- fre 24 jul 2015, 14:00
#991602
Hej på er,
Har sökt både upp och ner längs Google och hittat alla möjliga varianter.
Nyare bilar har ju oftast färdigdragen 12V just för uttag under en panel till höger, 850 tydligen "ibland", V70 är det väl mer standard på har jag förstått? När det gäller matningen på 12V så kör vissa på bakljuskontakter, vissa direkt på batteriet.. Den sistnämda är ju då "på" hela tiden..
Hur som helst, vi kör ju en 850 (855) och min tanke är att installera ett uttag i bagaget för kylväska, som man verkligen inte behöver i det här vädret som vi har just nu :( Men förhoppningsvis får vi någon mer värme i sommar plus att det finns alltid ett "nästa år" :D
Lösningen som jag är efter är som sådan att jag bara vill ha 12V på uttaget när bilen är igång, absolut inte när den är avstängd pga urladdningsrisken. Vill inte hålla på med fördröjd avstängning heller.
Helst av allt skulle jag vilja dra nya kablar (2,5mm2) från batteriet, till säkringsboxen under huven (10A) och sen vidare bort till bagaget. Men för att bryta strömmen när tändningen är av så får man väl köra ett styrande relä kopplat till någon "hot-when-on" kabel.
Vad tror ni om den lösningen? Lite overkill kanske?
1. Behöver man gå ända till batteriet eller finns det en "fin" kopplingspunkt vid säkringslådan att koppla in sig på?
2. Vart tar man jorden ifrån, samma ställe som ovan eller finns det möjlighet att koppla mot chassit i bagaget på ett bra sätt?
3. Vilken kabel kan man använda som "hot-when-on" styrkabel för ett relä? Hittar Gul/Lila (YEL/VIO) som verkar vara en "hot-when-on" kabel??
(4. Vart skulle ni sätta reläet? Under ratten där alla reläer sitter eller snarare hänger
Eller i närheten av uttaget?)
Tanken är ett relä som detta;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017796/
Så jag vill koppla enligt min idé som följer; Jag vill allra helst undvika att klippa eller tjuva på kablar. Det borde väl finnas riktiga/korrekta kopplingspunkter som man kan använda sig av? Om man vill göra det korrekt vill säga.
Några idéer/förslag/kommentarer?
EDIT..
Hittade Gul/Lila (YEL/VIO) som verkar vara en "hot-when-on" kabel?? Alla röda verkar vara +12V?? Och svart används väl enhetligt i standard-stammarna som jord i en bil?
Så som sagt, finns det några bra/korrekta kopplingspunkter för dessa eller hur kopplar in er snyggt på dessa?
Har sökt både upp och ner längs Google och hittat alla möjliga varianter.
Nyare bilar har ju oftast färdigdragen 12V just för uttag under en panel till höger, 850 tydligen "ibland", V70 är det väl mer standard på har jag förstått? När det gäller matningen på 12V så kör vissa på bakljuskontakter, vissa direkt på batteriet.. Den sistnämda är ju då "på" hela tiden..
Hur som helst, vi kör ju en 850 (855) och min tanke är att installera ett uttag i bagaget för kylväska, som man verkligen inte behöver i det här vädret som vi har just nu :( Men förhoppningsvis får vi någon mer värme i sommar plus att det finns alltid ett "nästa år" :D
Lösningen som jag är efter är som sådan att jag bara vill ha 12V på uttaget när bilen är igång, absolut inte när den är avstängd pga urladdningsrisken. Vill inte hålla på med fördröjd avstängning heller.
Helst av allt skulle jag vilja dra nya kablar (2,5mm2) från batteriet, till säkringsboxen under huven (10A) och sen vidare bort till bagaget. Men för att bryta strömmen när tändningen är av så får man väl köra ett styrande relä kopplat till någon "hot-when-on" kabel.
Vad tror ni om den lösningen? Lite overkill kanske?
1. Behöver man gå ända till batteriet eller finns det en "fin" kopplingspunkt vid säkringslådan att koppla in sig på?
2. Vart tar man jorden ifrån, samma ställe som ovan eller finns det möjlighet att koppla mot chassit i bagaget på ett bra sätt?
3. Vilken kabel kan man använda som "hot-when-on" styrkabel för ett relä? Hittar Gul/Lila (YEL/VIO) som verkar vara en "hot-when-on" kabel??
(4. Vart skulle ni sätta reläet? Under ratten där alla reläer sitter eller snarare hänger

Tanken är ett relä som detta;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017796/
Så jag vill koppla enligt min idé som följer; Jag vill allra helst undvika att klippa eller tjuva på kablar. Det borde väl finnas riktiga/korrekta kopplingspunkter som man kan använda sig av? Om man vill göra det korrekt vill säga.
Några idéer/förslag/kommentarer?
EDIT..
Hittade Gul/Lila (YEL/VIO) som verkar vara en "hot-when-on" kabel?? Alla röda verkar vara +12V?? Och svart används väl enhetligt i standard-stammarna som jord i en bil?
Så som sagt, finns det några bra/korrekta kopplingspunkter för dessa eller hur kopplar in er snyggt på dessa?
Nuvarande bilar: V70 2.4 -04 Automat, 29 000 mil | S60 2.4 -02 Automat, 22 000 mil.
Tidigare bil: Volvo 850 T5 -94
Volvo VIDA 2014D DiCE
Tidigare bil: Volvo 850 T5 -94
Volvo VIDA 2014D DiCE