Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av devil666
efter det jag bytte handbromsbackar så har det kommit ett oljud. men bara från vänster sida.
tror att backarna rör sig och skaver. ljudet hörs väl om hadbromsen är åtdragen och man "hoppar" lite på bilen, men även när man åker och speciellt när man svänger vänster. har haft bort skivan flera gånger och kollat men kan inte komma på vad jag ska göra.

nån som kanske har en ide?

855-94 gl

:???:
Användarvisningsbild
av apersson850
Om bromsen är åtdragen och du försöker gunga bilen ska det "klonka" från bromstrumman. Det är backarna som tar spjärn mot sina ändstopp, när bilen rör sig. Klonkar det inte har backarna antagligen fastnat, vilket är dåligt.

Om det händer när du kör, och vi förutsätter att du inte kör med bromsen åtdragen, kan det vara så att dina nya belägg hugger tag i den rostkant som ofta finns i trumman, innanför där beläggen går emot. Påfrestningar i sidled på hjulet kan göra att det rör sig en aning, så då kan det bli värre.
Prova att slipa bort kanten i trumman, eller byt trummor/skivor.

Att det inte hördes tidigare beror i så fall på att de beläggen var mer slitna, så det fanns inget att hugga tag i.

Har du ställt bromsen rätt? Skruva tills det tar stopp, backa sen fem kuggar på ställhjulet.

Hade isär och smorde upp mina idag, i samband med byte till sommarhjul. 854 Turbo från 1994, så det är en kompis till din bil. :lol:
av devil666
apersson850 skrev:Om bromsen är åtdragen och du försöker gunga bilen ska det "klonka" från bromstrumman. Det är backarna som tar spjärn mot sina ändstopp, när bilen rör sig. Klonkar det inte har backarna antagligen fastnat, vilket är dåligt.

Om det händer när du kör, och vi förutsätter att du inte kör med bromsen åtdragen, kan det vara så att dina nya belägg hugger tag i den rostkant som ofta finns i trumman, innanför där beläggen går emot. Påfrestningar i sidled på hjulet kan göra att det rör sig en aning, så då kan det bli värre.
Prova att slipa bort kanten i trumman, eller byt trummor/skivor.

Att det inte hördes tidigare beror i så fall på att de beläggen var mer slitna, så det fanns inget att hugga tag i.

Har du ställt bromsen rätt? Skruva tills det tar stopp, backa sen fem kuggar på ställhjulet.

Hade isär och smorde upp mina idag, i samband med byte till sommarhjul. 854 Turbo från 1994, så det är en kompis till din bil. :lol:
tack för svaret. skivorna är nya . tror jag fick till inställningen rätt men kan ju kanske vara värt att kolla igen.
av 855t-röd
kolla om backarna är något sneslitna för då ligger de snett å är åtdragna för hårt kanske
av devil666
hade bort skiverna igen igår och tittade men backarna ser som nya ut fortfarande.
ställde in de . gick bra , bromsen tar bra och allt sånt.

men ingen skillnad vad det gäller oljudet när man kör. :evil:

är säkert inget farligt med det men det är så irreterade :!:
av Kena
Är du säker på att det är handbromsbackarna som låter? kanske är bromsklosssarna som iinte kan röra sej i oket? de ska ju gå lätt att röra så du har väl inte våldat dit dem?
av devil666
inte bromsbackarna. bytte bromsok häromdagen och slippa av beläggen. allt gick lätt och fint.
Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]