- fre 03 jul 2015, 13:21
#986582
Tänkte dela med mig av årets siffor. Förra årets siffror inom parentes
Förutsättningar:
Bytte 2013-07 en v70My10 2.4d mot en v60MY14 d6. Har åkt ca 2000 mil senaste åren, snitt 0.7 l/mil = 1400 liter diesel. 13.54(14,28) kr/l (medel senaste året) -> 19000 (20000) kr/år.
År två med d6:an
- 1969,4 mil (1962,5)
- 455,64 liter diesel (580,45)
- 2896,12 kWh (2746,76)
- 8775,84 kr totalt (10759,75). Det är 2606,51 kr från elen, och 6169,33 kr för dieseln.
Detta ger
- 0,23 l/mil (0,296)
- 4,46 kr/mil för bränslet (5,48)
Kommentarer
Den har ju gått i princip lika långt båda åren men vi lärde oss att inte ha dieselvärmaren på för den drog ju halva tanken första hösten. Det tillsammans med lägre dieselkostnader gör ju att man spar 10000 kr netto per år på bränslet.
Gamla bilen borde ha dragit 1964*0,7 = 1375 l diesel, nu drog den 456 så drygt 900 l diesel mindre (800 förra året) på att ha den jämfört med vår v70 2.4d My10.
Däcken (Michelin primacy 3) tog helt slut efter 1,5 år... Kör nu Pirelli, får se om de håller bättre.
Längsta tanking var 69 dagar (49 förra året)
Nu har batteriet tappat lite kapacitet. Volvo on Call säger 46 km men har tyvärr inte hunnit kolla mot verkligheten när det är varmt nu. Jag märker att räckviddsmätaren går ner till 45 km från 50 km kanske 3km tidigare än när den var ny. Jag är i alla fall grymt nöjd med batteriet
.
Skall man lite på bilpriser.se och mitten på dess "privatpris" så har den tappat 32% i värde, galet lite
.
Förutsättningar:
Bytte 2013-07 en v70My10 2.4d mot en v60MY14 d6. Har åkt ca 2000 mil senaste åren, snitt 0.7 l/mil = 1400 liter diesel. 13.54(14,28) kr/l (medel senaste året) -> 19000 (20000) kr/år.
År två med d6:an
- 1969,4 mil (1962,5)
- 455,64 liter diesel (580,45)
- 2896,12 kWh (2746,76)
- 8775,84 kr totalt (10759,75). Det är 2606,51 kr från elen, och 6169,33 kr för dieseln.
Detta ger
- 0,23 l/mil (0,296)
- 4,46 kr/mil för bränslet (5,48)
Kommentarer
Den har ju gått i princip lika långt båda åren men vi lärde oss att inte ha dieselvärmaren på för den drog ju halva tanken första hösten. Det tillsammans med lägre dieselkostnader gör ju att man spar 10000 kr netto per år på bränslet.
Gamla bilen borde ha dragit 1964*0,7 = 1375 l diesel, nu drog den 456 så drygt 900 l diesel mindre (800 förra året) på att ha den jämfört med vår v70 2.4d My10.
Däcken (Michelin primacy 3) tog helt slut efter 1,5 år... Kör nu Pirelli, får se om de håller bättre.
Längsta tanking var 69 dagar (49 förra året)
Nu har batteriet tappat lite kapacitet. Volvo on Call säger 46 km men har tyvärr inte hunnit kolla mot verkligheten när det är varmt nu. Jag märker att räckviddsmätaren går ner till 45 km från 50 km kanske 3km tidigare än när den var ny. Jag är i alla fall grymt nöjd med batteriet

Skall man lite på bilpriser.se och mitten på dess "privatpris" så har den tappat 32% i värde, galet lite

V60 MY19 T6, Caspian blå
V60 MY19 T8, Osmium grey
V60 MY19 T8, Osmium grey