Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det där är faktiskt sjukt coolt!
Kanske skulle Sverige kunna lätta reglerna lite för just sådana här fordon för att öka intresset hos unga och med intresse kommer ju nya idéer.
El låter ju intressant, en äldre bensinspis på maxvarv med dubbla lådor är ju inte speciellt miljömässig om man ska jämföra med moderna bilar.
Byggde själv om en Ford Transit och minns alla regler och intyg som behövdes innan Bilprovningen var nöjd, undrar hur man får ett intyg på att elmotorn varvar max xx/rpm, ett par extra batterier så brukar man få dubbla effekten ur en elmotor, och med elektronik kan man reglera rätt mycket, behövs inga mekaniska spärrar längre....

Angående enklare regler för dessa fordon har jag noterat att man vid 15år och förarbevis för EU moped kan man framföra en fyrhjulig "EUmopedbil" i 45km/h, väntar man ett år till får man köra EPA/A-traktor i 30km/h!! dags att höja till 45km/h?
Fränt med någon som INTE prompt ska ha en stor fet jävla turbo på sin 30km/h traktor.

Men den där artikeln var ju lite lustig...
"A-traktorns tre översta växlar är spärrade. De växlar som är kvar går på maxvarv under körning."
Ehm... En 7/940 med en B230F gör nästan 100km/h på 2an*, det är 70km/h mer än vad man får köra med a-traktorn. Man ligger inte ens på varvstop i 30km/h på 1an!(dock verkligen inte långt ifrån).
30km/h på 2an, är typ 2000rpm på T5an, som är lägre utväxlad än 7/940. Uppskattningsvis ligger en 7/940 på runt 1700-1800rpm i 30km/h på 2an, vilket är lååångt ifrån varvstoppet(om jag minns rätt är varvstoppet 7500 på dom, eller 7000...)

*(ja, jag har provat! T5an gör f.ö. 105km/h på 2an :P skulle säkert göra mer om mjukvaran inte klippte laddet lol)
Lucif3r skrev:Fränt med någon som INTE prompt ska ha en stor fet jävla turbo på sin 30km/h traktor.

Men den där artikeln var ju lite lustig...
"A-traktorns tre översta växlar är spärrade. De växlar som är kvar går på maxvarv under körning."
Ehm... En 7/940 med en B230F gör nästan 100km/h på 2an*, det är 70km/h mer än vad man får köra med a-traktorn. Man ligger inte ens på varvstop i 30km/h på 1an!(dock verkligen inte långt ifrån).
30km/h på 2an, är typ 2000rpm på T5an, som är lägre utväxlad än 7/940. Uppskattningsvis ligger en 7/940 på runt 1700-1800rpm i 30km/h på 2an, vilket är lååångt ifrån varvstoppet(om jag minns rätt är varvstoppet 7500 på dom, eller 7000...)

*(ja, jag har provat! T5an gör f.ö. 105km/h på 2an :P skulle säkert göra mer om mjukvaran inte klippte laddet lol)
Glöm nu inte att det är ett helt annat motorkoncept i detta bygget, så här i detta fallet kanske det stämmer att motorn går på sitt maxvarv.

P210 skrev: Angående enklare regler för dessa fordon har jag noterat att man vid 15år och förarbevis för EU moped kan man framföra en fyrhjulig "EUmopedbil" i 45km/h, väntar man ett år till får man köra EPA/A-traktor i 30km/h!! dags att höja till 45km/h?
Tar du ett AM-kort ("EU-mopedkort") som 15åring så får du framföra både mopedbil och Epa/A-traktor direkt.
Hilmer skrev:Glöm nu inte att det är ett helt annat motorkoncept i detta bygget, så här i detta fallet kanske det stämmer att motorn går på sitt maxvarv.
Nej, dom pratade om elmotorn kontra bensinmotorn. Hela citatet:
"Mindre stryk av maxvarv"
Förutom de rent miljömässiga aspekterna har elmotorn en fördel över den bensindrivna originalmotorn. A-traktorns tre översta växlar är spärrade. De växlar som är kvar går på maxvarv under körning.
– Och elmotorn tar mindre stryk av maxvarv än en "bensinare", säger Amadeus Öster.
Med andra ord menar dom på att även bensinmotorn körs på maxvarv "hela tiden" - vilket skulle resultera i en hastighet bra mycket högre än 30km/h, som jag skrev :P
Skulle man köra lagligt, dvs 30km/h, skulle bensinmotorn inte ta något mer stryk än vilken annan bil som helst, kanske t om mindre iom. att dom flesta bilar varvar runt eller strax över 2000rpm i motorvägsfart, undantag finns såklart, en hastighet många många bilar utsätts för dagligen och något a-traktorer aldrig (ska) ser.

Men det stämmer ju såklart att en elmotorn inte slits lika mycket som en otto-motor på maxvarv, speciellt inte om vi talar om en ~30år gammal otto-motor.

Hur som, tåls att sägas igen, riktigt kul att det finns iaf några "ungar" med lite vett i huvudet, och inte bara ska ha 56720687380573hk i sin epa.
När det gäller maxvarv på en a-traktor så är det inte varvstoppet man talar om utan vid det varvtal där man har full effekt!
Dessutom brukar det normalt sett sitta dubbla lådor för att hastigheten och max effekt ska stämma överens, i detta fallet kanske det räckte med att spärra de tre högsta växlarna, en elmotor har ju vridet med sig från start och kanske inte behöver varva så högt som om det vore en ottomotor.
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
Man kan lite enkelt jämföra en a-traktor med en terrängbil/pickup med lågväxeln ilagd om du kört en sådan Lucif3r. Pga det så haltar din jämförelse med en personbil då utväxlingarna är helt olika.

Jag satt faktiskt och funderade på varför ingen hade byggt en eldriven a-traktor nyligen så kul att läsa om någon som genomfört det.

/John B
JohnB skrev:Man kan lite enkelt jämföra en a-traktor med en terrängbil/pickup med lågväxeln ilagd om du kört en sådan Lucif3r. Pga det så haltar din jämförelse med en personbil då utväxlingarna är helt olika.

Dom traktorerna som går här, mest 740is, har bara spärrad 3a och 4a(+5an om det finns) i sina M45/M46/M47 lådor. Tror det finns någon som kör med en M40 också...

Ingen av dom har nå dubbla lådor eller "lågväxel", dom är identiska med en helt vanlig 740 på 2an...
Därimot har dom ÄLDRE reggade traktorerna även varvtalsspärr, något dom "nybyggda" tydligen inte behöver längre...

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?