Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Daddan
krewblew skrev:
Daddan skrev:
krewblew skrev:Jag jobbar på bredbandsbolaget, så är det några frågor du har så kan jag svara på dom in i minsta detalj... Kan all teknik runtomkring, om du vill veta hur det fungerar osv...
Oj då. Då kanske man kan få fråga varför det tar två månader att koppla in ADSL hos svärpäronen i Stockholm? De hade spray innan men de är mycket dyrare.
Det beror på att alla ordrar/beställningar som läggs till bbb och alla andra leverantörer än Telia måste i sin tur lägga en order till Telia för att dom ska komma och koppla in dig i Telestationen. I och med att Telia fortfarande har monopol på telestationerna så får inte våra tekniker gå in i dom. De tar ut en handläggningstid (det som vi kallar inkopplingstid) på 3-5 veckor. Sedan händer det att allt försenas från antingen ena eller andra partens sida. Men har du ringt supporten och lagt något ärende eller så? isf kan jag kolla upp det..

Men därför tar det tid.. Men 2 månader låter väldigt mycket tycker jag..
De har pratat med supporten ett antal gånger. Det som jag tycker känns konstigt är att de varit uppkopplade under flera år med både Telia ADSL och spray ADSL. Om jag fattat allt rätt så var de först tvungna att säga upp Spray för att kunna byta till BBB. Först när uppsägningstiden löpt ut kunde BBB börja koppla in.

Jag misstänker att det är så att när de sa upp Spray kopplade Telia bort dem ur telestationen och sen ska Telia in igen för att koppla in BBB. Med andra ord. Ska man byta ADSL leverantör måste en gubbe ut från Telia för att först koppla bort det gamla ADSL för att sedan skicka dit en gubbe igen för att koppla in ett annat ADSL. Är det inte samma hårdvara i telestationen till ett och samma telefonnummer?
Användarvisningsbild
av Mattias_F
krewblew skrev:Jag jobbar på bredbandsbolaget, så är det några frågor du har så kan jag svara på dom in i minsta detalj... Kan all teknik runtomkring, om du vill veta hur det fungerar osv...
Kanon att ha en BBB representant här....
Jag kör en Triple play lösning via Bredbandsuttaget (100Mb Lan) Där jag har en switch/analogadapter(Cisco brandad med BBB) Fungerar rätt bra då den inte hänger sig, bara att starta om ibland.
OT: Digitaltv'n streamas juh via ett Mpeg layer till min Viasat brandade Kreatel IP TV box( tror att det är motorola idag). Funkar oxå fint men hur fasen skall man göra om jag vill kunna spela in ett tv program när man ser ett annat via hårddisk alt. mediacenter? Finns det ingen annan box för BBB/Viasat IP tv lösning :?:
av krewblew
Daddan skrev:
krewblew skrev:
Daddan skrev: Oj då. Då kanske man kan få fråga varför det tar två månader att koppla in ADSL hos svärpäronen i Stockholm? De hade spray innan men de är mycket dyrare.
Det beror på att alla ordrar/beställningar som läggs till bbb och alla andra leverantörer än Telia måste i sin tur lägga en order till Telia för att dom ska komma och koppla in dig i Telestationen. I och med att Telia fortfarande har monopol på telestationerna så får inte våra tekniker gå in i dom. De tar ut en handläggningstid (det som vi kallar inkopplingstid) på 3-5 veckor. Sedan händer det att allt försenas från antingen ena eller andra partens sida. Men har du ringt supporten och lagt något ärende eller så? isf kan jag kolla upp det..

Men därför tar det tid.. Men 2 månader låter väldigt mycket tycker jag..
De har pratat med supporten ett antal gånger. Det som jag tycker känns konstigt är att de varit uppkopplade under flera år med både Telia ADSL och spray ADSL. Om jag fattat allt rätt så var de först tvungna att säga upp Spray för att kunna byta till BBB. Först när uppsägningstiden löpt ut kunde BBB börja koppla in.

Jag misstänker att det är så att när de sa upp Spray kopplade Telia bort dem ur telestationen och sen ska Telia in igen för att koppla in BBB. Med andra ord. Ska man byta ADSL leverantör måste en gubbe ut från Telia för att först koppla bort det gamla ADSL för att sedan skicka dit en gubbe igen för att koppla in ett annat ADSL. Är det inte samma hårdvara i telestationen till ett och samma telefonnummer?
Det stämmer, sitter man på Sprays/Telias utrustning eller vilken som helst egentligen och sedan byter, så måste en Teliatekniker (Scanova) in till Telestationen och koppla om. Dock kommer inte 2 gubbar dit, utan då Teknikern kommer och kopplar ur spray så kopplar han i samma veva in dig på vårat nät (eller det som beställts). Och att man kopplar om beror på att alla olika operatörer hyr in sig i stationerna och sätter in egen utrustning.
Alla olika operatörer använder oftast egna leverantörer av routrar/stingers osv. som använder olika mjukvaror. Glocalnet Tex använder bara utrustning som stödjer PPPoE (ett litet annorlunda system för att begära/skicka IP-adress).
Samt att alla använder olika mjukvaror i utrustningen som finns i telestationen.
Därför så kan det ibland vara problem med vissa modem om man inte vill köra med det modemet som leverantören erbjuder osv.
För i det modemet som leverantören erbjuder så finns alltid rätt mjukvara osv, och dessa uppgraderas kontinuerligt allt efterssom man tar fram ett bättre system.

Så det som händer är att en gubbe måste ut och koppla in dig på våran utrustning/nät. och spray/Telia eller vilka det nu är som har erat hemtelefonnummer måste portera över telefonnummret till oss.
Och det händer ibland att teknikern kopplar ur helt i telestationen, beror oftast på att Teknikern kopplat fel. Då måste en ny order läggas på en reklamation till Telia som då åker ut igen och kopplar. vid sånna tillfällen kan det ta tid och kunden (ni) hamnar då TYVÄR i kläm. :oops:
av krewblew
Mattias_F skrev:
Kanon att ha en BBB representant här....
Jag kör en Triple play lösning via Bredbandsuttaget (100Mb Lan) Där jag har en switch/analogadapter(Cisco brandad med BBB) Fungerar rätt bra då den inte hänger sig, bara att starta om ibland.
OT: Digitaltv'n streamas juh via ett Mpeg layer till min Viasat brandade Kreatel IP TV box( tror att det är motorola idag). Funkar oxå fint men hur fasen skall man göra om jag vill kunna spela in ett tv program när man ser ett annat via hårddisk alt. mediacenter? Finns det ingen annan box för BBB/Viasat IP tv lösning :?:
Sant, den kör mpeg2..
Tyvär i dagsläget så finns ingen annan box för IP-Tvn än boxen ifrån kreatel. En annan box är dock på väg om jag förstått allt rätt.
Det går dock att lösa ditt problem. Men det är inget sätt som bbb skulle gillat.. ;) Då måste du knäcka boxen och lägga in ett linuxsystem i den, då går det till och med att chippa boxen och lägga in en hårddisk.
Men före boxen måste du i sånna fall sätta upp en TFTP (med Tcp protokollet) som gör att boxen inte tar BBBs configfil. Gör den det så är du fortfarande fast inom vårat grepp. Där ligger problemet. Kan gå att löda fast ett annat uttag osv. Men det är inget jag provat själv, men som i teorin bör fungera.
Men det är ju bara drömmar, i och med att du aldrig kommer få möjligheten att få tillträde till boxen. ;) :twisted:
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Tack för svaret!
Låter som en liten nätt operation på en box jag har till låns... :roll:
Men jag tror det ligger i sakens intresse då detta säkert kan tilltala fler kunder än mig så hoppas jag det kommer en ny box. Jag hörde att motorola grabbarna i Linköping har lite pyssel för sig med en ny box då den nuvarande har problem att sända digitalt och analogt ljud samtidigt...
Börjar bli nice konkurrans om triple play kunderna nu, och jag gillar det jag har idag, med undantag för ljudet, dålig fjärr(rikttningskänslig) och omöjligheten att ha olika kanaler i rummen & kunna spela in program.

Ps. Satt och labbade lite med programmet Cain i mitt nätverk och det kommer en fin krypterad mpeg ström från er jag tror jag kan rippa utan att det märks av boxen :twisted:
Ds.
av krewblew
Mattias_F skrev:Tack för svaret!
Låter som en liten nätt operation på en box jag har till låns... :roll:
Men jag tror det ligger i sakens intresse då detta säkert kan tilltala fler kunder än mig så hoppas jag det kommer en ny box. Jag hörde att motorola grabbarna i Linköping har lite pyssel för sig med en ny box då den nuvarande har problem att sända digitalt och analogt ljud samtidigt...
Börjar bli nice konkurrans om triple play kunderna nu, och jag gillar det jag har idag, med undantag för ljudet, dålig fjärr(rikttningskänslig) och omöjligheten att ha olika kanaler i rummen & kunna spela in program.

Ps. Satt och labbade lite med programmet Cain i mitt nätverk och det kommer en fin krypterad mpeg ström från er jag tror jag kan rippa utan att det märks av boxen :twisted:
Ds.
Lugnt vet du! Hehe, ja det kan vara lite pyssel kan man minst sagt säga. men det är fullt möjligt.:)
Ja, absolut jag håller helt med.. Fjärren är känslig och måste nästan riktas rakt mot boxen för att signalen ska träffa AP:n.. Och sen samma med ljudkvalitén. Men jag hoppas att nya boxen får det du vill ha ut.
Det kommer gå att beställa en "tvilling box" som man kan koppla in fler tvapparater till men det är massa tillstånd från viasat osv. som måste ordnas, du känner säkert till karusellen. :)

Haha! Rippa på du.. Det skulle jag gjort ;D
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]