Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,
Har sökt både upp och ner längs Google och hittat alla möjliga varianter.

Nyare bilar har ju oftast färdigdragen 12V just för uttag under en panel till höger, 850 tydligen "ibland", V70 är det väl mer standard på har jag förstått? När det gäller matningen på 12V så kör vissa på bakljuskontakter, vissa direkt på batteriet.. Den sistnämda är ju då "på" hela tiden..

Hur som helst, vi kör ju en 850 (855) och min tanke är att installera ett uttag i bagaget för kylväska, som man verkligen inte behöver i det här vädret som vi har just nu :( Men förhoppningsvis får vi någon mer värme i sommar plus att det finns alltid ett "nästa år" :D

Lösningen som jag är efter är som sådan att jag bara vill ha 12V på uttaget när bilen är igång, absolut inte när den är avstängd pga urladdningsrisken. Vill inte hålla på med fördröjd avstängning heller.

Helst av allt skulle jag vilja dra nya kablar (2,5mm2) från batteriet, till säkringsboxen under huven (10A) och sen vidare bort till bagaget. Men för att bryta strömmen när tändningen är av så får man väl köra ett styrande relä kopplat till någon "hot-when-on" kabel.

Vad tror ni om den lösningen? Lite overkill kanske?

1. Behöver man gå ända till batteriet eller finns det en "fin" kopplingspunkt vid säkringslådan att koppla in sig på?
2. Vart tar man jorden ifrån, samma ställe som ovan eller finns det möjlighet att koppla mot chassit i bagaget på ett bra sätt?
3. Vilken kabel kan man använda som "hot-when-on" styrkabel för ett relä? Hittar Gul/Lila (YEL/VIO) som verkar vara en "hot-when-on" kabel??
(4. Vart skulle ni sätta reläet? Under ratten där alla reläer sitter eller snarare hänger :P Eller i närheten av uttaget?)

Tanken är ett relä som detta;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017796/
42-134_l_1 (1).jpg
42-134_l_1 (1).jpg (26.61 KiB) Visad 8496 gånger

Så jag vill koppla enligt min idé som följer;
uttag_12V.jpg
uttag_12V.jpg (64.22 KiB) Visad 3529 gånger
Jag vill allra helst undvika att klippa eller tjuva på kablar. Det borde väl finnas riktiga/korrekta kopplingspunkter som man kan använda sig av? Om man vill göra det korrekt vill säga.

Några idéer/förslag/kommentarer?

EDIT..
Hittade Gul/Lila (YEL/VIO) som verkar vara en "hot-when-on" kabel?? Alla röda verkar vara +12V?? Och svart används väl enhetligt i standard-stammarna som jord i en bil?

Så som sagt, finns det några bra/korrekta kopplingspunkter för dessa eller hur kopplar in er snyggt på dessa?
På vänster sida under panelen i bagaget finner du ett kontaktstycke där finns både tändningsplus och batteriplus när det handlar om 95-.
På de äldre finns inte denna, men alternativet där är att ta tändningsplus i kontaktstycket till antennförstärkaren, detta kontaktstycke sitter på D-stolpen och går endast till förstärkaren i vänster bakruta.
Alt. är det ju bara att dra kablar ifrån bakersta cigguttaget till bagaget. Visserligen blir det totalt 3 uttag som delar på samma säkring då...
Annars är det ju inga problem att dra en strömkabel från batteriet till bagaget och ta styrspänningen ifrån bakersta ciguttaget. Har du monterat slutsteg i bagaget så har du ju redan strömmen fixad iaf.

Hurvida det finns nå färdiga kontaktstycken vetetusan, min V70 har iaf inget av intresse på vänster sida, inte ens antennförstärkare vad jag har sett...
På min -96a har jag i alla fall ett kontaktstycke på vänster sida, men det är kanske unikt för min bil! ;)
Antennförstärkaren sitter skruvad emellan plåtarna precis under kontakten på rutan, sen går kabeln bak till D-stolpen, sitter i höjd med backljuset ungefär. Sen kan jag dock inte svara på om denna sitter på alla årsmodeller.

Edit: Kanske detta kontaktstycke har med kabelhärvan till släpvagnskontakten!?
För där är väl så att man ska koppla via ett relä för laddningen till vagnen (blå kabel).
Jaja, i vilket fall som helst så finns denna kontakt på min bil, men kanske saknas det på andra!
Tack för svaren!

Dessvärre har vi varken cigguttag för baksätet eller slutsteg i bagaget :P

Vår 850 är dessutom "dessvärre" av modell -94 :P Men tändningsplus kanske man kan haka på där, nu har jag ju inte kollat det än hur det ser ut där, men är det inte vanliga plastkontakter med crimpade stift i sig med kabel in i.. Som sagt, hur "kopplar" man in sig på dessa snyggast utan att klippa och så?

Själva inkoppling och så är jag helt hemma på, men det är just lösningar och typer av kontakter som jag inte har någon aning om eftersom man inte hållt på med bil förr :P

Kanske bäst att titta vad jag har för tåtar i bakdelen på bilen först.. Får göra det och ta bild sen :)

Jag vet att jag både läst och sett bilder på att V70, gamla modellen alltså, redan från början ska ha färdigdragen kabel för 12V uttag, men på höger sida.. Dvs där spolarvätska-slangen ska finnas. Men som sagt, givetvis kan det saknas ändå och inte finnas på alla modeller. Det jag läste förut kanske var för de modeller som har det framdraget redan. Jag tror dock att det ska finnas på alla V70 på höger sida i bagaget, synd om det inte gör det dock!

Men om vi säger att det bara finns tändningsplus i bagaget som jag kan koppla in på, vart skulle ni ta +12V ifrån? Hakar ni bara på er på lämplig kabel så nära som möjligt eller går ni framifrån någonstans?

Anledningen till att jag gärna vill gå framifrån är ju just för att vara helt säker på att kabeln klarar 10A som uttaget är gjort för. Så att man kan använda en kylbox som är på max 10A. Om man bara hakar på en 12V kabel så måste man ju veta att den klarar det den redan är inkopplad för plus det man själv vill koppla in, så det känns lite halvdumt?

För batteriplus, även om den finns i bagaget, behöver väl inte vara en kraftig kabel eller hur? De kan väl ha mindre dimension, beroende på vad som ska användas på den kabeln, för att spara pengar på kopparn :P

Vågar inte tänka på släpvagnskontakten :P Den är säkert superfin vid det här laget :roll: :P
Hilmer skrev:På min -96a har jag i alla fall ett kontaktstycke på vänster sida, men det är kanske unikt för min bil! ;)

Njae, skulle snarare tro att det är MIN bil som är unik, med tanke på alla skumma saker jag hittade när jag kopplade el för dragkroken :lol:

---------

Även om du inte har något cigguttag vid baksätena så har du ju ett fram, det är ju inte långa biten du får dra extra isf :)

För 10A, längd mätt från batteriet(~4-5m beroende på dragning), så skulle iaf jag inte välja något under 2.5mm2, även om tunnare kablar i teorin funkar lika bra. Jag har inte tabellen framför mig just nu, men tror att allt över 1mm2 ska fungera, från batteriet och till skuffen då, men man kan aldrig* ha för grova kablar :) hellre för grova än för tunna.

*inom rimliga gränser givetvis, att montera en 100mm2 kabel för 1A över 1m sträcka t ex kan leda till negativt resultat.
Jo din tråd har jag tittat igenom, redan förut men var ett tag sen, saknar dock en del bilder som inte fungerar :-(O) :P

Hoppas att du kan lösa problemet med avgaserna! Det är ju ett ganska avancerat problem, om man har otur, har jag förstått ??:-/

Det är sant, då "slipper" jag relät, men är främre uttaget avsäkrat med 10A? Visserligen så är det väl ganska meckigt att komma åt cigguttaget fram? Det är väl bort med hela mittkonsolen och grejer?

På ett sätt så vill jag säga nej till det, eftersom det är en hel del jobb att komma in där :P Men å andra sidan så skulle det vara perfekt att komma in där så man kan byta ut cigguttaget då det verkar som om nåt kört ner något felaktigt där och mosat ner mittendelen i.. För när man kör ner 12V pluggar däri så får man hålla och trycka ner för att mittpinnen ska få kontakt i uttaget :( det funkar ju inte i längden..

Så ett nytt cigguttag skulle ju va grymt förstås.. Eller nytt o nytt.. bättre begagnat förmodligen :P

Dock.. om man kopplar sig på främre uttaget och drar "max" i bagaget så kan man ju knappast koppla in något i främre uttaget samtidigt.. Tänker mig kanske någon laddare eller så, men "max" blir ju runt en 1-5W eller så.. telefonladdare drar väl inte mycket mer än så..

Men jäkla skit.. tittade i manualen precis.. den drar ju bara 5,5A.. kylboxen alltså :P Nu kommer ni ju aldrig tillåta mig att koppla in mig på annat sätt än via cigguttaget :P haha

Jo jag tror också att åtminstone 1,5mm2 fungerar lika bra.. Det är ju det vi har i våra uttag hemma.. Visserligen 230V, så effekten blir ju 2300W som max.. I bilen så är det 12V och 10A - "ynka" 120W :P

Men om man ändå ska dra "nytt" så varför inte dra ordentligt.. det är ju inte så att jag ska dra om alla tåtar, så då kan man ju kosta på sig en finare kabel.. Det är ju "säkrare" om inte annat..

Tänker absolut inte köra med en 100m2 :P haha! Usch för att dra såna och större kablar på jobbet! Kan man slippa dem så gör man det ju :P

1. Så.. ska man koppla sig i säkringsboxen med någon +12V koppling och avsäkra där och sedan kabel bak till bagaget, styra ström på/av med relä från tändningsplus från någon kabel.. Denna lösning är ju garanterad 10A till uttaget så fort man slår på tändningen..

2. Eller ska man rota ur allt runt cigguttaget fram och koppla på sig där.. Denna lösning får ju som max en delad 10A matning

Kopplingsmässigt så är ju 2 mycket "lättare".. men jobbmässigt känns det som mycket mer jobb.

Jag värderar era svar absolut, men tråkigt att inte fler flikar in och ger tips på hur de gjort / skulle gjort.

Personligen gillar jag alternativ 1, men jag skulle vilja veta om det finns någon +12V kopplingspunkt uppe vid säkringslådan, så man slipper ta direkt på batteriet. Sen undrar jag vilken tråd som är tändningsplus.. Kan det vara Gul/Lila (YEL/VIO)? Verkar vara det på alla sidor i kopplingsschemat där det står "HOT IN ACC OR RUN". Kan ju visserligen mäta mig fram till det också.. bara slafsa på med tungan på kontakterna.. eh.. jag menar använda mätinstrument på kontakterna ;)
yelvio.jpg
yelvio.jpg (33.39 KiB) Visad 3445 gånger

Hilmer
Vet du vad din kontakt har för kabelfärg på tändningsplus vid antennförstärkaren? Behöver ju visserligen inte vara samma för mig och det behöver ju visserligen inte finnas någon antennförstärkare i vår bil.. Även om jag tror att jag läst att det ska finnas..

Oavsett vilken lösning det blir, hur kopplar in in er på anslutningarna? Klipper ni kabel och skarvar eller kör ni nya kabelskor av någon sort? Eller löder ni ihop på stift/kontakter?

Något måste ni väl ha kopplat utan korrekta kontakter? :P
Grå/röd + Blå/vit + Svart kommer från kabelstammen till ett svart kontaktstycke, sen går Svart + Röd till antennförstärkaren.
I mitt fall sitter det en adapter i detta kontaktstycke då dessa kablar går vidare.
Dessvärre är det nog enbart batteriplus i denna kontakt och inte tändningsplus som jag skrev tidigare!??
Alternativet då är ju att ta denna batteriplus för att mata ett relä, jordpunkt finns, sen drar man manöverström från ljuset exempelvis.
Man bör kanske inte köra enbart på batteriet, det kan ju dra ur strömmen om det står för länge...
Tack igen för svaret!

Vad menar du köra enbart på batteriet? Givetvis vill jag ha någon sorts styrning så att när nyckeln står i noll läget så finns ingen spänning över uttaget i bagageutrymmet.

Vad är det för kvadrat på batteriplus i din kontakt då? Är den tillräcklig för det som är inkopplat på den plus en max 10A last?

Nu vet jag inte hur det "ses på", men är en inkoppling på ljuset en "schysst" inkoppling? Nu menar jag inte SBP utan eventuell köpare senare eller ja.. vem som helst som tittar på bilen.. Är det en accepterad inkoppling?

Bara en känsla jag har att en tändningsplus skulle vara mer "accepterad"? Man läser ju ofta om folk som klagar på att folk klipper i kabelstammar osv.. Att koppla in sig på lysets tråd känns lite som en sån grej? Eller har jag fel? Visserligen gör väl vi som vi vill så sett, ingen som ska bry sig egentligen.. Men jag vill hellre koppla det korrekt och schysst än att koppla lite hur som helst :)
Att köra uttaget enbart på batteriplus utan styrning kan ju förstöra den bästa av dagar när man upptäcker att batteriet är tomt! ;)

Att ta manöverström till ett relä från ljuset är kanske inte helt korrekt egentligen, men dels så drar det så lite att det är försumbart och inte påverkar ljuset och dels så om man löser det snyggt så är där ju ingen som kommer att tänka på det.
Hellre koppla det så att det fungerar så som man vill ha det än att enbart koppla det för att en eventuell nästa ägare ska tycker det är en fin lösning! ;)

Tror att batteriplus i den kontakten ligger på 3-4mm2 så det lär räcka till.
Hur det är avsäkrat vet jag tyvärr inte, för att vara på den säkra sidan så har jag satt en hängsäkring där bak.

När det gäller cigg-uttaget där fram så räcker det att lossa den främre delen av konsolen, sitter fastskruvad med två torx sen är det bara att vinkla upp panelen.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]