Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JeppeH
V70 D5 AWD Aut 2004 som snart snurrat 57k mil har börjat trilskas på backväxeln(?) Det började för 4-5 månader sen med att ett lätt pulserande motstånd kändes i hela bilen vid backning med gaspådrag och mest märktes det vid backning uppför eller med släp. För ett par veckor sen har det blivit klart värre, den driver alltid bakåt med ungefär vid var 1/4 backningstillfälle "skuttar" hela bilen bakåt. Resten av gångerna funkar backen OK frånsett det lätt pulserande motståndet.

Lådan växlar klockrent framåt utan slir eller hugg. Det är originallådan i och den är inte renoverad, dock bytt olja var 8000 mil. Jag räknar med lådras men fick höra att det skulle kunna vara de bakre drivknutarna då det lätt pulserande motståndet KAN kännas vid motorbromsning på låg växel.. Byameken ska få kolla upp bilen då han slår upp firman efter semestern men jag är nyfiken nu på vad folk tror. Någon som har ngt att säga?
Jag hade liknande symptom på min låda då jag köpte bilen, den drev liksom med pulserande stötar när man backade, och sparkade in växeln när man la i "D". Flushade lådan, liten förbättring, men ändå inte helt bra. Köpte en oljetillsats från rvs.se, och nu efter en behandling är lådan som ny igen.
av Andis
Här kan vi konstatera oljebyte gäller om lådan ska gå långt :-)
Gratulerar samt kul att du skrev här i forumet om din långmilare låda.

Titta lite på youtobe har sett killar där som gör rent solinoiderna i lådan kan det vara något sånt att en solinoid inte riktigt vill lägga i backen ordentligt?
Tackar för svaren!

Nu är det till 99 % konstaterat att växellådan är kaputt. Det är inte hela världen, bilen är betald med råge 8) Ska dock låta en annan mek provköra och bedöma läget. Men vi har börjat kolla på "ny" andrabil eftersom det verkar behövas (Har en V70II 2,4 -08 också)

Det ligger nog något i talessättet att man inte kan smörja sig fattig. I det här fallet har ju lådan gått länge, men samtidigt tycker jag inte att det är så anmärkningsvärt. Det är en gammal byataxi som gått landsväg och med, som sagt, kontinuerliga oljebyten. Jag vet några Mercor som gått över 60k mil med originallåda.. för att nämna andra exempel.

Hur blir man lättast av med en sån här bil då? Sälja i delar? Sälja som reservdelsbil? Vad ska man begära? Bilen ser för övrigt ut som en 25k milare vad gäller kaross och undertill.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad du skall begära? Vad kostar motsvarande bil som har fungerande låda? Begär det med avdrag vad en begagnad låda kostar på skroten. :|
av Per L
Detta inlägg var en av de bästa bevisen för att oljebyten skall göras regelbundet oavsett vad bilfabrikanten säger. Och i princip ju oftare desto bättre.
Man kan bara hoppas att alla "man-behöver-inte-byta-olja-i-automatlådan"-fans läser detta inlägg!

Per L
av Andis
Hämta en låda på returbilen. Bästa bil skroten i Sverige. (Finns säkert någon liten okänd lokal skrot som är lika bra men bland dom större klassar jag returbilen)

Dom har till och med prislista hemsidan skulle gissa att dom tar runt 1500-2000kr för en automat.

Med vänlig hälsning,
Andis
Min låda har rullat 36000 mil med oljebyte ca 8000-10000 mil men den trillskas lite ibland. Växlar lite illa mellan 2an och trean (byte av B4-lock) kanske skulle göras men jag vet inte. Kick-down nka då hugger den i trean. Ibland får jag felkod på lock-up solenoiden främst när man drar vagn. Så jag har en trilskandes låda också. Vågar inte riktigt hälla i någon tillsats men vill ju försöka. IOljan är röd och luktar inte bränt. Di bil har ju gått 20000 mil mer så visst lådan blir ju sliten. Har en V70D5 02

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]