Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ziaal243
Hej!
Funderar på beställa en V70-08 2,4D men är rädd för de små fel som brukar uppstår när en ny bilmodell introduceras, vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av henka35
Jag tror att volvo har kunnat ta nytta av kunskaperna kring S80N. V70NN borde inte ha de fel som har funnits i S80N. Men å andra sidan har jag inte hört talats om att det ska finnas några stora kvalitetsmissar i den nya modellen.
Användarvisningsbild
av Mr H
Från fronten och bak till B-stolpen är S80N och V70NN samma bil, och det är ju i den delen mycket av det mest komplicerade komponenterna sitter. Förhoppningsvis har vi fångat upp och åtgärdat dom konstruktionsfel och brister som alltid upptäcks på nya bilmodeller i samband med produktionsstarten av S80N.

Dock säger jag INTE att det inte kan visa sig problem med V70NN. Tyvärr är det omöjligt att vara helt säker på att inga överraskningar dyker upp. Vissa saker är/kan vara omöjliga att upptäcka innan bilmodellen når ut till kunderna och börjar användas så som det är tänkt.

För mig och mina kollegor är nya V70 och XC70 viktiga. Inte minst för våra jobbs skull. Förhoppningsvis skall vi kunna lämna ifrån oss bra bilar med så lite fel och brister som möjligt!
Användarvisningsbild
av cycler
hmmmmm du kanske kan sprida lite ljus...

Hur mycket sämre är V70NN iochmed det är Ford som är ägare?? Hur mycket delar är man tvingad till att använda som är sämre?

Samt, varför ha rman övergett 5 cyl???

PM om det krävs...

/C
av NCR
cycler skrev:hmmmmm du kanske kan sprida lite ljus...

Hur mycket sämre är V70NN iochmed det är Ford som är ägare?? Hur mycket delar är man tvingad till att använda som är sämre?

PM om det krävs...

/C
Det där är jag också intresserad av att veta.
av ljungström
Övergett de femcylindriga motorerna? 2,5T, 2,4D och D5 är väl femcylindriga allihop?

Däremot måste jag säga att jag är rätt tveksam till en 2,0-litersfyra på 145 hk i en så stor bil som V70. Gissar att denna motor utgår från den som finns i Ford Mondeo 2,0. Mondeon är inte vidare pigg med denna maskin och V70 är nog inte direkt lättare. Dock är Mondeomotorn rätt snål, i alla fall med manuell låda, vilket väl kan var orsaken till att de vanliga 2,4:orna får stryka på foten.
av RobertHalmstad
Finns nya att beställa nu?

Priser någon?

Sitter lite i valet och kvalet mellan en Classic eller en V70 -08..
Användarvisningsbild
av Mr H
cycler skrev:hmmmmm du kanske kan sprida lite ljus...

PM om det krävs...

/C
Om det var mig du menade som skulle sprida ljus....

Varför antar du att V70NN är sämre, och sämre än vad??
Visst, Ford äger Volvo och det märks allt tydligare att det är amerikanska ägare när man ser på organisationen där besluten fattas allt högre upp i herarkin. MEN, det är samma konstruktörer och bilbyggare som kommer att bygga "NN" som har byggt/bygger "N".

Varför skulle en fordkomponent vara sämre än en volvokomponent? Blir en elektronikpryl från Bosch sämre för att den sitter i en Ford med en fordettikett på än om den sitter i en Volvo med en volvoettikett på? Denna eviga tro att "Volvo orginal" alltid skulle vara bättre än ett billigare alternativ från ett alternativt försäljningsställe är makalös, och oerhört utbredd på detta forum. Volvo tillverkar inte alla komponenter i "egen regi" utan köper det av en stor mängd underleverantörer, stora som små. Dessa underleverantörer i sin tur tillverkar inte enbart till Volvo. Många av dom tillverkar till i stort sett alla världens fordonstillverkare! Med andra ord så lär du hitta "volvodetaljer" i andra bilmärken med den enda skillnaden att andra namn och artikelnummer är stansade eller graverade. Volvo är en av världens minsta biltillverkare! Ta Bosch, dom är enormt stora på elkomponenter och det hade dom INTE varit om dom enbart skulle tillverka till Volvo. BBS-fälgar är en annan sak. Volvo har sådana i sitt sortiment. Dom finns också på tillbehörsmarknaden, dock inte med "volvodesign" men det är fortfarande BBS-fälgar och därmed samma tillverkare.
Så här har det varit länge! Ett exempel, ca 20 år gammalt. Jag hade en Mazda 323 och behövde ett nytt avgassystem. Ringde mazdaverkstaden och kollade upp priset. 1300-någonting skulle det kosta. Ringde då den lokala (obundna) biltillbehörsbutiken och fick ett pris på lite dryg 700 kr. Behöver jag säga var jag köpte mitt avgassystem? Både jag och systemet anlände till butiken samtidigt och då fick jag veta av budbilskillen att han skulle vidare till mazdaverkstaden med några avgassytem till. Han hämtade till båda företagen, från samma ställe. Med andra ord, mazdaverkstaden och den lokala biltillbehörsbutiken köpte avgassytem från exakt samma tillverkare!!

Om den nya V70NN kommer att bli en bra eller dålig bil kan sannolikt ingen säga idag. Den har ju inte ens kommit ut på marknaden! Vänta och se. Det lär ju dyka upp diverse tester och jämförelser så snart bilen börjar rulla på våra vägar i lite större omfattning.
av NCR
Magnus, jag tycker dina inlägg är både intressanta och välskrivna. Fortsätt med det!

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]