Det här blev resultatet:
BCM-0100 Kommunikation mellan styrenheter Kommunikationsproblem med ECM
CCM-0021 Luftkvalitetssensor Internt fel
CEM-1A62 Kommunikation med ECM-styrenhet Signal saknas
ECM-9540 Gaspedallägesgivare, digital signal - Felaktig signal
CEM-1D04 ECM, programvara Felaktig signal
CEM-E000 Kommunikation styrenhet Felaktig kommunikation
Dessa fick jag ut direkt efter att motorn hade stannat, denna gång parkerad på tomgång.
Något var uppenbart galet kring motorstyrdonet/ECM.
Här är en film på vad som hände när jag väntade med tändningen på samt försökte starta igen.
Notera hur mätarna hoppar och hur tempmätaren inte börjar fungera förrän det klickar till och motorlampan tänds.
Försökte ta loss ECM för att kunna inspektera kontakterna men det lät sig inte göras utan specialverktyg.
Gav mig på säkringscentralen i motorrummet och reläerna som satt där. Vis av erfarenheten med krånglande system/pumprelä på 2/7/900-serien så testade jag byta plats på relä FMA2 (ECM) och FMA4 (startmotor)... Nu tändes motorlampan direkt med tändningen men startmotorn gick inte runt! Hmm...
Lånade snabbt ett relä från -02:an och motorn spann igång!

Det var alltså detta skitrelä som orsakade alla problem! Öppnade upp reläet. Den inringade anslutningen i matningen till spolen var glapp - måndagsex med misslyckad svetsning av ledaren så vitt jag både kunde se och mäta mig fram till. Lätt fixat med lödning, men för de 8 spänn som skroten vill ha för ett beg. relä så lutar det faktiskt åt delbyte snarare än reparation denna gång. ;)
Problemet med den blinkande motorlampan återstår dock, och kanske har det funnits där ett bra tag utan att man tänkt på det.
Ny avläsning gav två koder.
Luftkvalitetssensorn som vanligt men även denna:
ECM-1100 Yttertemperaturgivare - För låg signal
Kan detta orsaka den blinkande lampan? Får antagligen forska mer i den saken, men som det verkar nu så pekar allt på att reläet var boven i dramat och orsaken till de slumpmässiga motorstoppen. :)