Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
T5R skrev:Du kanske vet allt här i världen! Då vet du mer än mej, då jag INTE fick reda på vad de kostade INNAN jag lämmnade in bilen.
Men snälla du, om du inte tar reda på vad det kostar INNAN får du ju faktiskt skylla dig själv. (Även om jag tycker du blev lurad, vill gärna se kvittot på över 500 för att nolla servicelampan)

Och varför skulle du släcka lampan? I en riktigt service oavsett om det är hos "volvo" eller nån fristående verkstad så ingår lampsläckning som en punkt i serviceprotokollet.

/L
Användarvisningsbild
av Loner
volvoR+s60 skrev: håller denna tråd fortfarande på :D kan du inte låsa den loner..
Den är nära låsning :roll:

/L
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag jobbar in 50.000:- för att laga min bil. Så här går det.

50.000 - 10.000 min moms
40.000 - 10.000 min arbetgivaravgift
30.000 - 13.000 min skatt

17.000 kvar att betala till verkstaden

17.000 - 3400 verksatdens moms
13.600 - 3.600 verkstadens arbetgivaravgift
1000 - 3000 mekanikerns inkomstskatt

7000 kvar i handen på mekanikern och 43.000 i skatt.

Skattetrycket är ju alltså nästan 90%, är det konstigt att det är dyrt, att folk jobbar svart eller försöker fixa själv, eller att det är ont om jobb.

Vad hjälper det att ta bort skatten på villor eller föermögenhet om skatten är 90% på hederligt arbete, det blir ingen fart på jobben
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev: 50.000 - 10.000 min moms
I vilket land bor du där man måste betala moms på inkomsten? Låter riktigt surt...

/Martin
av Lövet
Blir inte attitydproblemen hos märkesverkstäder nästan plågsamt tydliga här med Carmans otroligt otrevliga attityd?
Användarvisningsbild
av camaro69
V70BiFuel03 skrev:Att märkesvärkstäder är (för det mesta) dyra är ju ingen nyhet för någon. Med tanke på att Sverige är gör-det-själv landet nr:1 (Biltema frodas som aldrig förr) & att Svensken för det mesta är TVUNGEN att vända på slantarna så anser jag som kund att priset ÄR av betydelse...utan tvekan!

Hur många av oss har inte anlitat/betalt en hantverkare svart? Samma sak med alla andra tjänster. När kunden inte behöver besöka märkesverkstaden längre (då garanti kraven har släppt) så skulle det förvåna mig om inte väldigt många försöker att göra det själva, åker till den lokale händige mekanikern osv osv. När det kommer ner till kritan så spelar pengarna ALLTID en stor roll.

Det som en del (Bilia verkstäder) förlorar på är inte alltid nödvändigtvis prisnivån utan servicen...eller brist på sådan. Konstigt nog så verkar storstadsverkstäderna vara de som dras med service/attityd problem medans de som ligger på "landet" är tvugna att rycka upp sig & vara mer effektiva & serviceinriktade Bla pga av det kundunderlag de har.
Huvudet på spiken.

Bilägare är innerligt less på att bli "pungslagna" av märkesverkstäder.
Att pröjsa över en femhundring för att få servicelampan släckt är på gränsen till rån.

Inte fan åker jag till märkesverkstaden för service. Nu har garantin gått ut på frugans och min bil.
Inte fan betalar jag 10 000 surt förvärvade, och hårt beskattade kronor för en service, bara för att få en stämpel som knappt säger ett dugg om hur bilen är skött eller körd.
Jag servar allt själv inkl kamremsbyte.

Jag skiter högaktningsfullt om en presumtiv köpare, inte vill köpa min bil som begagnad p g a avsaknad av stämplar i serviceboken.
Mina polare brukar tjata om att få köpa mina begagnade bilar, eftersom dom vet att mina bilar är pedantskötta.

Vissa grejor klarar man inte att göra själv, och då får man vackert åka till Volvoverkstaden. Man begär prissuppgift innan, så att det inte blir några tråkiga överaskningar.

Kan absolut inte säga att jag blivit dåligt bemött på någon Volvoverkstad förutom Bilia i Vinsta, men det är snart 20 år sedan.
Där hade man lyckats samla all inkompetent personal under samma tak.
Slutade med av jag fick bilköpet hävt och fick beställa ny bil :lol:
Man klarade inte av att reparera en bil som gått 828 mil.
Nya bilen (828 mil) bodde dygnet runt på verkstan från mars tills man stängde för sommarsemester. När man hämtar ut bilen så sprutar en liten stråle kylvätska ur blocket. (Gjutfel i blocket).
Där brast tålamodet och köpet hävdes.

Men det är nya tider, och kan efter den "megamalören" inte klaga på Volvoverkstäderna. Men å andra sidan har jag lärt mig hur en slipsten skall dras efter den händelsen.

:D
av klabban
MartinS skrev:
I vilket land bor du där man måste betala moms på inkomsten? Låter riktigt surt...

/Martin
Utgår från från att man med egen firma tjänar pengarna...

Om du är anställd har ju din arbetsgivare redan betalt moms osv innan du får din lön...
Användarvisningsbild
av greeeken
Loner skrev:
T5R skrev:Du kanske vet allt här i världen! Då vet du mer än mej, då jag INTE fick reda på vad de kostade INNAN jag lämmnade in bilen.
Men snälla du, om du inte tar reda på vad det kostar INNAN får du ju faktiskt skylla dig själv. (Även om jag tycker du blev lurad, vill gärna se kvittot på över 500 för att nolla servicelampan)

Och varför skulle du släcka lampan? I en riktigt service oavsett om det är hos "volvo" eller nån fristående verkstad så ingår lampsläckning som en punkt i serviceprotokollet.

/L

Loner nu vet du oxå att det händer att dom glömmer släcka lampan
Användarvisningsbild
av MartinS
klabban skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Utgår från från att man med egen firma tjänar pengarna...

Om du är anställd har ju din arbetsgivare redan betalt moms osv innan du får din lön...
Ja, fast det är ju inte du som får betala den momsen, det är ju isåfall dina kunder eller den firma där du är anställds kunder. Momsen i det skedet har knappast något med din lön att göra. Så till vida att du inte kan sköta din bokföring ordentligt, då kan man kanske i värsta fall uppleva det som att det är du själv som får betala dina kunders moms.

/Martin
av klabban
Från det att man som anställd skapat ett värde (tjänst, produkt osv) och tagit betalt för detta tills dess att man får sin nettolön försvinner otroligt mycket i skatt exempelvis moms. Men visst betalar en vanlig anställd inte in momsen själv...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17
snö

Vi har samma isande vind här (Halmstad).Just […]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]