Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 232Divers
#99018
har en liten fundering ang. kylarfläkten....
Har aldrig hör att fläkten gått igång för o kyla motorn.. enligt tempmätarn så håller motorn tempen men man tycker att fläkten borde snurra nån gång då motorn står på tomgång... finns det nå sett o kolla om relärna o fläkten fungerar?
(tempgivaren bytte jag ut förra året då den gamla var trasig o inte visade tempen i motorn)
av Kena
#99027
Beror nog på klimatet där du bor(såg att det var Kiruna) 8)
av christer.d
#99028
Kena skrev:Beror nog på klimatet där du bor(såg att det var Kiruna) 8)
vadå klimatet??
förklara bättre vad du menar jag bor åxså i norrbotten inte långt från kiruna. :?:
Användarvisningsbild
av 232Divers
#99095
inte riktigt de svaren jag förv'ntade mig.. men men
av christer.d
#99098
nä nå ska det fungera när tempen kommit upp ska den slå i gång och gå korta stunder om den går på tomgång.
jag testade på min och det fungerade.
så inte har det med kiruna att göra eller korpilombolo
(D)
av Kena
#99113
Lugn grabbs, jag skämtade, menade bara att ni har så kallt så den inte behöver kyla. :wink:
Användarvisningsbild
av 232Divers
#99132
tja... provade o ha bilen igång ett tag då motorn var varm men fläkten gick aldrig igång.. provade sedan dra bort kontakten som sitte ovanför generatorn till tempgivaren o då började fläkten o snurra för fullt.... provade bryga kontakten som ska sitta i tempgivaren o tempmätaren började stiga till max vilket visar att den fungerar också. men då efter det började motorproblems-lampan o lysa. vad kan det bero på! nån som vet hur man nollställer den?
av christer.d
#99138
232Divers skrev:tja... provade o ha bilen igång ett tag då motorn var varm men fläkten gick aldrig igång.. provade sedan dra bort kontakten som sitte ovanför generatorn till tempgivaren o då började fläkten o snurra för fullt.... provade bryga kontakten som ska sitta i tempgivaren o tempmätaren började stiga till max vilket visar att den fungerar också. men då efter det började motorproblems-lampan o lysa. vad kan det bero på! nån som vet hur man nollställer den?
ta bort -kabel på batteriet ca 5 till 10m.
Användarvisningsbild
av 232Divers
#99144
tja.. provade o köra igång fläkten genom o ta ut kontakten till tempgivaren (tändningen påslagen ej motorn igång)... slog av tändningen o den fortsatte o snurra.. sedan kopplade jag tillbaka den till givaren o vred på tändningen o fläkten snurrade fortfarande ända tills jag drog igång motorn.. då slutade fläkten o snurra.. nån som har nån ide om det ska vara så eller om det kan vara fel nånstans???
av S.t.r.a.n.D
#99149
Vad är det för bil du har??
Nya bilar har ju återkallats för byte av elkylfläkt pga av att bilar i japan blev överhettade pga av problem med den så Volvo gick ut med byte av samtliga.
Har bytt endel på nyare v70, xc70 m.m.

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]