Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jahaja
crumpets skrev:CC är sjukt stötiga. Trist att du är missnöjd men du borde provkört bättre...
Vill minnas att Heico har nån slags offroadfjädrar till CC. Kanske du kan prova om de är bättre? Dyrt för att bara testa dock.

Dynamiskt chassi är f.ö. det mellanhårda chassiet. Det brukar vara ordningen komfort->dynamisk->Rdesign.
Fast CC går inte att få som R-design. Går inte ens att välja till sänkt chassi till CC.
Användarvisningsbild
av crumpets
Så är det ju, men det är fortfarande den nomenklaturen som gäller på Volvo även om vissa specar såklart inte erbjuder alla prestandastegen.
av DonNicce
Har du en D2?
De har ett lägre sportchassi för att få ned förbrukningen. Det gäller även vanliga V40 utan CC.
Personligen tycker jag att fjädringskomforten är usel på V40 CC D2 och det är så pass dåligt på svenska vägar att jag aldrig kan tänka mig att köpa en D2:a. Har tyvärr ännu inte fått chansen att prova en D3 i CC-utförande, men jag hoppas att den är bättre.
av DonNicce
Rillee skrev:Nu har noll koll på chassin, men om bygger en högre bil så behöver man nog styva upp chassiet för att bilen inte ska kränga och gunga och bli farlig i en undanmanöver.
Så det är nog något man får leva med när man köper en högre bil.
Ja, att bilar med lång fjädringsväg är bekvämare än vanliga bilar är nog en utbredd modern myt. De allra flesta höjda crossover och suvar har småstötig fjädring. Det krävs att man väljer någon modell som har adaptivt chassi (typ DCC) för att få god fjädringskomfort.
av V40CC
Hur kan man säga att den är usel i en D2 CC... Jag har en och visst den är lite stötig, men usel? Nä! Glider ni runt på moln eller vadå?
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
På min förra V60 hade jag dynamiskt chassi men ifjol när jag bytte bil tog jag komfortchassit och jag ångrar mig inte. Mjukare och tystare gång utan att bilen känns svajig. Måste erkänna att jag gillade dynamiska chassit men nu ett år senare ångrar jag mig inte en sekund.
Användarvisningsbild
av MartinS
DonNicce skrev:Har du en D2?
De har ett lägre sportchassi för att få ned förbrukningen. Det gäller även vanliga V40 utan CC.
Personligen tycker jag att fjädringskomforten är usel på V40 CC D2 och det är så pass dåligt på svenska vägar att jag aldrig kan tänka mig att köpa en D2:a. Har tyvärr ännu inte fått chansen att prova en D3 i CC-utförande, men jag hoppas att den är bättre.

Enligt volvocars media portal är det samma höjd på v40cc d2 och v40cc d3. Jag är glad att den är fastbi hullet, trots 40mm extra frigång under. Passar mig utmärkt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nu har jag kört 150mil med min nya V40CC D2, och jag tycker chassiet är jättetrevligt. Komfortabelt men ändå fast. Jag kunde dock önskat mig att bilen i sig var lite högre än vad den är kanske, både markfrigång och vid in/ursteg.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
MartinS skrev:Nu har jag kört 150mil med min nya V40CC D2, och jag tycker chassiet är jättetrevligt. Komfortabelt men ändå fast. Jag kunde dock önskat mig att bilen i sig var lite högre än vad den är kanske, både markfrigång och vid in/ursteg.
Heico har höjningssats till V40 CC. Höjer bilen med 30 mm.

http://www.heicosportiv.de/en/models/cu ... detail/829

/Håkan

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]