NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CPM
frasse4 skrev:Jag rekommenderar att köra några tankar, tanka helst vid samma tank och räkna mot pumpen. Färddatorn är inget precisionsinstrument. Då har du mer bevis om du behöver kontakta säljaren...

Det är ju en liten motor och håller med om att den är mycket orkeslös innan man får upp turbotrycket som du nämner. Men sedan drar den på rätt bra tycker jag.
Det ser inte ut som om jag skulle behöva kontakta säljaren. Förbrukningen verkar ligga lite över halvlitern.

Däremot fascineras jag av hur vek motorn är vid låga varv. Hamnar man neråt 1000 varv på hög växel händer ingenting om man pressar pedalen förutom att man spolar diesel genom cylindrarna. Jag hittade detta effektdiagram där föregångaren 1,6 presenteras - jag antar skillnaderna inte är påtagligt stora om man jämför. Det hade inte varit fel om turbon snurrat med lite vid de låga varven också. Jag förmodar att det är den som ger orken.
Bild

I alla fall är motorn fullt användbar om man hanterar växellådan flitigt. Högerhanden kommar att bli vältränad efter några långturer.

Och som vanligt är det spännande att lära känna en ny bil - ibland frustrerande, men oftast roligt.

P.
av Mikeys
Hmm, är det bara jag som är imponerad över förbrukningen i min D2?

Nu kör jag visserligen en ganska snål körstil, där jag brukar följa växelindikatorn vid acceleration och planerar min körning någorlunda för att försöka undvika onödiga stopp vid köer och korsningar mm. Men jag tycker dock inte att jag ägnar mig åt något extrem ecodriving...

Siffrorna som min bil brukar ligga runt enligt färddatorn är dessa:
Landsväg ca 80km/h - 0.36-0.38
Motorväg 100km/h - 0.40-0.45
Motorväg 120km/h - 0.50-0.55
Stadskörning - 0.50
"Förortskörning" - 0.45

I snitt brukar jag väl ligga på ca 0.45 per tank, ibland högre om jag kört långa sträckor motorväg.

Lite andra saker som jag har märkt på min bil... Däcktryck 2.5 gör skillnad mot t.ex 2.1. AC'n tar en hel del ork (och bränsle), så jag brukar ha den avstängd så fort den inte behövs. Och när jag på landsväg kommer neråt närmare 70km/h (t.ex. fartkamera) så måste jag växla ner till 5'an även om växelindikatorn vill att man ligger på 6'an. I 70km/h på 6'an dricker den rikliga mängder soppa utan att ge någon som helst kraft. Så vänta med att peta i 6'an innan du har nått åtminstone 75-80km/h. Och ja, det brukar kunna bli en hel del växlande...

Det var väl lite av mina erfarenheter hittills.
av timebandit
Var försiktiga att pressa bilen i låga varv snabbt upp i varv. Detta är inte direkt bra för våra DMFer... :(
av CPM
timebandit skrev:Var försiktiga att pressa bilen i låga varv snabbt upp i varv. Detta är inte direkt bra för våra DMFer... :(
Vad är DMF?

F.ö. tankat. 19 liter och 35 mil. 0,54l/mil. Helt acceptabelt, även om jag gärna ser att den går ännu snålare. Min förra bil, en bensinare, drog 0,8, vilket ger ett milpris på 11,20. D2:an kostar 7,00, dvs. 4,20 mindre. Det gör en besparing på 6300 kr/år vid 1500 mil/år, plus 2200 lägre skatt plus 1400 lägre försäkring - total runt 10000 mindre körkostnad per år. Tillkommer något högre servicekostnad, men allt som allt en påtaglig besparing. Utrustad med både västgötsk närighet och småländsk sparsamhet har jag ganska lätt att uppskatta detta faktum. :mrgreen:

Peter
Senast redigerad av 1 CPM, redigerad totalt 0 gånger.
av JohnB
Gissar att DMF står för dubbelmassesvänghjul. Det har jag fått byta på min och jag ska väl erkänna att både jag och min fru som kör bilen mest segdrar en hel del. Gällande förbrukning så har jag 5 vxl manuell i min så det är möjligt att den nya 6 växlade går ngt billigare. Ska jag hålla min C30 under 0.4 på färddatorn får jag pyssla med extrem eco-driving. 0.45 på färddatorn går lättare om man kör långa sträckor motorväg i max 90 men det är oftast högre förbrukning vid pump så det är sällan man ligger under 0.5.

/John
av timebandit
Stämmer bra. Dual Mass Flywheel.
Har också bytt på min dessvärre. Låga varv samt snabba accelerationer från låga varv sliter tydligen på den. Troligen pga dålig konstruktion för aldrig hört talas om dessa problemen på andra bilar?

Snittar våran 2.0D på 0.63 mätt vid pump. Spelar ingen roll om jag ändrar körstil eller inte... Rätt nöjd med det mest beroende på att vi kom från en törstig gammal V70 som gärna tog 0.97 :)
av CPM
timebandit skrev:Stämmer bra. Dual Mass Flywheel.
Har också bytt på min dessvärre. Låga varv samt snabba accelerationer från låga varv sliter tydligen på den. Troligen pga dålig konstruktion för aldrig hört talas om dessa problemen på andra bilar?

Snittar våran 2.0D på 0.63 mätt vid pump. Spelar ingen roll om jag ändrar körstil eller inte... Rätt nöjd med det mest beroende på att vi kom från en törstig gammal V70 som gärna tog 0.97 :)
OK. Problemen med dubbelmassesvänghjulen ska visst finnas hos VW också. Jag velade lite mellan V50 och Golf Variant innan jag bestämde mig för V50, och blev varnad för VW:s dubbelmassesvänghjul. Det påstods då att man inte fick gena mellan växlarna typ gå direkt från 3:an till 5:an - det skulle visst vara obra med den typen av koppling. (Jag har ingen åsikt om detta, för jag har trots tolv tidigare bilar aldrig haft annat växelkrångel än kopplingsvajer, packbox och stag. Alltihop fixat för uthärdliga pengar.)

F.
Användarvisningsbild
av TreVolvos
Mikeys skrev:Hmm, är det bara jag som är imponerad över förbrukningen i min D2?

Nu kör jag visserligen en ganska snål körstil, där jag brukar följa växelindikatorn vid acceleration och planerar min körning någorlunda för att försöka undvika onödiga stopp vid köer och korsningar mm. Men jag tycker dock inte att jag ägnar mig åt något extrem ecodriving...

Siffrorna som min bil brukar ligga runt enligt färddatorn är dessa:
Landsväg ca 80km/h - 0.36-0.38
Motorväg 100km/h - 0.40-0.45
Motorväg 120km/h - 0.50-0.55
Stadskörning - 0.50
"Förortskörning" - 0.45

I snitt brukar jag väl ligga på ca 0.45 per tank, ibland högre om jag kört långa sträckor motorväg.

Lite andra saker som jag har märkt på min bil... Däcktryck 2.5 gör skillnad mot t.ex 2.1. AC'n tar en hel del ork (och bränsle), så jag brukar ha den avstängd så fort den inte behövs. Och när jag på landsväg kommer neråt närmare 70km/h (t.ex. fartkamera) så måste jag växla ner till 5'an även om växelindikatorn vill att man ligger på 6'an. I 70km/h på 6'an dricker den rikliga mängder soppa utan att ge någon som helst kraft. Så vänta med att peta i 6'an innan du har nått åtminstone 75-80km/h. Och ja, det brukar kunna bli en hel del växlande...

Det var väl lite av mina erfarenheter hittills.
Dina siffror är väldigt lika de som jag har uppmätt. Mycket nöjd med förbrukningen men som sagt, mycket växlande blir det. Synd att inte automat fanns till V50 D2, till V60 D2 finns det :roll:
av CPM
Hemma efter en tur ner till Kungsbacka med en del utflykter och lite grann stadskörning. En aning under 5 l/ 100 km är helt acceptabelt när den sammanlagda milmängden är ungefär 100 mil. Mina farhågor om en bränsleslukare som jag hade i början var felaktiga. Trots den hyfsat låga förbrukningen har jag f.ö. varit en smula gasglad.

Peter

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]

Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]