goddamnswede skrev:V50 er viden kjent for CEM problemer, fukt i kupe gir irrdannelse på kontaktstykke. CEM finner du bakom teppet under hanskrum. Koble av cem, rens kontakter och monter. Koble ur batteri innan cem koblas fra.
goddamnswede skrev:Slangen mellom innsugsplenum og CBV/turbo avlastningsventil ar ikke fastnad på noe vis i innsugsenden. Den kan ha kommit løs. Marks best med varm motor. Om den ar løs, vil ikke CBV fungere og du får vakumlekkasje. På min gått 10000mil måtte jeg byta alle vakumslangar da dom hadde "pinholes". Efter oljebyte på versted hadde jeg også vakumlekkasje, på oljepåfyll lokket, se til at det er ordentlig skrudd på..
goddamnswede skrev:Til sist kan jeg nevne at når jeg feilsøkte på min, så fann jeg 7 av 8 muttrar som holder eksosmanifold - løsa. Bensinforbruk var upp 0,4dl men ingen felkod.. Kunne snurre de med fingrene. Vel verd en sjekk, du må av med varmeskjold, byt vakumlinjar i samma slengen..
Hej, tack för dina tankar å idéer.
Jag har kollat upp min slang sen tidigare och säkrat upp den med ett buntband så den sitter. Oljepåfyllningslocket brukar jag också känna på varje gång jag är under huven å gör något.
Tror du att fukt i CEM kan göra så man får dessa fel, utan att bilen ger felkoder el liknande?
Jag känner inte till att fukt i den varit ett problem, därmed kontaktstyckena i dörrarna vet jag att man hade problem med.
Om några skruvar till grenröret sitter löst, borde det inte höras eller synas, tex att det är sot eller liknande?
//mvh