Hilmer skrev:Glöm nu inte att det är ett helt annat motorkoncept i detta bygget, så här i detta fallet kanske det stämmer att motorn går på sitt maxvarv.
Nej, dom pratade om elmotorn kontra bensinmotorn. Hela citatet:
"Mindre stryk av maxvarv"
Förutom de rent miljömässiga aspekterna har elmotorn en fördel över den bensindrivna originalmotorn. A-traktorns tre översta växlar är spärrade. De växlar som är kvar går på maxvarv under körning.
– Och elmotorn tar mindre stryk av maxvarv än en "bensinare", säger Amadeus Öster.
Med andra ord menar dom på att även bensinmotorn körs på maxvarv "hela tiden" - vilket skulle resultera i en hastighet bra mycket högre än 30km/h, som jag skrev
Skulle man köra lagligt, dvs 30km/h, skulle bensinmotorn inte ta något mer stryk än vilken annan bil som helst, kanske t om mindre iom. att dom flesta bilar varvar runt eller strax över 2000rpm i motorvägsfart, undantag finns såklart, en hastighet många många bilar utsätts för dagligen och något a-traktorer aldrig (ska) ser.
Men det stämmer ju såklart att en elmotorn inte slits lika mycket som en otto-motor på maxvarv, speciellt inte om vi talar om en ~30år gammal otto-motor.
Hur som, tåls att sägas igen, riktigt kul att det finns iaf några "ungar" med lite vett i huvudet, och inte bara ska ha 56720687380573hk i sin epa.