V70BiFuel03 skrev:Att märkesvärkstäder är (för det mesta) dyra är ju ingen nyhet för någon. Med tanke på att Sverige är gör-det-själv landet nr:1 (Biltema frodas som aldrig förr) & att Svensken för det mesta är TVUNGEN att vända på slantarna så anser jag som kund att priset ÄR av betydelse...utan tvekan!
Hur många av oss har inte anlitat/betalt en hantverkare svart? Samma sak med alla andra tjänster. När kunden inte behöver besöka märkesverkstaden längre (då garanti kraven har släppt) så skulle det förvåna mig om inte väldigt många försöker att göra det själva, åker till den lokale händige mekanikern osv osv. När det kommer ner till kritan så spelar pengarna ALLTID en stor roll.
Det som en del (Bilia verkstäder) förlorar på är inte alltid nödvändigtvis prisnivån utan servicen...eller brist på sådan. Konstigt nog så verkar storstadsverkstäderna vara de som dras med service/attityd problem medans de som ligger på "landet" är tvugna att rycka upp sig & vara mer effektiva & serviceinriktade Bla pga av det kundunderlag de har.
Huvudet på spiken.
Bilägare är innerligt less på att bli "pungslagna" av märkesverkstäder.
Att pröjsa över en femhundring för att få servicelampan släckt är på gränsen till rån.
Inte fan åker jag till märkesverkstaden för service. Nu har garantin gått ut på frugans och min bil.
Inte fan betalar jag 10 000 surt förvärvade, och hårt beskattade kronor för en service, bara för att få en stämpel som knappt säger ett dugg om hur bilen är skött eller körd.
Jag servar allt själv inkl kamremsbyte.
Jag skiter högaktningsfullt om en presumtiv köpare, inte vill köpa min bil som begagnad p g a avsaknad av stämplar i serviceboken.
Mina polare brukar tjata om att få köpa mina begagnade bilar, eftersom dom vet att mina bilar är pedantskötta.
Vissa grejor klarar man inte att göra själv, och då får man vackert åka till Volvoverkstaden. Man begär prissuppgift innan, så att det inte blir några tråkiga överaskningar.
Kan absolut inte säga att jag blivit dåligt bemött på någon Volvoverkstad förutom Bilia i Vinsta, men det är snart 20 år sedan.
Där hade man lyckats samla all inkompetent personal under samma tak.
Slutade med av jag fick bilköpet hävt och fick beställa ny bil :lol:
Man klarade inte av att reparera en bil som gått 828 mil.
Nya bilen (828 mil) bodde dygnet runt på verkstan från mars tills man stängde för sommarsemester. När man hämtar ut bilen så sprutar en liten stråle kylvätska ur blocket. (Gjutfel i blocket).
Där brast tålamodet och köpet hävdes.
Men det är nya tider, och kan efter den "megamalören" inte klaga på Volvoverkstäderna. Men å andra sidan har jag lärt mig hur en slipsten skall dras efter den händelsen.
:D