- ons 22 jul 2015, 06:00
#990957
Däremot fascineras jag av hur vek motorn är vid låga varv. Hamnar man neråt 1000 varv på hög växel händer ingenting om man pressar pedalen förutom att man spolar diesel genom cylindrarna. Jag hittade detta effektdiagram där föregångaren 1,6 presenteras - jag antar skillnaderna inte är påtagligt stora om man jämför. Det hade inte varit fel om turbon snurrat med lite vid de låga varven också. Jag förmodar att det är den som ger orken.

I alla fall är motorn fullt användbar om man hanterar växellådan flitigt. Högerhanden kommar att bli vältränad efter några långturer.
Och som vanligt är det spännande att lära känna en ny bil - ibland frustrerande, men oftast roligt.
P.
frasse4 skrev:Jag rekommenderar att köra några tankar, tanka helst vid samma tank och räkna mot pumpen. Färddatorn är inget precisionsinstrument. Då har du mer bevis om du behöver kontakta säljaren...Det ser inte ut som om jag skulle behöva kontakta säljaren. Förbrukningen verkar ligga lite över halvlitern.
Det är ju en liten motor och håller med om att den är mycket orkeslös innan man får upp turbotrycket som du nämner. Men sedan drar den på rätt bra tycker jag.
Däremot fascineras jag av hur vek motorn är vid låga varv. Hamnar man neråt 1000 varv på hög växel händer ingenting om man pressar pedalen förutom att man spolar diesel genom cylindrarna. Jag hittade detta effektdiagram där föregångaren 1,6 presenteras - jag antar skillnaderna inte är påtagligt stora om man jämför. Det hade inte varit fel om turbon snurrat med lite vid de låga varven också. Jag förmodar att det är den som ger orken.

I alla fall är motorn fullt användbar om man hanterar växellådan flitigt. Högerhanden kommar att bli vältränad efter några långturer.
Och som vanligt är det spännande att lära känna en ny bil - ibland frustrerande, men oftast roligt.
P.