Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
ulf_gbg skrev:Kan tillägga att jag länge har funderat på varför Volvo inte lägger in Preset-knappar där man kan lagra åtminstone två olika hastighetsgränser. I detta fallet skulle man ha en knapp för 70 km/h och en för 90. Detta skulle, i min mening, vara betdligt smidigare än att tillfälligt stänga av eller "överrida" farthållaren, enligt metoderna som jag och TS använder.
Skulle nog säga dagens utformning är bra. Särskilt om du testat någon nyare bil typ MY14 eller nyare (eller om det beror på huruvida man har adaptiv farthållare?) där ett knapptryck +/- ger 5 km/h mer eller mindre, inte 1 km/h som tidigare. Smidigare än att programmera presets tycker jag.

Om man gasar med en ställd hastighet så pausas väl bara farthållaren? 70 -> 90 borde det alltså räcka att köra manuellt och är det en nog lång sträcka så att farthållaren kopplar ur så funkar väl resume-knappen även i det läget för att återgå till 70?
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Schmoyoho skrev:
ulf_gbg skrev:Skulle nog säga dagens utformning är bra. Särskilt om du testat någon nyare bil typ MY14 eller nyare (eller om det beror på huruvida man har adaptiv farthållare?) där ett knapptryck +/- ger 5 km/h mer eller mindre, inte 1 km/h som tidigare. Smidigare än att programmera presets tycker jag.
Håller med om att ändringen till 5 km/h-steg i någon mån överbrygger behovet av presetknappar. Att stega manuellt från 90 till 70 genom 20 knapptryckningar är inte hanterbart, men sex snabba knapptryck känns ok.
Användarvisningsbild
av Steffe3
ulf_gbg skrev:
Schmoyoho skrev:
ulf_gbg skrev:Skulle nog säga dagens utformning är bra. Särskilt om du testat någon nyare bil typ MY14 eller nyare (eller om det beror på huruvida man har adaptiv farthållare?) där ett knapptryck +/- ger 5 km/h mer eller mindre, inte 1 km/h som tidigare. Smidigare än att programmera presets tycker jag.
Håller med om att ändringen till 5 km/h-steg i någon mån överbrygger behovet av presetknappar. Att stega manuellt från 90 till 70 genom 20 knapptryckningar är inte hanterbart, men sex snabba knapptryck känns ok.
Visserligen kan man hålla in knappen (med samma begränsning som pedalerna, dock kopplas den ur helt efter 1 minut, istället för tillfälligt), men några snabba tryck låter ju helt ok det med.
av Jenson
~Kalle~ skrev:Ja det stämmer att farthållaren slår av efter en tid om man tar över gasen själv, helt normalt.

/Kalle :)
Ok, så volvo har ändrat programeringen på farthållaren på v70 ll till skillnad mot 850 o v70n!
trots att andra som svarat inte har märkt detta problem ?:-/
Lövet skrev:Känner inte igen beteendet från någon av de V70 eller V60 jag ägt
Användarvisningsbild
av Bilnörden
ulf_gbg skrev:
Schmoyoho skrev:
Vad händer om man håller inne knappen?
Användarvisningsbild
av svergie2
Bilnörden skrev:
ulf_gbg skrev:
Schmoyoho skrev:
Vad händer om man håller inne knappen?
Hopp om 1km/h
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Jenson skrev:
~Kalle~ skrev:Ja det stämmer att farthållaren slår av efter en tid om man tar över gasen själv, helt normalt.

/Kalle :)
Ok, så volvo har ändrat programeringen på farthållaren på v70 ll till skillnad mot 850 o v70n!
trots att andra som svarat inte har märkt detta problem ?:-/
Lövet skrev:Känner inte igen beteendet från någon av de V70 eller V60 jag ägt
Nej. Det är den adaptiva farthållaren som har 5 km-steg, eller möjligen att det kom från my12.
Min gamla my11 hade det inte men den nya med adaptiv farthållare har det.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
ulf_gbg skrev:
Schmoyoho skrev:
Nu gör väl sex snabba tryck att du hamnar på 100 km/h, men det kanske inte gör nåt? Bild
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Snacksalig skrev:Nu gör väl sex snabba tryck att du hamnar på 100 km/h, men det kanske inte gör nåt? Bild
Fyra skall det givetvis vara. Skulle bara kolla att ni hängde med... :lol:
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har adaptiv farthållare i min 2012. Där stegar [+] och [-] med 5 km/h i taget. Resumeknappen kan man också stega uppåt med, med 1 km/h per tryck.
Håller jag någon av dessa knappar intryckt räknar den på så länge knappen är intryckt, med 5 eller 1 km/h i taget, beroende på knapp. Notera att det alltså är den önskade farten som ändras. Det är inte som det var i 850 att farten ökas tills man släpper knappen. Orkar bilen inte öka i samma tempo som siffrorna ändras, så kommer bilen ikapp så snart den hinner. Stegar man till 200 km/h kan man kanske släppa knappen i 140 km/h, men bilen kommer att fortsätta accelerera tills den nått 200 km/h (eller du flugit av vägen, om du gjorde det på ett dumt ställe).

Så vid en tillfällig begränsning till 70 km/h stegar jag i regel ner några snäpp på farthållaren, eller så kopplar jag ur den, gasar manuellt och sen trycker jag på Resume för att återgå till 90 km/h. Såvida jag inte har en hjälpligt laglig bilist framför, förstås. Min är ju adaptiv, så då bara följer jag med honom.
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]