Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
#986582
Tänkte dela med mig av årets siffor. Förra årets siffror inom parentes

Förutsättningar:
Bytte 2013-07 en v70My10 2.4d mot en v60MY14 d6. Har åkt ca 2000 mil senaste åren, snitt 0.7 l/mil = 1400 liter diesel. 13.54(14,28) kr/l (medel senaste året) -> 19000 (20000) kr/år.

År två med d6:an
- 1969,4 mil (1962,5)
- 455,64 liter diesel (580,45)
- 2896,12 kWh (2746,76)
- 8775,84 kr totalt (10759,75). Det är 2606,51 kr från elen, och 6169,33 kr för dieseln.

Detta ger
- 0,23 l/mil (0,296)
- 4,46 kr/mil för bränslet (5,48)

Kommentarer
Den har ju gått i princip lika långt båda åren men vi lärde oss att inte ha dieselvärmaren på för den drog ju halva tanken första hösten. Det tillsammans med lägre dieselkostnader gör ju att man spar 10000 kr netto per år på bränslet.

Gamla bilen borde ha dragit 1964*0,7 = 1375 l diesel, nu drog den 456 så drygt 900 l diesel mindre (800 förra året) på att ha den jämfört med vår v70 2.4d My10.

Däcken (Michelin primacy 3) tog helt slut efter 1,5 år... Kör nu Pirelli, får se om de håller bättre.

Längsta tanking var 69 dagar (49 förra året)

Nu har batteriet tappat lite kapacitet. Volvo on Call säger 46 km men har tyvärr inte hunnit kolla mot verkligheten när det är varmt nu. Jag märker att räckviddsmätaren går ner till 45 km från 50 km kanske 3km tidigare än när den var ny. Jag är i alla fall grymt nöjd med batteriet :-).

Skall man lite på bilpriser.se och mitten på dess "privatpris" så har den tappat 32% i värde, galet lite :-).
av ansjo
#986697
Imponerande siffror, och ganska galet att värmaren bevisligen drar såpass mycket...

Lite oroande ändå att batteriet tappat kapacitet, det kostar nog en del att byta om några år :???: ...och hur fort tappar det ännu mer?
Användarvisningsbild
av hakank
#986760
Bra för miljön och visar att tekniken går framåt. Och 10kkr per år är ju bra. Vad som tar emot för mig är inköpspriset jämfört med en D4 tex.
#986849
chefen har en d6a och säger att batteriet ska hålla i evigheter innan det tappar effekt så kolla med volvo så det inte börjar bli något problem , han ligger på 0,19 i förbrukning ,kör istortsätt på ren el till och från jobbet ,bästa är volvo on call på sommaren när man kan köra ac inann man kommer till bilen
#986896
Nja, står så här i garantin för bilen (+ev stavfel):
"Batterier utsätts för naturligt slitage på grund av åldrande och användning. När batterikapaciteten är lägre än 65% av dess ursprungliga status (enligt specifikationen) inom 5 år eller 100 000 km (det som inträffar först) och lägre än 55% mellan 5 år eller 100 000 km och 8 år eller 160 000 km (det som inträffar först) inom den nedan angivna garantiperioden, återställs batteriet utan kostnad för kunden av en volvo-återförsljare"

Så 65 % efter 5 år, och 55 % efter 8 år. Så fyra procentenheter per år får väl räknas som bra tror jag, det skulle ju bli 80% kvar efter 5 år (men det verkar ju tappa mindre för varje år, så det är säkert procent och inte procentenheter man tappar per år). Men jag skall kolla med min servicetekniker!

Ang Tesla, ja, det är väl gratis att ladda i deras stationer? :-)

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]