NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Til sist kan jeg nevne at når jeg feilsøkte på min, så fann jeg 7 av 8 muttrar som holder eksosmanifold - løsa. Bensinforbruk var upp 0,4dl men ingen felkod.. Kunne snurre de med fingrene. Vel verd en sjekk, du må av med varmeskjold, byt vakumlinjar i samma slengen..:-)
goddamnswede skrev:V50 er viden kjent for CEM problemer, fukt i kupe gir irrdannelse på kontaktstykke. CEM finner du bakom teppet under hanskrum. Koble av cem, rens kontakter och monter. Koble ur batteri innan cem koblas fra.
goddamnswede skrev:Slangen mellom innsugsplenum og CBV/turbo avlastningsventil ar ikke fastnad på noe vis i innsugsenden. Den kan ha kommit løs. Marks best med varm motor. Om den ar løs, vil ikke CBV fungere og du får vakumlekkasje. På min gått 10000mil måtte jeg byta alle vakumslangar da dom hadde "pinholes". Efter oljebyte på versted hadde jeg også vakumlekkasje, på oljepåfyll lokket, se til at det er ordentlig skrudd på..
goddamnswede skrev:Til sist kan jeg nevne at når jeg feilsøkte på min, så fann jeg 7 av 8 muttrar som holder eksosmanifold - løsa. Bensinforbruk var upp 0,4dl men ingen felkod.. Kunne snurre de med fingrene. Vel verd en sjekk, du må av med varmeskjold, byt vakumlinjar i samma slengen..:-)
Hej, tack för dina tankar å idéer.

Jag har kollat upp min slang sen tidigare och säkrat upp den med ett buntband så den sitter. Oljepåfyllningslocket brukar jag också känna på varje gång jag är under huven å gör något.

Tror du att fukt i CEM kan göra så man får dessa fel, utan att bilen ger felkoder el liknande?
Jag känner inte till att fukt i den varit ett problem, därmed kontaktstyckena i dörrarna vet jag att man hade problem med.

Om några skruvar till grenröret sitter löst, borde det inte höras eller synas, tex att det är sot eller liknande?

//mvh
Fukt i CEM gir ingewn feilkoder.

Løse eksosmanifold muttrar hørs bara om du hatt bilen fra ny, smooth tysst motor, med løsa muttrar blir den litt grøvre i lyden men knappast markbart..
Sot ser du ikke, da manifold er skjult bakom varmeskydd. Ikke nødvendigvis feilkoder, såfremt ikke STFT justeres/korrigeres høgre enn 25%
goddamnswede skrev:V50 er viden kjent for CEM problemer, fukt i kupe gir irrdannelse på kontaktstykke. CEM finner du bakom teppet under hanskrum. Koble av cem, rens kontakter och monter. Koble ur batteri innan cem koblas fra.
Tack för tippsen!

Jag kollade alla kontaktstycken på CEM och även en del av säkringarna men det såg ut som allt precis lämnat monteringsbandet i Belgien, (eller vart nu min V50 byggdes :D ).

Kollade även slangen som bilden visade men den såg hel och fin ut och den satt inte löst.
goddamnswede skrev:Til sist kan jeg nevne at når jeg feilsøkte på min, så fann jeg 7 av 8 muttrar som holder eksosmanifold - løsa. Bensinforbruk var upp 0,4dl men ingen felkod.. Kunne snurre de med fingrene. Vel verd en sjekk, du må av med varmeskjold, byt vakumlinjar i samma slengen..:-)
Jag gissar på att du menar muttrarna till vevhusventilationen (kollade jag aldrig när jag bytte tändstift).
Vakuum slangen till vevhusventilation är bytt för ca 1 månad sedan (den var helt söndersprucken/av) vilket jag först trodde skulle lösa mitt bekymmer, vilket det inte gjorde.
Jag bytte precis tändstiften för det verkade på något vis rimligt att fuktig väderlek tillsammans med något strulande tändstift kunde vara orsaken till min effektförlust.
goddamnswede skrev:Nei, eksosmanifold, på baksiden av motor, under varmeskjoldet. Holdes fast med 8 muttrar, fant 7 løse på min..
Aha det ska jag kolla upp!

Annars lutar det åt att jag byter bränsletryckssensorn vilket verkar vara fallet för en hel del S40 V50 ägare med ryckig acceleration/jämn gas.
Nej inte än :)
Jag har kollat med Volvoverkstaden i stan och de skall ha 1500:- för byte av bränsletryckssensor (600 för sensorn och 900 för jobbet).
Men då problemet helt försvunnit sedan mitt senaste inlägg så avvaktar jag :oops:
Däremot har jag upptäckt en ny egenskap!
Bakre vindrutan på vänster sida verkar glömt sitt bottenläge, för när jag skall köra ner rutan så stannar den efter bara 10cm och när jag kör upp den så går den direkt tillbaka till öppet läge på 10cm.
Verkar vara klämskyddet som skickar ner rutan igen och då antar jag att problemet är att rutan glömt sitt ursprungsläge.
Kan ha hänt när jag kollade säkringar på CEM.
Uppdatering

Problemet med vindrutan löstes enkelt via en eminent persons inlägg på webben.
Medans man kör ner rutan så rycker man en viss säkring, som sitter under handskfacket, sedan sätter man tillbaka säkringen och vips så fattar datorn vilket läge rutan skall vara i. :P

Jag köpte en OBD II läsare och konstaterade en felkod medans den ryckte och betedde sig.
P0193 - "Fuel Rail Pressure Sensor Circuit High Input"
Vilket var det som verkade mest sannolikt när man kollat runt på nätet efter folk med samma symtom på sin S40/V50.

Så jag har nu fått min bränsletryckssensor bytt på verkstaden och håller tummarna att felet skall vara borta.
Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]