Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av keken1
Vet inte om det är rätt och riktigt?
Men jag tror man kan komma åt den underifrån....bara å skruva ur om man inte har råd med annat.
Användarvisningsbild
av ketto
Läs av felkoderna först!
Användarvisningsbild
av apersson850
Numera kräver man ju att en del sådana lampor, och därmed den bakomliggande funktionen, ska fungera vid bilprovningen. Det går inte an att komma dit med lysande ABS-lampa, men det duger heller inte att den inte tänds vid glödlampskontrollen när tändningen är till, men motorn inte startat.
Någon som vet om detta gäller för SRS också?
av Addekarlsson
Finns srs, så ska den fungera. Men tar man ur lampan, så brukar det gå att slinka igenom.
Men! Det är inte rätt sätt att göra så! Man ska alltid ta reda på vad som är fel och åtgärda det, eftersom en icke fungerande srs kan orsaka trassel...
För lyser den, så är det troligen inte bara att släcka den, för det sitter en eller flera felkoder när den lyser.

Hur man gör på 850 har jag däremot inte en susning om. Bara pillat srs på min förra 780, och där satt det en liten kabelstump bakom/under säkringsdosan, som skulle jordas enligt ett visst "schema". Försök hitta Volvos gröna verkstadsbok för 850, srs. Där står det mesta man behöver veta. :-)

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av uno83
SRS-lampan är inget som Bilprovningen bryr sig om iaf. Länk
På min V40 -98 var man tvungen att släcka den på volvo, men det kostar ingen större peng.
av Addekarlsson
Där ser man. Ändrade regler tydligen. För så var det inte när jag brottades med srs i den 780 jag hade. Eller så hade dom bara så jättefel på teknikupplysningen, vilket i och för sig inte är speciellt ovanligt.

Tackar för korrekt information!

Mvh/ Adde
Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]