Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vicman
Jag ger snart upp
Jag har frågat alla jag kan tänka mig.
Jag har dessa punkter att gå på:
1 den startar alltid kall, vilket röjer en massa teorier.
2 när den är riktigt varmkörd kan den starta men väntar man 10-20 min är det kört.
3 det blev bättre när jag tog av dämpkåpan på motorn (svalnar snabbare?)
4 när den inte vill starta så piper det i stegmotorn till höger om tempsensorn, kopplar man ur tempsensorn så tystnar den och bilen startar fast varm (en volvo mek kallade den för virvel spjäll nåt, den rör en plastaxel som går in i motorblocket)
5 temp sensor bytt, ingen skillnad.
6 om den är halvvarm så hostar den igång efter 1-2 min på starten
7 dieseltryck 350000 på tomgång, som det skall vara.
8 inga felkoder som har med detta att göra.
9 batteri 12,44V men kan köra starten 4-5min innan den börjar tappa fart, läste någon som skrev att ett friskt batteri skall ha 13.8V men det är väl laddström? har aldrig sett ett batteri med den spänningen med motorn av???
10 partikelfilter rengöring aktiverades förra veckan, fungerar troligen
11 har egen Dice med vide
12 om man väntar 1-1,5h (typ handlar på ica) så startar den
13 det började för ca 1 år sedan
14 bilen rullar 7 mil om dagen

Hilfe ?:-/
Senast redigerad av 1 vicman, redigerad totalt 0 gånger.
av vicman
Dagens test.
Tjejen kom hem, vi skulle åka och handla, bilen var varm, den vägrade starta, det hade väl stått 30 min.
Jag lossade kabeln till tempsensorn och bilen startade, kylfläkten gick på max som den skall tills jag satte tillbaka kabeln.
?:-/
Frågan är varför den startar när den är eller tror att den är kall?????
När den väl startat så går den som en klocka....
av Musarn
Jag vet inte, säkert nån som kan svara på det, skulle tippa på 5 min, Håll oss gärna uppdaterade hur det går:) är ju lite konstigt att den startar när du tar bort tempgivaren
av vicman
ok dagens strapatser...
Bytte olja och filter.
körde den varm påväg till en godis butik på landet, var där inne i ca 15 min, efter det vägrade den starta, försökte med det vanliga knepet att rycka sladden till tempsensorn men det ville inte.... väntade 15 min och sen startade den direkt, satte tillbaka kabeln.
Det jag kom på var det att jag hade inte tagit ur nyckeln denna gången när jag ryckte kabeln.
Mitt trick har fungerat bra den senaste tiden men jag har inte riktigt hittat "regndansen" som funkar direkt :mrgreen:
Det jag gissar är att jag genom mitt trick lurar den att sätta på glödstiften?

Jag var hos en mek idag och han testade 2 olika felkods läsare, en enkel och en datoriserad mer avanserad variant.
Enda felkoden var tempsensorn men det är för att jag rycker sladden, den kom inte tillbaka när vi höll på.

Partikelfiltret varnade idag men släckte sig efter 20min på motorvägen som det skall enl instruktionsboken.

Nu har jag låtit batteriet vara urkopplat någon timme och lät den stå en cigg på tomgång och körde den sedan varm och den går som en klocka, pigg och stark, men jag testade inte att starta den igen.
Dock så upptäckte jag att +polen satt inte 100%, nu sitter den dock.

meken sa något om att det kan vara kompressionen???
Om kompressionen var för låg så borde den väl inte vara stark vid acceleration och jämn på tomgång?

Som sagt, det lutar åt att den inte vill starta utan glödstift eller den extra dieseln eller något annat den gör vid kallstart då den är varm ?:-/

IDEER????? :oops:
Användarvisningsbild
av TommyP86
Mät upp spridarna. Med en returflödesmätare, inte laptop.
Helst av allt ha loss dom och göra en provtryckning samt kontrollera hur bilden ser ut.
Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]

Trasig ABS givare, men var?

läste ut min grannes V40 med min iCarsoft CR […]

Släcka felkod

Batterireset (lyft pluspolen nån minut med a[…]